Trzęsienie ziemi ujawniło tajemnicę piramidy. Dwie ukryte komnaty

Źródło zdjęć: © INAH
Arkadiusz Stando
16.07.2018 13:08, aktualizacja: 16.07.2018 13:20

Silne trzęsienie ziemi w Meksyku, o sile 7,1 stopnia miało miejsce 19 września ubiegłego roku. W jego wyniku zginęło ponad 370 osób, a tysiące budynków zostało zniszczonych. Okazuje się, że trzęsienie odkryło również tajemnicę azteckiej piramidy.

Naukowcy natrafili na dwie świątynie ukryte w piramidzie Teopanzolco, w stanie Morelos. Górna część piramidy uległa znacznemu zniszczeniu podczas trzęsienia. Tym samym odkryło wejścia do dwóch ukrytych wcześniej komnat historycznej piramidy.

© INAH

Gdy naukowcy zauważyli uszkodzenie konstrukcji starej budowli, natychmiast postanowili sprawdzić, jakie skutki miało trzęsienie dla wnętrza piramidy. Badacze z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii w Meksyku użyli specjalnego radaru, do określenia stanu budowli.

Ku zaskoczeniu naukowców, obrazy z radaru ujawniły obecność dwóch "bliźniaczych świątyń". Pierwsza z nich była poświęcona bóstwu deszczu i płodności ziemi - Tlaloc. Druga, była świątynią Huitzilopochtli, najważniejszego bóstwa w mitologii Azteków. Niestety obie z nich były w opłakanym stanie, nie tylko przez trzęsienie ziemi, ale także przez wieki wpływu wilgoci.

© INAH

Po dokładnym przeanalizowaniu ścian i zawartości świątyń, archeologowie ustalili, że piramida jest znacznie starsza niż się wydawało. Pierwotnie zakładano, że pochodzi z wczesnego okresu Mezomaeryki, lat około 1200-1500. Jednakże, dwie świątynie wykazują ślady pochodzenia z okresu środkowego, lat około 1150-1200.