Śmigłowce Black Hawk z zakładów PZL Mielec weszły do służby na Filipinach

Śmigłowce Black Hawk produkowane w Mielcu zostały oficjalnie przekazane do służby w filipińskim lotnictwie. Tamtejszy resort obrony poinformował, że maszyny są niezbędne do transportu żołnierzy i operacji ratunkowych.

Śmigłowce Black Hawk produkowane w Polsce weszły do służby na Filipinach
Śmigłowce Black Hawk produkowane w Polsce weszły do służby na Filipinach
Źródło zdjęć: © Flickr

11.12.2020 | aktual.: 02.03.2022 19:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ceremonia formalnego wejścia do służby produkowanych w zakładach PZL Mielec śmigłowców S-70i Black Hawk odbyła się w czwartek 10 grudnia. Pięć maszyn zostało dostarczonych na Filipiny miesiąc temu, a pierwsza z nich - już w sierpniu tego roku.

Kontrakt między Filipinami a firmą Sikorsky Aircraft podpisano w 2019 roku. Umowa obejmuje dostarczenie 16 śmigłowców S-70i Black Hawk i opiewa na ponad 240 milionów dolarów. Dziesięć pozostałych maszyn trafi do azjatyckiego kraju na początku 2021 roku.

Filipiński resort obrony poinformował, że śmigłowce wielozadaniowe są niezbędne do transportu żołnierzy i zaopatrzenia, a także do operacji ratunkowych. Maszyny dołączą do starzejącej się floty helikopterów Bell UH-1 "Huey” i Bell 412.

Filipiński sekretarz obrony Delfin Lorenzana poinformował także, że kraj jest zainteresowany nabyciem 16 kolejnych Black Hawków. Tamtejszy resort obrony rozważa również zakup używanych maszyn z Korei Południowej.

Sikorsky Aircraft należy do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin, a właścicielem zakładów w Mielcu jest od 2007 roku.

S-70i Black Hawk

Śmigłowce są odmianą UH-60M Black Hawk oferowaną na eksport. W porównaniu do standardowej wersji są lżejsze o ok. 500 kg, z powodu braku wyposażenia zastrzeżonego dla amerykańskich sił zbrojnych.

Wiropłat napędzany jest przez te same silniki co UH-60M, jednak zastosowano w nim układ sterowania z T700-GE-701C. Wirnik główny śmigłowca S-70i pochodzi z wersji UH-60L. Maszyny wykorzystują wspólną awionikę z czterema wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi, jednak w wersji S-70i została uproszczona. Pozostałe elementy struktury wiropłatu oraz układ dynamiczny są wspólne.

Źródło artykułu:PAP
wiadomościmilitariapzl mielec
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (45)