Samolot XB‑1 Boom Supersonic przełamał barierę dźwięku. To rekordowy wynik
28 stycznia 2025 roku samolot testowy Boom Supersonic XB-1 osiągnął rekordową prędkość 1,13 Mach podczas lotu nad pustynią Mojave w Kalifornii. Lot obserwowały tysiące ludzi.
Zaledwie 12 minut lotu wystarczyło, by pilotowi XB-1 Boom Supersonic udało się po raz pierwszy przekroczyć prędkość 1,13 Macha. Podczas 30-minutowego lotu dwa razy uzyskał podobną prędkość. To osiągnięcie przybliża nas do nowej ery szybszych i bardziej efektywnych podróży lotniczych, kontynuując dziedzictwo pasażerskiego statku Concorde (latającego z prędkością 2 Mach) w nowoczesnym wydaniu.
XB-1 Boom Supersonic leciał ponad 1200 km na godz.
By przekroczyć barierę dźwiękową pilot wzniósł się na wysokość 35 tysięcy stóp (ponad 10 tysięcy metrów nad ziemią). Na tej wysokości prędkość dźwięku wynosi około 295 m/s (ze względu na niższą temperaturę powietrza), więc rekordowe 1,13 Macha, z jaką leciał pilot XB-1 Boom Supersonic to zawrotne 1200,06 km/h. To jego pierwszy lot naddźwiękowy, co stanowi znaczący krok w kierunku przywrócenia komercyjnych podróży naddźwiękowych po wycofaniu legendarnego Concorde'a w 2003 roku. By zdać dzisiejszy test zespół Boom Supersonic włożył ponad dziesięć lat pracy, co jak widać się opłaciło.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Samolot nowej generacji pilotował Tristian Branderburg "Geppetto". W trakcie tego wydarzenia towarzyszyły mu samoloty obserwacyjne Mirage F.1 oraz T-38 Talon, które miały za zadanie dokumentować, jak XB-1 zachowuje się podczas lotu.
Naddźwiękowy lot testowy XB-1 w czasie rzeczywistym obserwowały tysiące, dzięki transmisji w serwisie Youtube. Komentatorzy podkreślali, że ten pilot ma ogromne doświadczenie w podobnych lotach i spędził w powietrzu setki, jak nie tysiące godzin. W komentarzach relacji na żywo przewijały się porównania dzisiejszego wyczynu pilota XB-1 Boom Supersonic do "naddźwiękowych" lotów, które oglądaliśmy w wykonaniu Toma Cruise’a w filmie "Top Gun Maverick".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowa era lotnictwa? Czas na naddźwiękowe samoloty pasażerskie
XB-1 to dopiero początek marzeń o komercyjnych supersonicznych podróżach lotniczych. Jest to prototyp, który wesprze projektowanie samolotu Overture. Ten z kolei ma się stać ekologiczną alternatywą dla Concorde’a.
Boom Supersonic Overture to planowany samolot pasażerski, który ma przewozić od 64 do 80 pasażerów i latać z prędkością przelotową ok. 2 Macha, skracając czas podróży na wybranych trasach o połowę. Jego projekt jest na wczesnym etapie rozwoju - firma planuje wprowadzenie Overture do użytku komercyjnego do 2029 roku. Po ostatnich sukcesach niektóre linie lotnicze m.in. United, American czy Japan Airlines zainteresowały się planami firmy i prowadzą rozmowy na temat pozyskania takich maszyn na własny użytek.
Amanda Grzmiel, dziennikarka Wirtualnej Polski