Technologia zaburza rytm dobowy organizmu. Naukowcy nie mają wątpliwości

Technologia może zaburzać nasz rytm dobowy
Technologia może zaburzać nasz rytm dobowy
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska

19.04.2021 16:27

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Czas spędzony przed ekranem smartfona, telewizora czy komputera może zaburzać rytm dobowy organizmu. Dowodzą tego liczne badania, z których wynika, że niebieskie światło emitowane przez ekrany urządzeń elektronicznych wpływa na równowagę pomiędzy snem a okresem naszej aktywności.

Rytm dobowy to cykl zmian zachodzących każdego dnia, który dotyczy ludzi, zwierząt, a także roślin. Zapewnia on prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Według ekspertów jego istnienie jest warunkowane tzw. zegarem biologicznym, czyli wewnętrznymi czynnikami, które wpływają na aktywność, sen, odżywanie się czy procesy wzrostu i rozwoju.

Technologia ma wpływ na nasze funkcjonowanie

U ludzi wspomniany zegar biologiczny jest umiejscowiony w podwzgórzu. Jak zaznacza serwis ScienceAlert, podwzgórze uwalnia hormon zwany melatoniną, nazywany również "hormonem snu". Dzieje się tak dlatego, bo jego poziom jest wysoki w nocy, ale spada tuż przed przebudzeniem. Jak wynika z badań, wpływają na niego nie tylko czynniki wewnętrzne, ale także światło.

- Zegar główny ma prawie 24-godzinny wewnętrznym rytm i jest bardzo wrażliwy na światło o zmierzchu i o świcie, co pozwala na precyzyjne dostrojenie systemu dobowego, aby system był dynamiczny i dostosowywał się do sezonowych zmian czasu trwania dnia i nocy – wyjaśnił prof. John Axelsson, ekspert ds. badań snu z Instytutu Karolinska, cytowany przez ScienceAlert.

Badania wykazują, że jasne, sztuczne światło hamuje produkcję melatoniny u ludzi. To z kole może wpływać na cały sposób funkcjonowania zegara biologicznego. Naukowcy nie są jednak do końca pewni, w jaki sposób i czy w ogóle oddziałuje to na jakość naszego snu. Zwłaszcza że jest on warunkowany licznymi czynnikami.

- Istnieją dowody na to, że 1,5 godziny (lub więcej) korzystania z jasnego ekranu zmniejsza naturalny nocny wzrost melatoniny, a efekt ten może się nasilać przez wiele nocy – zaznaczył dr Cele Richardson z Western Australia University.

Potwierdzeniem wpływu światła na funkcjonowanie zegara biologicznego są również możliwości fototerapii, którą eksperci stosują, aby pomóc niektórym osobom wyregulować ich rytm dobowy i wspomóc wcześniejsze zasypianie i wstawanie. W jej przypadku wykorzystywane jest światło o wyższym natężeniu niż w przypadku ekranów smartfonów czy żarówek.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)