Starsze lepsze? Rosjanie wolą 50‑letnie Ił‑22 zamiast nowszych A‑50

Ukraińskie Siły Powietrzne donoszą, że od rana w niedzielę (30 lipca) odnotowuje się wzrost aktywności sił Federacji Rosyjskiej w powietrzu. Szczególną uwagę zwróciły samoloty kierowania lotnictwem typu Ił-22, których duża część ma już 50 lat. Czyżby Rosjanie woleli je od nowszych alternatyw?

Samolot A-50U - zdjęcie ilustracyjne
Samolot A-50U - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Mil.ru
Mateusz Tomiczek

30.07.2023 | aktual.: 31.07.2023 09:44

Wzrost aktywności rosyjskiego lotnictwa odnotowano dla jednostek latających wszelkich typów. Nacisk położono zwłaszcza na aktywność bezzałogowców (UAV) na granicy z regionem sumskim. Niebo nad Morzem Czarnym też zaroiło się od różnorodnych jednostek, w tym kilku samolotów kierowania lotnictwem typu Ił-22.

Ił-22 stary, ale jary?

Ił-22 to przeznaczona na latający punkt dowodzenia lub samolot walki radioelektronicznej wersja samolotu Ił-20 napędzana czterema silnikami turbośmiłgowymi AI-20M. Osiąga on prędkość maksymalną 650 km/h przy długości kadłuba wynoszącej 35,9 m i rozpiętości skrzydeł 37,42 m. Standardowa wysokość operacyjna, na której działa, to około 11 tys. metrów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wykorzystanie Ił-22 jest zaskakujące, bo Federacja Rosyjska już od lat używa podczas swoich działań nowszych samolotów A-50 do zadań kierowania lotnictwem. A-50 były używane do tych celów choćby podczas wojny w Czeczenii w latach 90. i podczas konfliktu w Syrii.

Ił-20M - wersja niezmodernizowana na stanowisko dowodzenia
Ił-20M - wersja niezmodernizowana na stanowisko dowodzenia© Wikimedia Commons

Rosjanie wolą stare od nowego?

A-50 jest maszyną co najmniej 20 lat młodszą od Ił-22, a jego konstrukcja oparta jest na transportowcu Ił-76. Samolot jest aktywnie wykorzystywany przez siły Powietrzno -Kosmiczne Federacji Rosyjskiej i Indyjskie Siły Powietrzne. Napędzają go cztery silniki turbowentylatorowe Soloviev D-30KP pozwalające na osiągnięcie maksymalnej prędkości nawet 900 km/h. Długość samolotu wynosi 49,59 metra, zaś rozpiętość skrzydeł to 50,5 metra przy pułapie operacyjnym na wysokości 12 tys. metrów.

Dlaczego Rosjanie preferują wykorzystanie Ił-22 od A-50? Być może ma to związek z faktem, że posiadają ich po prostu więcej niż A-50. Według Bilansu Wojskowego z 2023 r. Siły Powietrzne Rosji miały w swoich zasobach 17 Ił-22 różnych typów i 10 A-50 różnych typów (liczby te nie uwzględniają prawdopodobnie strat). Ponadto sprzęt pokładowy Ił-22 jest prawdopodobnie po prostu mniej awaryjny niż w nowszym modelu, a prostota jego naprawy sprawia, że jest dla Rosjan wygodniejszy w serwisowaniu.

Mateusz Tomiczek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie