Producent Bayraktarów testuje nowego drona. Ma ukraińskie silniki
Baykar Makina, turecki producent osławionych w Ukrainie dronów Bayraktar TB2, przeprowadził kolejny test bezzałogowego statku powietrznego o nazwie Akıncı B. Maszyna została wyposażona w silniki produkcji ukraińskiej.
15.04.2022 | aktual.: 17.04.2022 09:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Oblot drona Baykar Bayraktar Akıncı B odbył się na początku ub. miesiąca. W kolejnym teście maszyna ustanowiła swój nowy rekord, wykonując lot na wysokości 10,7 km – informuje agencja prasowa Ukrinform. W porównaniu z wersją A, nowy bezzałogowiec charakteryzuje się mocniejszym napędem dostarczonym przez ukraińskich producentów.
Tureckie drony z ukraińskimi silnikami
Pierwsza wersja dronów Akıncı weszła do uzbrojenia tureckich sił zbrojnych w sierpniu ub.r. Maszyna jest dwusilnikowa. Jak podaje Zespół Badań i Analiz Militarnych, wersja A2 miała napęd o łącznej mocy 900 KM, podczas gdy w przypadku wariantu B jest to aż 1500 KM. Kolejną wersją rozwojową ma być Akıncı C z napędem o łącznej mocy 1900 KM.
Dotychczasowy wariant Akıncı A ma udźwig do 1350 kg, a jego maksymalna masa startowa wynosi 5,5 t. Próby ogniowe drona odbyły się 22 kwietnia 2021 r. Maszyna została wówczas wyposażona w zaawansowane bomby produkowane przez turecką firmę Roketsan: MAM-L , MAM-C i MAM-T.
Haluk Bayraktar, prezes firmy Baykar Makina, przekazał, że bezzałogowe statki Akıncı posiadają ukraińskie silniki, produkowane w szczególności przez przedsiębiorstwa Motor Sicz oraz Iwczenko-Progress ZMKB. Warto nadmienić, że wersja A korzystała z dwóch turbośmigłowych silników Iwczenko-Progress AI-450S o mocy 450 KM każdy.
Co ciekawe, nie jest to pierwsza współpraca ukraińskich producentów z turecką firmą. Jak pisaliśmy na łamach WP Tech, jednosilnikowa maszyna o nazwie Bayraktar Kızılelma ma zostać wyposażona w silniki turbowentylatorowe AI-322F lub AI-25TLT dostarczone przez Iwczenko-Progress. Mają one pozwolić dronowi na osiągnięcie prędkości maksymalnej 800 km/h.
Na ten moment nie wiadomo, który z silników zamówionych przez Turków będzie wykorzystany w Bayraktar Kızılelma. Możliwe, że ostatecznie zostaną użyte oba – jeden w podstawowej wersji maszyny, a drugi w jej wariancie rozwojowym.