Ukraińcy zniszczyli rosyjskie śmigłowce. Widać je na zdjęciach
Do sieci trafiły zdjęcia satelitarne przedstawiające rosyjskie śmigłowce zniszczone przez ukraińską artylerię na międzynarodowym lotnisku w Chersoniu – przekazała ukraińska państwowa agencja prasowa Ukrinform. Według tego medium zniszczeniu miało ulec co najmniej kilka maszyn. Uszkodzono też kilka pojazdów wojskowych ustawionych w pobliżu lotniska.
16.03.2022 | aktual.: 16.03.2022 20:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zdjęcia płonących śmigłowców zostały wykonane przez satelity firmy Planet Labs. We wtorek 15 marca wykorzystywany przez NASA system satelitarny FIRMS (ang. Fire Information for Resource Management System) wykrył w tym miejscu gęsty słup dymu. Według Ukrinform zniszczeniu uległy co najmniej trzy śmigłowce. Dzień wcześniej zdjęcia satelitarne firmy Maxar Technologies zarejestrowały szereg rosyjskich maszyn na lotnisku w Chersoniu.
Rosjanie stracili cenne śmigłowce
Z kolei Defence24 donosi, że zniszczono przynajmniej siedem wiropłatów, a kilkanaście mogło zostać poważnie uszkodzonych. W ocenie tego medium straty mogą dotyczyć maszyn szturmowych Ka-52 lub Mi-35M.
Pierwszy z wymienionych śmigłowców jest pojazdem dwumiejscowym osiągającym prędkość do 302 km/h. Maksymalna masa startowa śmigłowca wynosi 11300 kg. Ka-52 ma 16 m długości, 4,95 m wysokości, a szerokość kadłuba to 7,34 m. Jest wyposażony w podwójny wirnik o średnicy 14 m każdy.
Pomimo sporej masy maszyna odznacza się wyjątkową zwrotnością. Jest również solidnie uzbrojona, stąd doczekała się przydomka "ognisty rydwan". Projektowanie Ka-52 rozpoczęło się w ZSRR w 1987 r., a pierwszy prototyp oblatano osiem lat później. Śmigłowiec trafił do produkcji seryjnej w 2008 r.
Maszyna jest dość ciężka – jej masa własna wynosi 7700 kg. Napęd Ka-52 stanowią dwa silniki turbinowe Klimow VK-2500 o mocy 2440 KM każdy. Pułap praktyczny śmigłowca to 5500 m, a jego maksymalny zasięg wynosi 460 km.
Ka-52 jest uzbrojony w rakietę AT-12 Wichr z systemem celowniczym I-251W Szkwał zdolną do rażenia celów z odległości od 5 do 12 km, działko Szipunow 2A42 kal. 30 mm oraz pociski kierowane S-24, S-13 i S-8. Śmigłowiec może razić cele, które zostały namierzone przez inne maszyny lub stacje naziemne.
Mi-35M stanowi z kolei głęboką modernizację Mi-24W. Prototyp oblatano w 1999 r., a jego produkcję rozpoczęto sześć lat później. Śmigłowiec jest napędzany dwoma silnikami ТW3-117WМА lub WК-2500 o mocy 2200 KM każdy. Maszyna rozwija prędkość do 310 km/h. Jej maksymalny zasięg wynosi 460 km lub 1000 km, jeśli zastosuje się dodatkowe zbiorniki paliwa.
Mi-35M może wznosić się na wysokość do 5400 m. Jest jeszcze cięższy niż Ka-52 – jego masa własna wynosi 8 354 kg. Podstawowe uzbrojenie śmigłowca stanowi dwulufowe działko GSz-23W kal. 23 mm. Ponadto może on korzystać z podwieszanych rakiet powietrze-powietrze Igła, wyrzutni rakiet niekierowanych B-8W20 i B-13 oraz przeciwpancernych kierowanych pocisków rakietowych Ataka-W. Maszyna ma 21,27 m długości i 5,47 m wysokości. Średnica wirnika to 17,2 m.