Starsze lepsze? Rosjanie wolą 50‑letnie Ił‑22 zamiast nowszych A‑50

Samolot A-50U - zdjęcie ilustracyjne
Samolot A-50U - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Mil.ru
Mateusz Tomiczek

30.07.2023 13:29, aktual.: 31.07.2023 09:44

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ukraińskie Siły Powietrzne donoszą, że od rana w niedzielę (30 lipca) odnotowuje się wzrost aktywności sił Federacji Rosyjskiej w powietrzu. Szczególną uwagę zwróciły samoloty kierowania lotnictwem typu Ił-22, których duża część ma już 50 lat. Czyżby Rosjanie woleli je od nowszych alternatyw?

Wzrost aktywności rosyjskiego lotnictwa odnotowano dla jednostek latających wszelkich typów. Nacisk położono zwłaszcza na aktywność bezzałogowców (UAV) na granicy z regionem sumskim. Niebo nad Morzem Czarnym też zaroiło się od różnorodnych jednostek, w tym kilku samolotów kierowania lotnictwem typu Ił-22.

Ił-22 stary, ale jary?

Ił-22 to przeznaczona na latający punkt dowodzenia lub samolot walki radioelektronicznej wersja samolotu Ił-20 napędzana czterema silnikami turbośmiłgowymi AI-20M. Osiąga on prędkość maksymalną 650 km/h przy długości kadłuba wynoszącej 35,9 m i rozpiętości skrzydeł 37,42 m. Standardowa wysokość operacyjna, na której działa, to około 11 tys. metrów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wykorzystanie Ił-22 jest zaskakujące, bo Federacja Rosyjska już od lat używa podczas swoich działań nowszych samolotów A-50 do zadań kierowania lotnictwem. A-50 były używane do tych celów choćby podczas wojny w Czeczenii w latach 90. i podczas konfliktu w Syrii.

Ił-20M - wersja niezmodernizowana na stanowisko dowodzenia
Ił-20M - wersja niezmodernizowana na stanowisko dowodzenia© Wikimedia Commons

Rosjanie wolą stare od nowego?

A-50 jest maszyną co najmniej 20 lat młodszą od Ił-22, a jego konstrukcja oparta jest na transportowcu Ił-76. Samolot jest aktywnie wykorzystywany przez siły Powietrzno -Kosmiczne Federacji Rosyjskiej i Indyjskie Siły Powietrzne. Napędzają go cztery silniki turbowentylatorowe Soloviev D-30KP pozwalające na osiągnięcie maksymalnej prędkości nawet 900 km/h. Długość samolotu wynosi 49,59 metra, zaś rozpiętość skrzydeł to 50,5 metra przy pułapie operacyjnym na wysokości 12 tys. metrów.

Dlaczego Rosjanie preferują wykorzystanie Ił-22 od A-50? Być może ma to związek z faktem, że posiadają ich po prostu więcej niż A-50. Według Bilansu Wojskowego z 2023 r. Siły Powietrzne Rosji miały w swoich zasobach 17 Ił-22 różnych typów i 10 A-50 różnych typów (liczby te nie uwzględniają prawdopodobnie strat). Ponadto sprzęt pokładowy Ił-22 jest prawdopodobnie po prostu mniej awaryjny niż w nowszym modelu, a prostota jego naprawy sprawia, że jest dla Rosjan wygodniejszy w serwisowaniu.

Mateusz Tomiczek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie