Samolot OA-1K Sky Warden. Latające wsparcie amerykańskich sił specjalnych

Samolot OA‑1K Sky Warden. Latające wsparcie amerykańskich sił specjalnych

Samolot OA-1K Sky Warden
Samolot OA-1K Sky Warden
Źródło zdjęć: © L3Harris
Łukasz Michalik
30.12.2023 15:16, aktualizacja: 30.12.2023 16:17

OA-1K Sky Warden wygląda jak maszyna rodem z II wojny światowej. Samolot z napędem śmigłowym i topornym, kanciastym kadłubem może wydawać się reliktem przeszłości. Nic bardziej mylnego – to latające wsparcie, jakie w ostatnich latach wybrały dla siebie amerykańskie siły specjalne. Co potrafi ta maszyna?

Amerykańskie rządowe biur obrachunkowe (GAO – Government Accountability Office) żąda, aby siły specjalne spowolniły tempo zakupów samolotów OA-1K Sky Warden. Docelowo amerykańscy specjalsi chcą pozyskać aż 75 tych maszyn, jednak – zdaniem księgowych – nie wykazali, dlaczego potrzebują ich aż tak wiele.

OA-1K Sky Warden to bardzo nietypowa maszyna. Została zbudowana na bazie samolotu rolniczego, który – po przeróbkach – oprócz nawożenia pól uprawnych był także używany do niszczenia w Ameryce Łacińskiej upraw koki.

Korzystając ze sprawdzonej maszyny rolniczej, charakteryzującej się solidną konstrukcją, a także krótkim startem i lądowaniem, firmy Air Tractor i L3Harris zbudowały specyficzny samolot bojowy: opancerzoną maszynę bliskiego wsparcia, będącą w gruncie rzeczy nowoczesnym wcieleniem samolotów szturmowych z czasów II wojny światowej, jak słynny Ił-2.

OA-1K Sky Warden – dane techniczne

OA-1K Sky Warden ma 11,5 metra długości i 18 metrów rozpiętości skrzydeł. Maszyna waży 3,5 tony, ale po zatankowaniu, montażu opancerzenia i podwieszeniu uzbrojenia jej masa rośnie ponad dwukrotnie i przekracza siedem ton.

Samolot został wyposażony w aż 10 punktów podwieszeń, pozwalających na zabieranie zróżnicowanego uzbrojenia – od kierowanych pocisków AGM-176 Griffin czy AGM-114 Hellfire, bomb GBU-12 Paveway, GBU-39 czy GBU-53 StormBreaker, po niekierowane pociski rakietowe.

Ze względu na specyfikę prowadzonych działań, OA-1K Sky Warden nie musi latać bardzo szybko – jego prędkość maksymalna to 394 km/h. Maszyna charakteryzuje się za to bardzo niską prędkością przeciągnięcia – może utrzymać się w powietrzu lecąc z prędkością zaledwie 91 km/h.

Program Armed Overwatch

Samolot OA-1K został wybrany przez amerykańskie dowództwo operacji specjalnych sił powietrznych (AFSOC) w ramach programu Armed Overwatch. Jego celem było wyłonienie najlepszych samolotów – z punktu widzenia operacji specjalnych – do zapewnienia bliskiego wsparcia powietrznego. Jednym z kluczowych wymogów była możliwość działania z przygodnych, gruntowych pasów startowych.

Samolot OA-1K Sky Warden z podwieszonym uzbrojeniem
Samolot OA-1K Sky Warden z podwieszonym uzbrojeniem© L3Harris

Ważną kwestią było także ograniczenie kosztów i dostosowanie sprzętu do charakteru walk w konfliktach asymetrycznych, gdzie użycie dużych, drogich i wyrafinowanych technicznie samolotów bojowych byłoby strzelaniem armaty do wróbla.

Dlatego w 2021 roku, spośród wielu proponowanych konstrukcji SOCOM wybrało trzy propozycje, wśród których znalazł się m.in. polski PZL M28 Skytruck (w wariancie Sierra Nevada Corp. MC-145B Wily Coyote). Obok niego o zamówienie rywalizowały samoloty Beechcraft AT-6E Wolverine i Air Tractor-L3Harris AT-802U Sky Warden. Ostatecznie wybór AFSOC padł na tę ostatnią konstrukcję.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)