Ukraina może dostać nową broń. Jej poprzednia wersja była postrachem Rosjan

Ukraina może otrzymać ciężkie drony uderzeniowe Bayraktar Akinci. O tym, że Turcja rozważa ich przekazanie poinformował dyrektor generalny Baykar Makina, Halyuk Bayraktar. Dodał też, że turecka firma zainwestuje w Ukrainie ok. 100 mln dolarów na trzy projekty - fabrykę dronów, centrum serwisowe oraz główne biuro firmy.

Bayraktar Akinci - zdjęcie ilustracyjne
Bayraktar Akinci - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2023 Anadolu Agency
Karolina Modzelewska

Tureckie bezzałogowce Bayraktar Akinci mogą być istotnym dodatkiem do stale rozwijanej przez Ukraińców armii dronów. Zwłaszcza że łączą w sobie doświadczenia zdobyte przez tureckich inżynierów podczas tworzenia sprawdzających się w Ukrainie dronów Bayraktar TB2 i jest znaczącym rozwinięciem ich możliwości. Drony Bayraktar TB2 najprawdopodobniej zostały wykorzystane podczas ataków na fabrykę w Smoleńsku, w której produkowane są pociski manewrujące Ch-59.

Bayraktar Akinci to ulepszona wersja popularnych dronów z Turcji

Bayraktar Akinci nazywany jest następcą dronów Bayraktar TB2, o których często mówi się, że są postrachem Rosjan. Ten bezzałogowy bojowy statek powietrzny o długim zasięgu (ang. unmanned combat aerial vehicle, UCAV) został dostosowany do przenoszenia różnego uzbrojenia, a dodatkowo może wykonywać misje wywiadowcze, obserwacyjne i rozpoznawcze. Jego producent zaznacza, że jest "zdolny do prowadzenia operacji wykonywanych przy użyciu myśliwców", w tym ataków typu powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Dotąd powstały dwie wersje tego bezzałogowca – Akinci A i Akinci B.

Ten turecki bezzałogowiec posiada dziewięć węzłów podwieszanego uzbrojenia. Według Baykar Makina może przenosić m.in. bomby kierowane laserowo MAM-L oraz MAM-C, pocisk Cirit, pociski L-UMTAS, amunicję Bozok, bomby kierowane MK-81, MK-82, MK-83, pociski rakietowe Gokdogan i Bozdogan, a także pociski SOM-A. Dron w wersji Akinci A ma udźwig do 1350 kg, a jego maksymalna masa startowa wynosi 5,5 t. Jego maksymalna prędkość lotu to ok. 360 km/h. Maszyna może latać bez przerwy przez blisko 24 godziny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Warto przypomnieć, że w 2021 r. turecka firma podpisała umowę o współpracy z ukraińskim producentem silników Motor Sicz. Baykar Makina weszła także w kooperację z ukraińskim przedsiębiorstwem Iwczenko-Progress ZMKB, które wyposażyło Akinci w dwa turbośmigłowe silniki AI-450S o mocy 450 KM każdy. Niewykluczone więc, że ten model mógłby również powstawać w fabryce Bayraktar, która stanie w Ukrainie. Halyuk Bayraktar zaznaczył jednak, że kwestia Bayraktar Akinci wciąż jest rozpatrywana.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie