Ukraińcy zniszczyli rosyjskie śmigłowce. Widać je na zdjęciach
Do sieci trafiły zdjęcia satelitarne przedstawiające rosyjskie śmigłowce zniszczone przez ukraińską artylerię na międzynarodowym lotnisku w Chersoniu – przekazała ukraińska państwowa agencja prasowa Ukrinform. Według tego medium zniszczeniu miało ulec co najmniej kilka maszyn. Uszkodzono też kilka pojazdów wojskowych ustawionych w pobliżu lotniska.
Zdjęcia płonących śmigłowców zostały wykonane przez satelity firmy Planet Labs. We wtorek 15 marca wykorzystywany przez NASA system satelitarny FIRMS (ang. Fire Information for Resource Management System) wykrył w tym miejscu gęsty słup dymu. Według Ukrinform zniszczeniu uległy co najmniej trzy śmigłowce. Dzień wcześniej zdjęcia satelitarne firmy Maxar Technologies zarejestrowały szereg rosyjskich maszyn na lotnisku w Chersoniu.
Rosjanie stracili cenne śmigłowce
Z kolei Defence24 donosi, że zniszczono przynajmniej siedem wiropłatów, a kilkanaście mogło zostać poważnie uszkodzonych. W ocenie tego medium straty mogą dotyczyć maszyn szturmowych Ka-52 lub Mi-35M.
Pierwszy z wymienionych śmigłowców jest pojazdem dwumiejscowym osiągającym prędkość do 302 km/h. Maksymalna masa startowa śmigłowca wynosi 11300 kg. Ka-52 ma 16 m długości, 4,95 m wysokości, a szerokość kadłuba to 7,34 m. Jest wyposażony w podwójny wirnik o średnicy 14 m każdy.
Pomimo sporej masy maszyna odznacza się wyjątkową zwrotnością. Jest również solidnie uzbrojona, stąd doczekała się przydomka "ognisty rydwan". Projektowanie Ka-52 rozpoczęło się w ZSRR w 1987 r., a pierwszy prototyp oblatano osiem lat później. Śmigłowiec trafił do produkcji seryjnej w 2008 r.
Maszyna jest dość ciężka – jej masa własna wynosi 7700 kg. Napęd Ka-52 stanowią dwa silniki turbinowe Klimow VK-2500 o mocy 2440 KM każdy. Pułap praktyczny śmigłowca to 5500 m, a jego maksymalny zasięg wynosi 460 km.
Ka-52 jest uzbrojony w rakietę AT-12 Wichr z systemem celowniczym I-251W Szkwał zdolną do rażenia celów z odległości od 5 do 12 km, działko Szipunow 2A42 kal. 30 mm oraz pociski kierowane S-24, S-13 i S-8. Śmigłowiec może razić cele, które zostały namierzone przez inne maszyny lub stacje naziemne.
Mi-35M stanowi z kolei głęboką modernizację Mi-24W. Prototyp oblatano w 1999 r., a jego produkcję rozpoczęto sześć lat później. Śmigłowiec jest napędzany dwoma silnikami ТW3-117WМА lub WК-2500 o mocy 2200 KM każdy. Maszyna rozwija prędkość do 310 km/h. Jej maksymalny zasięg wynosi 460 km lub 1000 km, jeśli zastosuje się dodatkowe zbiorniki paliwa.
Mi-35M może wznosić się na wysokość do 5400 m. Jest jeszcze cięższy niż Ka-52 – jego masa własna wynosi 8 354 kg. Podstawowe uzbrojenie śmigłowca stanowi dwulufowe działko GSz-23W kal. 23 mm. Ponadto może on korzystać z podwieszanych rakiet powietrze-powietrze Igła, wyrzutni rakiet niekierowanych B-8W20 i B-13 oraz przeciwpancernych kierowanych pocisków rakietowych Ataka-W. Maszyna ma 21,27 m długości i 5,47 m wysokości. Średnica wirnika to 17,2 m.