Szwedzi budują nowoczesny okręt podwodny. Jakie będą jego możliwości?
Szwedzi kontynuują prace nad nowoczesnym okrętem podwodnym HMS Blekinge. Jak informuje Zespół Badań i Analiz Militarnych, 30 czerwca odbyło się uroczyste położenie stępki w stoczni Saab Kockums w Karlskronie.
03.07.2022 | aktual.: 03.07.2022 19:46
HMS Blekinge to prototypowa jednostka typu A26. O możliwościach okrętu podwodnego nowej generacji wspominał w ubiegłym roku prezes i dyrektor generalny grupy Saab Micael Johansson: Saab buduje obecnie najnowocześniejszy na świecie konwencjonalny okręt podwodny. Nowe możliwości, które mają zostać dodane do A26, zapewnią dodatkową przewagę między innymi w systemie uzbrojenia i technologii stealth.
Nowoczesny okręt podwodny
Jak przypomina ZBiAM, ceremonia położenia stępki odbyła się siedem lat po zakontraktowaniu przez Administrację Zaopatrywania Sił Zbrojnych dwóch okrętów typu A26 – HMS Blekinge i HMS Skåne. Warto nadmienić, że szwedzkie okręty podwodne są uważane za jedne z najbardziej opłacalnych i nowoczesnych na świecie. W budowie dwóch wspomnianych jednostek uczestniczą dwie firmy z Polski: Base Group i Famor.
Na powierzchni okręty typu A26 mają wypierać 1700 t, a w zanurzeniu – 1860 t. Jednostki mają być przystosowane m.in. do wykonywania misji wywiadowczych i dywersyjnych. W zanurzeniu będą mogły rozwijać prędkość do 20 węzłów, czyli ok. 37 km/h. Mają być uzbrojone w kilkanaście torped i pocisków manewrujących NSM.
Zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi, Blekinge i Skåne mają posiadać napęd niezależny od powietrza, oparty o silnik Stirlinga. Dzięki temu rozwiązaniu jednostki będą mogły pracować bez dostępu powietrza atmosferycznego. A26 będą cechować się bardzo wysokimi zdolnościami stealth, które mają im zapewnić praktyczną niewykrywalność na morzu. Pierwotnie jednostki miały zostać dostarczone w 2022 i 2023 r., jednak terminy zostały wydłużone do 2027 i 2028 r.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski