"Samoloty dnia zagłady". USA wprowadzają w nich zmiany

Northrop Grumman oficjalnie przekazał Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych pierwszy z dwunastu zmodyfikowanych i zmodernizowanych E-6B "Mercury". Samolot dowodzenia, łączności i retransmisji sygnałów radiowych nazywany maszyną "dnia zagłady" lub "dnia ostatecznego", został zaprojektowany jako powietrzne stanowisko kontroli na wypadek wojny atomowej lub innych konfliktów i katastrof. Zmiany mają wydłużyć czas jego eksploatacji.

E-6B Mercury - zdjęcie ilustracyjneE-6B Mercury - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © USAF | Greg L. Davis
Karolina Modzelewska

Amerykański koncern technologiczny i obronny poinformował, że modyfikacja pierwszego samolotu E-6B "Mercury" została zrealizowana "w rekordowym czasie". Zajęło to ok. roku, co toruje drogę do skrócenia czasu przyszłych modyfikacji do sześciu miesięcy. W centrum konserwacji i produkcji samolotów Northrop Grumman w Lake Charles już trwają prace nad kolejnym E-6B "Mercury". Wszystko odbywa się w ramach kontraktu o wartości 111 mln dolarów, który firma zawarła z Marynarką Wojenną USA.

USA modernizują "samoloty dnia zagłady"

Kontrakt o wartości 111 milionów dolarów przewiduje sześć głównych modyfikacji – zwanych blokiem II – w celu poprawy funkcji dowodzenia, kontroli i łączności samolotu, łączących dowództwo narodowe ze strategicznymi i niestrategicznymi siłami USA - podkreślili przedstawiciele Marynarki Wojennej USA.

E-6B Mercury jest przerobioną wersją komercyjnego samolotu Boeing 707, która została opracowana w celu zastąpienia starzejącej się floty samolotów EC-130Q podczas wykonywania misji TACAMO Marynarki Wojennej USA (ang. Take Charge and Move Out). Pierwszy E-6A został wcielony do służby w sierpniu 1989 roku, a wersja E-6B została przyjęta w grudniu 1997 r. W 2003 r. wszystkie samoloty z floty E-6 zostały zmodyfikowane do wersji E-6B.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

ZOBACZ TAKŻE: Czy warto kupić notebook Asus Zenbook S 13?

"Mercury" może latać z prędkością 970 km/h, jego maksymalna masa startowa to ok. 155 tys. kg, zasięg wynosi ponad 12 tys. km, a maksymalny pułap, na jakim może lecieć to ponad 12 tys. m. Maszyn tego typu mają długość 45,8 m, wysokość 12,9 m i rozpiętość skrzydeł 45,2 m. E-6B. Na ich pokładzie znajduje się powietrzny system kontroli startu (ALCS), umożliwiający uruchomienie startu międzykontynentalnych rakiet balistycznych USA.

Wybrane dla Ciebie

Dekada zmian. NATO wydaje na wojsko więcej niż reszta świata
Dekada zmian. NATO wydaje na wojsko więcej niż reszta świata
Już są nad Polską. Oto, z czym latają "dumy" mocarstwa UE
Już są nad Polską. Oto, z czym latają "dumy" mocarstwa UE
Stare armaty z ery Stalina. Ukraińcy z powodzeniem strącają nimi drony
Stare armaty z ery Stalina. Ukraińcy z powodzeniem strącają nimi drony
Operacja "rura gazowa 2.0". Rosjanie próbują dalej swojej specjalności
Operacja "rura gazowa 2.0". Rosjanie próbują dalej swojej specjalności
Wzmożona aktywność samolotów wojskowych nad Polską. Oto co to oznacza
Wzmożona aktywność samolotów wojskowych nad Polską. Oto co to oznacza
Rosyjskie drony nad Polską. Mocarstwo w odpowiedzi przysłało swoją "dumę"
Rosyjskie drony nad Polską. Mocarstwo w odpowiedzi przysłało swoją "dumę"
Dania wybrała. Ogromny sukces europejskiego konkurenta Patriota
Dania wybrała. Ogromny sukces europejskiego konkurenta Patriota
Misja NATO "Eastern Sentry". Luftwaffe wzmocni obecność w Polsce
Misja NATO "Eastern Sentry". Luftwaffe wzmocni obecność w Polsce
Czeskie śmigłowce Mi-171S na pomoc Polsce. Nikt inny w NATO nie ma takich maszyn
Czeskie śmigłowce Mi-171S na pomoc Polsce. Nikt inny w NATO nie ma takich maszyn
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Mobilne laboratorium do pomiaru promieniowania. To nowa era w Polsce
Mobilne laboratorium do pomiaru promieniowania. To nowa era w Polsce
Czarne dziury pod lupą. Czy możemy zobaczyć ich eksplozję?
Czarne dziury pod lupą. Czy możemy zobaczyć ich eksplozję?