WAŻNE
TERAZ

Trump jednak nie spotka się z Putinem w Budapeszcie? "Nie ma planu"

Ukraińska opinia o Ratelu. "To najlepiej chroniony bojowy wóz piechoty"

Prezentacja modelu nowego, ciężkiego bojowego wozu piechoty, opracowanego przez Hutę Stalowa Wola, spotkała się z dużym zainteresowaniem. Opinię o polskiej konstrukcji i jej przewidywanej specyfikacji wyrazili także Ukraińcy. Na co zwrócili uwagę?

Makieta bojowego wozu piechoty RatelMakieta bojowego wozu piechoty Ratel
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Przemysław Juraszek
Łukasz Michalik

Huta Stalowa Wola zaprezentowała podczas MSPO w Kielcach model nowego pojazdu gąsienicowego. To bojowy wóz piechoty Ratel (nazwa nieoficjalna), który ma charakteryzować się znacznie wyższym poziomem ochrony załogi od bojowego wozu piechoty Borsuk.

W tym ostatnim na odporność pojazdu rzutują założenia, według których został opracowany, w tym przede wszystkim pływalność. Zmusiła ona projektantów do ograniczenia masy – a tym samym poziomu ochrony – pojazdu.

Przy projektowaniu kolejnego bojowego wozu piechoty nie było takich ograniczeń. Dlatego Ratel może mieć masę maksymalną sięgającą 48 ton co oznacza, że pod tym względem dorównuje niektórym czołgom.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Doświadczanie wydarzeń muzycznych w XXI w. | Historie Jutra

Bojowy wóz piechoty Ratel - opinia z zagranicy

Na tę właśnie cechę zwrócił uwagę ukraiński serwis Defence Express. Jego zdaniem polski Ratel będzie "najcięższym i najlepiej chronionym bojowym wozem piechoty", z opancerzeniem - według natowskiej normy STANAG 4569 – o poziom lepszym m.in. od CV90 Mk IV. Jak zauważa Defence Express, "parametry [Ratela] przewyższają możliwości niemal wszystkich istniejących na rynku bojowych wozów piechoty".

Polski pojazd ma przewozić - oprócz załogi - 6-8 żołnierzy desantu i będzie uzbrojony w wieżę ZSSW-30, która trafiła już m.in. na kołowe transportery Rosomak i gąsienicowe bojowe wozy piechoty Borsuk.

Ukraiński serwis zwraca przy tym uwagę, że obok doskonałych parametrów technicznych ważne są także kwestie ekonomiczne – to od kosztów eksploatacji i ceny pojazdu zależy, czy Ratel będzie masowo produkowany i wdrażany do służby.

Wybrane dla Ciebie
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób
Przyjrzeli się wojnie w Ukrainie. Wiedzą, jakiej broni nigdy nie kupią
Przyjrzeli się wojnie w Ukrainie. Wiedzą, jakiej broni nigdy nie kupią
Chiny przywiozły z Księżyca zaskakujący materiał. Tego się tam nikt nie spodziewał
Chiny przywiozły z Księżyca zaskakujący materiał. Tego się tam nikt nie spodziewał
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu
Nowy sprzęt dla Ukrainy. Chcą kupić śmigłowce
Nowy sprzęt dla Ukrainy. Chcą kupić śmigłowce
SpaceX straci kontrakt na lądowanie na Księżycu? Rewolucja w programie Artemis
SpaceX straci kontrakt na lądowanie na Księżycu? Rewolucja w programie Artemis
Wyłączono komentarze
Sekcja komentarzy coraz częściej staje się celem farm trolli. Dlatego, w poczuciu odpowiedzialności za ochronę przed dezinformacją, zdecydowaliśmy się wyłączyć możliwość komentowania pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Tech