Ślady dinozaurów na dwóch różnych kontynentach. Co kryje się za tym znaleziskiem?

Ślady dinozaurów ujawniają sejsmiczny rozpad sprzed 140 mln lat
Źródło zdjęć: © Getty Images | Jultud

27.08.2024 09:38, aktual.: 27.08.2024 12:42

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Odkrycie identycznych śladów dinozaurów na dwóch odległych kontynentach rzuca nowe światło na geologiczną historię Ziemi. Ślady sprzed około 120 milionów lat ujawniają, jak superkontynent Gondwana rozpadał się na skutek sejsmicznych procesów.

Naukowcy odkryli, że ślady dinozaurów znalezione w Brazylii i Kamerunie są niemal identyczne, mimo że znajdują się na dwóch oddzielnych kontynentach. Odkrycie to, datowane na około 120 milionów lat temu, jest świadectwem bliskiego położenia kontynentów w okresie wczesnej kredy. Wówczas, podczas rozpadania się superkontynentu Gondwana, dinozaury mogły swobodnie przemieszczać się między Ameryką Południową a Afryką.

Identyczne ślady dinozaurów na dwóch oddzielnych kontynentach

Ostatnie odkrycia archeologiczne ujawniają, że ślady dinozaurów odkryte w Brazylii i Kamerunie są niemal identyczne. Znaleziono ponad 260 takich śladów, które datowane są na około 120 milionów lat temu. Ślady te zostały zachowane w osadach mułowych dawnych rzek i jezior, pozostawiając cenne informacje na temat geograficznych warunków z okresu wczesnej kredy.

Dlaczego jest to ważne? Identyczność tych śladów wskazuje, że kontynenty Ameryki Południowej i Afryki były wówczas znacznie bliżej siebie, umożliwiając dinozaurom swobodne przemieszczanie się między nimi. To odkrycie dostarcza cennych informacji o dawnych migracjach dinozaurów oraz o konfiguracji geologicznej sprzed milionów lat.

Ślady dinozaurów odkryto w Brazylii i Kamerunie
Ślady dinozaurów odkryto w Brazylii i Kamerunie© SMU | SMU

Jakie gatunki dinozaurów zostawiły te ślady? Ślady należą do różnych grup dinozaurów, w tym teropodów, zauropodów i ornitocheirów. Ich obecność na dwóch kontynentach potwierdza, że te zwierzęta mogły wędrować między lądami, zanim rozdzieliły się one w wyniku procesów tektonicznych.

Podział sejsmiczny sprzed 140 milionów lat

Odkrycie identycznych śladów dinozaurów na dwóch oddzielnych kontynentach rzuca nowe światło na geologiczne procesy sprzed około 140 milionów lat. Wówczas superkontynent Gondwana zaczął się rozpadać, co doprowadziło do oddzielenia się Afryki od Ameryki Południowej.

Jakie były skutki tego podziału? Rozpad ten spowodował powstanie Oceanu Atlantyckiego, oddzielając kontynenty i tworząc nowe warunki geologiczne. Pęknięcia w skorupie ziemskiej wypełniły się magmą, co przyczyniło się do uformowania nowego układu oceanicznego, który znamy dzisiaj jako Atlantyk.

Jakie ślady tego procesu możemy zobaczyć dzisiaj? Ślady podziału sejsmicznego są widoczne w tzw. basenach półgrabenowych na obu kontynentach, które zawierają osady pochodzące z dawnych rzek i jezior. Ponadto, odkryto również skamieliny pyłków datowane na 120 milionów lat oraz, oczywiście, ślady dinozaurów.

Te odkrycia pokazują, jak wielki wpływ na ewolucję życia na Ziemi miały zmiany w konfiguracji kontynentów oraz jak badania paleontologiczne mogą dostarczyć informacji na temat dawnych migracji i ekologii prehistorycznych zwierząt.

śladydinozaurygeologia