Ukraina może dostać nową broń. Jej poprzednia wersja była postrachem Rosjan
Ukraina może otrzymać ciężkie drony uderzeniowe Bayraktar Akinci. O tym, że Turcja rozważa ich przekazanie poinformował dyrektor generalny Baykar Makina, Halyuk Bayraktar. Dodał też, że turecka firma zainwestuje w Ukrainie ok. 100 mln dolarów na trzy projekty - fabrykę dronów, centrum serwisowe oraz główne biuro firmy.
02.10.2023 | aktual.: 02.10.2023 13:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Tureckie bezzałogowce Bayraktar Akinci mogą być istotnym dodatkiem do stale rozwijanej przez Ukraińców armii dronów. Zwłaszcza że łączą w sobie doświadczenia zdobyte przez tureckich inżynierów podczas tworzenia sprawdzających się w Ukrainie dronów Bayraktar TB2 i jest znaczącym rozwinięciem ich możliwości. Drony Bayraktar TB2 najprawdopodobniej zostały wykorzystane podczas ataków na fabrykę w Smoleńsku, w której produkowane są pociski manewrujące Ch-59.
Bayraktar Akinci to ulepszona wersja popularnych dronów z Turcji
Bayraktar Akinci nazywany jest następcą dronów Bayraktar TB2, o których często mówi się, że są postrachem Rosjan. Ten bezzałogowy bojowy statek powietrzny o długim zasięgu (ang. unmanned combat aerial vehicle, UCAV) został dostosowany do przenoszenia różnego uzbrojenia, a dodatkowo może wykonywać misje wywiadowcze, obserwacyjne i rozpoznawcze. Jego producent zaznacza, że jest "zdolny do prowadzenia operacji wykonywanych przy użyciu myśliwców", w tym ataków typu powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Dotąd powstały dwie wersje tego bezzałogowca – Akinci A i Akinci B.
Ten turecki bezzałogowiec posiada dziewięć węzłów podwieszanego uzbrojenia. Według Baykar Makina może przenosić m.in. bomby kierowane laserowo MAM-L oraz MAM-C, pocisk Cirit, pociski L-UMTAS, amunicję Bozok, bomby kierowane MK-81, MK-82, MK-83, pociski rakietowe Gokdogan i Bozdogan, a także pociski SOM-A. Dron w wersji Akinci A ma udźwig do 1350 kg, a jego maksymalna masa startowa wynosi 5,5 t. Jego maksymalna prędkość lotu to ok. 360 km/h. Maszyna może latać bez przerwy przez blisko 24 godziny.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Warto przypomnieć, że w 2021 r. turecka firma podpisała umowę o współpracy z ukraińskim producentem silników Motor Sicz. Baykar Makina weszła także w kooperację z ukraińskim przedsiębiorstwem Iwczenko-Progress ZMKB, które wyposażyło Akinci w dwa turbośmigłowe silniki AI-450S o mocy 450 KM każdy. Niewykluczone więc, że ten model mógłby również powstawać w fabryce Bayraktar, która stanie w Ukrainie. Halyuk Bayraktar zaznaczył jednak, że kwestia Bayraktar Akinci wciąż jest rozpatrywana.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski