Ciężki bojowy wóz piechoty Ratel. Nowa propozycja Huty Stalowa Wola
Do polskich wozów bojowych - kołowego Rosomaka i gąsienicowego Borsuka - może dołączyć kolejny. Huta Stalowa Wola ujawniła model ciężkiego gąsienicowego bojowego wozu piechoty Ratel.
Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola (HSW) zaprezentowała model nowego pojazdu. HSW pracuje nad ciężkim bojowym wozem piechoty Ratel (nazwa nieoficjalna), którego prototyp ma być gotowy w 2026 r.
Pojazd ten nie jest "ciężkim Borsukiem" - choć wraz z opracowaniem tego ostatniego powstała także koncepcja, aby po dodaniu dodatkowego opancerzenia i przebudowie m.in. zawieszenia zbudować ciężki wariant pojazdu, Ratel został zaprojektowany od podstaw.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Doświadczanie wydarzeń muzycznych w XXI w. | Historie Jutra
W szybkim opracowaniu koncepcji i wstępnego projektu pomogło wykorzystanie doświadczeń i rozwiązań wynikających z budowy Borsuka i polonizacji podwozia armatohaubicy Krab.
Ciężki bojowy wóz piechoty Ratel
W porównaniu z Borsukiem Ratel wyróżnia się nie tylko większą masą i opancerzeniem. Na pierwszy rzut oka widoczna jest różnica w postaci siedmiu kół jezdnych (Krab i Borsuk mają po sześć), a nowy bojowy wóz piechoty ma przewozić pełną drużynę piechoty – obok załogi będzie to do ośmiu żołnierzy z wyposażeniem.
Podobnie jak nowy wariant Rosomaka i Borsuki, Ratel ma być uzbrojony w wieżę ZSSW-30, z 30-mm armatą automatyczną (opcjonalnie 40 mm), karabinem maszynowym i dwiema wyrzutniami kierowanych pocisków przeciwpancernych Spike.
Dzięki znacznie wyższej odporności Ratel ma być przeznaczony do działania w warunkach silnego nasycenia pola walki bronią przeciwpancerną, a poza pancerzem szanse na przetrwanie pojazdu ma zwiększyć opcjonalny aktywny system obrony.
Według serwisu Defence 24 rozwój nowego pojazdu może być szybszy niż w przypadku Borsuka. Jeśli w przyszłym roku HSW zaproponuje prototyp, realne jest zakończenie testów kwalifikacyjnych w roku 2028 i gotowość nowej konstrukcji do produkcji już w latach 2029-2030.