Słowackie MiG‑29 dla Ukrainy? USA nie mają nic przeciwko propozycji
W mediach pojawiły się doniesienia, że premier Słowacji Eduard Heger mówił o ewentualnym przekazaniu Ukrainie myśliwców MiG-29. Odniósł się do nich słowacki minister obrony Jaroslav Nad', który zaznaczył, że rozmowy dotyczące przekazania sprzętu nie są prowadzone. Amerykański rząd z kolei przekazał, że nie ma nic przeciwko wysłaniu MiG-29 Fulcrum do Ukrainy. Wyjaśniamy, o jakie myśliwce chodzi.
W najbliższych latach Słowackie Siły Powietrzne mają otrzymać nowe myśliwce F-16C/D Viper, które są produkowane przez amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin. Nowe myśliwce zastąpią flotę 12 radzieckich, zmodernizowanych maszyn MiG-29 Fulcrum, które stanowią trzon słowackich sił powietrznych. To właśnie o tych maszynach miał wspominać premier Eduard Heger.
Myśliwce Mig-29 dla Ukrainy?
Mig-29 to radziecki myśliwiec frontowy, opracowany przez biuro konstrukcyjne MiG, który zaczęto produkować w 1983 roku. Maszyna jest przeznaczona do niszczenia celów powietrznych i naziemnych. MiG ma krótki zasięg, dlatego wykorzystuje się go głównie do walki blisko frontu i własnych sił. W tego typu myśliwcach zastosowano dwa silniki - Klimow RD-33. Nawet gdy jeden przestanie działać, drugi umożliwia bezpieczne dolecenie do miejsca lądowania. MiG-29 może wznosić się w powietrze z prędkością 230 km/h i poruszać się z maksymalną prędkością 2,3 Ma.
W skład podstawowego uzbrojenia MiG-29 wchodzi m.in. wbudowane działko lotnicze GSz-30-1 kal. 30 mm na 150 sztuk amunicji. W zależności od wersji maszyna posiada również od 6 do nawet 9 zewnętrznych węzłów na uzbrojenie podwieszane. Myśliwiec może przenosić np. pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu R-27, pociski rakietowe krótkiego zasięgu R-73 czy bomby lotnicze o masie do 3000 kg.
Słowacja posiada dziesięć jednomiejscowych myśliwców MiG-29AS i dwa dwumiejscowe MiG-29UBS (przeznaczone do celów szkoleniowo-treningowych), które zostały zmodernizowane przez RSK MiG wraz z Rockwell Collins i BAE Systems. Modernizacja obejmowała systemy nawigacyjne i komunikacyjne Rockwell Collins oraz system IFF BAE Systems. Rosyjskie firmy dostarczyły do szklanego kokpitu wielofunkcyjne wyświetlacze LCD i procesory cyfrowe. Dostawy zostały zrealizowane w 2007 roku.
W maszynach, które uznaje się za jedne z najlepszych wysokomanewrowych myśliwców świata, zamontowano nowoczesny układ identyfikacji IFF( swój- obcy), który pozwala na określenie rodzaju oraz przynależności państwowej innych statków powietrznych. Dodano również cyfrowy odbiornik systemu nawigacji VOR/ILS, co znacznie ułatwia operowanie maszyną. ILS, czyli radiowy system nawigacyjny, wspomaga lądowanie maszyny w warunkach ograniczonej widzialności. Z kolei VOR jest popularnym, kątowym systemem radionawigacyjnym. Modernizacja obejmowała także dodanie lamp antykolizyjnych.
Serwis militarny The War Zone zaznacza, że Ukraińskie Siły Powietrzne mają doświadczenie w obsłudze myśliwców MiG-29. Dodatkowo Ukraina obecnie posiada więcej pilotów niż samolotów bojowych, co oznacza, że nie byłoby potrzeby szkolenia kolejnych osób lub potrzeby takiego szkolenia byłby znacznie ograniczone, nawet jeśli w grę wchodziłyby instrukcje dotyczące obsługi dodatkowych funkcji w słowackich Fulcrumach.