SR‑72 "Syn Blackbirda". Nowy superszybki samolot będzie maszyną uderzeniową

Projekt budowy następcy samolotu SR-71 Blackbird wydaje się zmierzać do szczęśliwego finału. "Syn Blackbirda", jak nazywany jest nieoficjalnie nowy, superszybki samolot koncernu Lockheed Martin, może wznieść się w powietrze już w najbliższych latach. O ile – choć te informacje nie zostały potwierdzone – już nie lata.

Wizualizacja SR-72
Wizualizacja SR-72
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin
Łukasz Michalik

29.06.2021 19:13

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

SR-72 to nazwa nowej, superszybkiej maszyny, która ma przejąć rolę wycofanych pod koniec XX wieku samolotów SR-71 Blackbird. Były to duże, wyróżniające się nietypowym wyglądem i bardzo wysoką prędkością maszyny rozpoznawcze.

Ich następca będzie maszyną bezzałogową. Tworzony przez koncern Lockheed Martin samolot będzie mógł realizować szerszy zakres zadań, niż jego poprzednik. "Syn Blackbirda", dzięki integracji z pociskami rozwijanymi w ramach programu High Speed Strike Weapon, będzie mógł pełnić także rolę maszyny uderzeniowej, zdolnej do wykonywania precyzyjnych ataków na silnie bronione cele.

Koncepcję tę przedstawił niedawno Mark Episkopos z serwisu "The National Interest", zwracając zarazem uwagę na fakt, że dalsze finansowanie programu może zależeć od zaoferowania przez SR-72 nowych, nieosiągalnych dla innych, przyszłościowych maszyn, możliwości. Chodzi tu m.in. o takie konstrukcje, jak nowy dron stealth RQ-180, a także przyszłościowy, trudnowykrywalny bombowiec B-21.

Wizualizacja pocisku Boeing X-51 Waverider, zbudowanego w ramach programu HSSW
Wizualizacja pocisku Boeing X-51 Waverider, zbudowanego w ramach programu HSSW© Domena publiczna

Renesans wysokich prędkości

Wycofanie w 1998 roku ze służby samolotu SR-71 Blackbird utworzyło lukę w amerykańskim systemie rozpoznania. Rozwój broni antysatelitarnej, a także technologii zwiększających szansę na wykrycie samolotów stealth sprawił, że koncepcja maszyny unikającej zestrzelenia dzięki bardzo dużej prędkości ponownie zyskała na atrakcyjności.

Pierwsze przecieki na temat SR-72 pojawiły się w 2007 roku, jednak na konkretne informacje na jego temat trzeba było czekać aż do 2013 roku. Wówczas magazyn Aviation Week & Space Technology przedstawił informacje m.in. na temat zakładanej prędkości projektowanego samolotu, mającej sięgać Mach 6 (ok. 6400 km/h).

Bariera technologiczna

Serwis Defence24 zwraca przy tym uwagę na kwestie techniczne, związane z napędem nowej maszyny. Jak potwierdzają przedstawiciele koncernu Lockheed Martin, jeszcze kilka lat temu budowa odpowiedniego silnika była niemożliwa, bo – gdyby podczas misji wielokrotnie była potrzeba przyspieszenia do prędkości maksymalnej – jego elementy uległyby stopieniu.

Bariera technologiczna została jednak pokonana i – według optymistycznych założeń – SR-72 ma wznieść się w powietrze już w 2025 roku. O ile finansowanie programu nie zostanie zakłócone, w w roku 2030 powinien rozpocząć służbę.

Komentarze (103)