Słonie w zamian myśliwce? Tak Rosjanie robią interesy
Serwis Bulgarian Military donosi o nietypowej transakcji pomiędzy Rosją i Mjanmą (dawniej Birmą). Drugie z wymienionych państw w ramach dyplomatycznego gestu, który zbiegł się w czasie z dostawą sześciu myśliwców Suchoj Su-30SME, miało przekazać Kremlowi sześć słoni - po jednym za każdy myśliwiec.
Słonie miały zostać wysłane jako symbol dobrej woli między państwami, a gest zbiegł się z 75. rocznicą stosunków dyplomatycznych między Rosją a Mjanmą, donosi Bulgarian Military. Serwis zwraca również uwagę, że chociaż przekazanie słoni wydaje się być symbolicznym gestem, niektóre doniesienia sugerują, że zwierzęta były częścią finansowania umowy na sześć samolotów Su-30SME.
"Dyplomacja słoni"
Radio France Internationale informuje z kolei, że transakcja obejmowała pięć samic i jednego samca, należących do gatunku słoni indyjskich, które zostały przetransportowane z Mjanmy do Moskiewskiego Państwowego Cyrku Bolszoj rosyjskim samolotem transportowym. Według serwisu zwierzęta miały być zabrane ze swojego środowiska naturalnego.
Trudno jednoznacznie ustalić, czy doniesienia o "wymianie" słoni na rosyjskie myśliwce są prawdziwe. Wiadomo jednak, że Rosja i Mjanma prowadzą współpracę wojskową. W jej ramach w 2018 r. Mjanma podpisała umowę na zakup myśliwców Suchoj Su-30SME o wartości szacowanej na ok. 400 milionów dolarów. Pierwsze dwie maszyny dostarczono w marcu 2022 r. i oficjalnie weszły one do służby 15 grudnia tego samego roku. Kolejne dwie dostarczono w 2023 r., a ostatnie dwie w grudniu 2024 r., co zakończyło realizację kontraktu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Bo zdrowie jest najważniejsze! Biohacking w służbie ludzkości - Historie Jutra napędza PLAY #2
Rosyjskie myśliwce Su-30SME
Myśliwce Su-30SME to eksportowa wersja rosyjskiego samolotu wielozadaniowego Su-30SM, zaprojektowanego z myślą o klientach zagranicznych. Jest to konstrukcja dwumiejscowa, co zwiększa efektywność działań w powietrzu poprzez podział obowiązków między pilota a operatora uzbrojenia. Kadłub samolotu został zbudowany w układzie typu kaczka, która zapewnia dobrą manewrowość, nawet w przypadku dużych kątów natarcia. W konstrukcji wykorzystano materiały kompozytowe i lekkie stopy metali, co pozwoliło na zmniejszenie masy maszyny i wpłynęło na poprawę jej osiągów i trwałości.
Napęd Su-30SME stanowią dwa silniki AL-31FP z wektorowaniem ciągu, które umożliwiają osiągnięcie maksymalnej prędkości ponad 2 100 km/h, czyli dwukrotnej prędkości dźwięku. Zasięg samolotu szacuje się na ok. 3 000 km, ale można go dodatkowo zwiększyć dzięki możliwości tankowania w powietrzu. Maksymalny pułap operacyjny wynosi dla Su-30SME wynosi 17 300 m.
Kluczowym elementem wyposażenia tej maszyny jest radar Bars-R z pasywną anteną fazowaną, umożliwiający jednoczesne wykrywanie wielu celów powietrznych i naziemnych. System ten jest kompatybilny z szerokim wachlarzem uzbrojenia, w tym zaawansowanymi rakietami powietrze-powietrze np. R-77 i R-27 i powietrze-ziemia np. Ch-29 i Ch-59, a także bombami kierowanymi. Myśliwiec może przenosić do 8 ton uzbrojenia na 12 punktach podwieszeń, a jego podstawowym uzbrojeniem jest 30-mm działko automatyczne GSh-30-1.