Tak latają polscy piloci myśliwców. Aż będziesz chciał wstąpić do lotnictwa

Internet podbija film nagrany kamerą GoPro z wnętrza jednego z polskich MiGów-29. Obecnie polskie Siły Powietrzne użytkują 31 samolotów tego typu. Choć maszynom groziło wycofanie ze służby, zdecydowane się jednak na ich modernizację, dzięki której powinny posłużyć jeszcze jakieś 15 lat. Za sterami samolotu, który możemy podziwiać na powyższym filmie zasiada ppor. Rafał Pinkowski. Aż się chce wstąpić do lotnictwa.

Tak latają polscy piloci myśliwców. Aż będziesz chciał wstąpić do lotnictwa

27.03.2014 | aktual.: 27.03.2014 14:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Internet podbija film nagrany kamerą GoPro z wnętrza jednego z polskich MiGów-29. Obecnie polskie Siły Powietrzne użytkują 31 samolotów tego typu. Choć maszynom groziło wycofanie ze służby, zdecydowano się jednak na ich modernizację, dzięki której powinny posłużyć jeszcze jakieś 15 lat. Za sterami samolotu, który możemy podziwiać na powyższym filmie zasiada ppor. Rafał Pinkowski, a za scenariusz i montaż materiału wideo odpowiedzialny jest Mirosław Gawroński. Aż się chce wstąpić do lotnictwa.

Samolot odrzutowy MiG-2. zaprojektowano w 1972 r., w celu wymiany samolotów typu MiG-21 i MiG-23 na nowocześniejsze. Samolot miał być tzw. lekkim myśliwcem frontowym, uzupełniającym ciężki myśliwiec przewagi powietrznej Su-27. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 6 października 1977 roku, a pierwsze seryjne samoloty MiG-29 9.12 ("Fulcrum-A") weszły do służby w 1984 r.

MiG-2. i Su-27 były pierwszymi radzieckimi samolotami taktycznymi, w których zastosowano turboodrzutowe silniki dwuprzepływowe. W przypadku MiG-29 był to silnik RD-33 zaprojektowany w Biurze Doświadczalno-Konstrukcyjnym Izotowa. Radar OI-93 był pierwszym w ZSRR radarem dopplerowskim mogącym śledzić cele na tle ziemi. Wersja 9.12 produkowana była również w dwu słabiej wyposażonych wersjach eksportowych. Wersja 9.12A przeznaczona na eksport do krajów Układu Warszawskiego (min. Polska, Czechosłowacja, Niemcy Wschodnie, Rumunia). Pozbawiona była kilku trybów pracy radaru, różnice dotyczyły także radiostacji, układu identyfikacji "swój-obcy", systemu nawigacji. Wersja 9.12B przeznaczona była do eksportu, eksportowana poza Układ Warszawski - zakupił ja m.in. Irak, Peru, a także po rozpadzie Układu Warszawskiego w 1993 Węgry.

W latach 1989-199. Rosjanie dostarczyli Polsce 12 fabrycznie nowych myśliwców (9 bojowych oraz 3 szkolno-bojowe) - znalazły się one na wyposażeniu 1. eskadry 1. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego z Mińska Mazowieckiego. W 1995 roku Polska pozyskała 10 używanych maszyn (9 bojowych i jedną szkolno-bojową) od Republiki Czeskiej, przekazując w zamian 11 śmigłowców PZL W-3 Sokół - weszły one na wyposażenie 2. eskadry 1. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Samoloty dostarczono na początku 1996 r. W grudniu 2001 r. w związku z dostosowywaniem struktur do wymogów NATO, 1. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego przeformowany został w 1. Eskadrę Lotnictwa Taktycznego oraz 23. Bazę Lotniczą. Samoloty MiG-29 służą w 1. Eskadrze Lotnictwa Taktycznego po dziś dzień. W roku 2004 za symboliczną opłatą 1 zł za sztukę Polska odkupiła od Luftwaffe 23 używane maszyny. Ze względu na różnice w wyposażeniu oraz znaczne zużycie, podjęto decyzje o włączeniu do służby jedynie 14 znajdujących się w najlepszym stanie maszyn. Modernizacje i remonty
przeprowadzone zostały w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy - poniemieckie MiGi-29 otrzymała 41. Eskadra Lotnictwa Taktycznego z Malborka.

Komentarze (586)