Drugi obiekt pozasłoneczny oficjalnie potwierdzony. Nadano mu nazwę

Drugi obiekt pozasłoneczny oficjalnie potwierdzony. Nadano mu nazwę

Drugi obiekt pozasłoneczny oficjalnie potwierdzony. Nadano mu nazwę
Źródło zdjęć: © NASA
Arkadiusz Stando
25.09.2019 09:58, aktualizacja: 26.09.2019 12:22

Przypuszczenia zostały oficjalnie potwierdzone. Odkryta przez Gennadiy'ego Borisova kometa jest obiektem pochodzącym spoza naszego układu. Drugiego wykrytego w historii obserwacji gościa nazwano 2I/Borisov.

Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) potwierdziła pochodzenie obiektu wykrytego przez rosyjskiego astronoma. Zaobserwowana kometa pochodzi z obcego układu planetarnego. Ciału niebieskiemu nadano nazwę po nazwisku odkrywcy, a więc 2I/Borisov.

"I" podchodzi od angielskiego słowa "interstellar", czyli międzygwiezdny. "2" - drugi tego typu obiekt wykryty w historii obserwacji. Pierwszym była "Oumuamua", tajemniczy obiekt, który wprawił astronomów w konsternację. Nie do końca wiadomo, czym jest. Posiada zarówno cechy komety, jak i asteroidy. Z tego względu to 2I/Borisov określono jako pierwszą międzygwiezdną kometę.

2I/Borisov to szansa na lepsze poznanie tego typu obiektów

Mając przed sobą obiekt tego typu, dopiero drugi raz w historii, naukowcy nie odpuszczają. Odkąd Borisov poinformował o swoim, wówczas jeszcze niepotwierdzonym, odkryciu, teleskopy z całego świata zwróciły się ku 2I/Borisov. Dzięki temu sporo się już dowiedzieliśmy.

Naukowcy nie mogą sobie pozwolić na powtórkę z "Oumuamuy". 2 lata temu zbyt późno zaobserwowano pierwszy obiekt międzygwiezdny i nie wykonano wielu analiz. Dodatkowo, z początku nikt nie chciał potwierdzić, że jest to obiekt pochodzący z innego układu planetarnego.

Według aktualnych analiz, kometa zbliża się obecnie do Słońca. 8 grudnia zbliży się do gwiazdy na odległość 300 milionów kilometrów, czyli około 2 razy dalej, niż średnia odległość Ziemi od Słońca. Jednocześnie będąc w połowie odległości Jowisza od gwiazdy.

Ostatnie badania pokazały także, że kometa pędzi z ogromną prędkością, aż 150 tysięcy kilometrów na godzinę. Mierzy od 2 do 16 kilometrów średnicy, oraz posiada (w przeciwieństwie do Oumuamua) warkocz kometarny. Obiekt, chociaż nie pochodzi z naszego układu, składem chemicznym niewiele różni się od naszych komet.

Skąd pochodzi 2I/Borisov?

Są już pewne przypuszczenia co do pochodzenia międzygwiezdnego obiektu. Nie zostały jeszcze potwierdzone. Wiele wskazuje na to, że około miliona lat temu kometa minęła układ gwiazd podwójnych Kruger 60 A oraz Kruger 60 B. Znajdują się one około 13-lat świetlnych od Ziemi. Wówczas poruszała się ze znacznie mniejszą prędkością - zaledwie 12348 kilometrów na godzinę.