Śmigłowce AW101 dla Wojsk Aeromobilnych. MON przekazał informacje

Śmigłowiec AW101
Śmigłowiec AW101
Źródło zdjęć: © Leonardo
Karolina Modzelewska

11.08.2023 12:49, aktual.: 11.08.2023 14:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak poinformował o wysłaniu zaproszenia do negocjacji na dostawę 22 wielozadaniowych śmigłowców AW101 dla Wojsk Aeromobilnych. Maszyny niebawem mają zastąpić poradzieckie konstrukcje.

W czwartek, 10 sierpnia Mariusz Błaszczak za pośrednictwem platformy społecznościowej X (dawniej Twitter) poinformował o wysłaniu zaproszenia do negocjacji na dostawę 22 ciężkich śmigłowców AW101 dla Wojska Polskiego. Zostało ono skierowane do spółki PZL Świdnik, która stanowi część spółki Leonardo Helicopters. Agencja Uzbrojenia wyjaśniła, że AW1010 uzupełnią zamówione również w Świdniku 32 śmigłowce wsparcia pola walki AW149.

AW1010 dla Wojsk Aeromobilnych

AgustaWestland AW101 to wielozadaniowe śmigłowce światowej klasy będące efektem współpracy włosko-brytyjskiej, które na stałe zagościły na wyposażeniu wielu armii świata i zostały sprawdzone w warunkach bojowych. Cechuje je przede wszystkim duży zasięg, wytrzymałość, a także wszechstronność, co pozwala na ich dostosowanie do pełnienia szerokiej gamy podstawowych i pobocznych ról.

Maszyny można wykorzystać np. do transportu wojsk, ewakuacji medycznej poszkodowanych, czy misji poszukiwawczo-ratowniczych. Są też dostępne w wersjach cywilnych dla klientów biznesowych i VIP-ów. Polska jest zainteresowana wersją wojskową, która trafi do Wojsk Aeromobilnych. Jak zaznacza serwis MilMag, najprawdopodobniej AW101 zastąpią część Mi-8/17, z których wciąż korzysta Wojsko Polskie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

AW101 to spory śmigłowiec o długości 22.83 m i wysokości 6,66 m, napędzany trzema silnikami General Electric CT7-8E, co daje nie tylko dodatkową moc, ale sprawdza się w przypadku awarii jednego z urządzeń. Masa startowa AW101 wynosi 14,6 tony (dla porównania: dla Caracali jest to 11 t). Na jego pokładzie zmieści się załoga składająca się z 2-4 osób, oraz w zależności od wersji nawet 38 pasażerów. Śmigłowiec może wzbijać się z prędkością 9,5 m/s i lecieć z prędkością przelotową ok. 277 km/h, a jego maksymalny zasięg szacowany jest na 1 500 km.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski