Polski samolot dla sił specjalnych USA. Szansa dla PZL M28 Skytruck
Stany Zjednoczone poszukują samolotów, które w przysz łości zapewnią wsparcie oddziałom specjalnym. Do piątki branych pod uwagę maszyn zakwalifikował się niepozorny samolot z Polski - M28 Skytruck. Dlaczego właśnie on zwrócił uwagę amerykańskich specialsów?
Siły specjalne potrzebują samolotów o nietypowych cechach. Ze względu na specyfikę prowadzonych działań, konieczne są maszyny proste, które nie wymagają rozbudowanego zaplecza i mogą operować z lotnisk polowych z krótkimi pasami startowymi.
Właśnie dlatego SOCOM – amerykańskie dowództwo operacji specjalnych – ogłosiło konkurs i zakwalifikowało do niego pięć konstrukcji z różnych stron świata. Są to:
- AT-6E Wolverine
- Bronco II/AHRLAC
- MC-208 Guardian
- AT-802U Sky Warden
- MC-145B Wily Coyote (Przebiegły kojot)/PZL M28 Skytruck
Polski samolot jest oferowany na amerykańskim rynku jako MC-145B przez współpracującą z mielecką wytwórnią spółkę Sierra Nevada.
M28 Skytruck dla sił specjalnych
Program Armed Overwatch, w ramach którego zorganizowany jest konkurs, zakłada pozyskanie dla sił specjalnych 76 samolotów w ciągu kilku najbliższych lat.
Rola nowych maszyn nie została jeszcze w pełni doprecyzowana. Poza działaniami rozpoznawczymi i dozorowymi prawdopodobne jest uzbrojenie samolotów w celu zapewnienia im możliwości samodzielnego wspierania działań sił specjalnych.
W takim kontekście warty uwagi jest dobór konkurujących o kontrakt kandydatów, wśród których znajdziemy zarówno lekkie samoloty szturmowe, jak Bronco II, jak również maszyny zaprojektowane raczej z myślą o transporcie, jak M28 Skytruck, które trzeba będzie dozbroić.
Polskie M28 Skytruck w amerykańskiej służbie
Warto podkreślić, że polskie samoloty są dobrze znane amerykańskim jednostkom specjalnym. Pierwszy egzemplarz M28 Amerykanie kupili jeszcze w 2004, a kolejnych 16 w latach 2009-2013.
USAF C-145A Skytruck nighttime airdrop
Polskie samoloty wspierały operacje specjalne m.in. w Afganistanie, gdzie jedna z maszyn została rozbita.
W 2015 roku większość Skytrucków została wycofana ze służby, jednak – jak widać po programie Armed Overwatch – siły specjalne ponownie potrzebują znacznej liczby maszyn, zdolnych do zapewnienia wsparcia podczas działań w trudnych warunkach.
Polskie Skytrucki są także używane przez siły zbrojne m.in. Niemiec, Wenezueli, Nepalu, Jordanii, Kenii i Estonii (przekazane z amerykańskich nadwyżek).