Samolot 6. generacji. Nowy model koncepcyjny GCAP ujrzał światło dzienne

Wielka Brytania, Włochy oraz Japonia, czyli państwa, które biorą udział w Global Combat Air Program (GCAP), podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Farnborough zaprezentowały najnowszy model koncepcyjny samolotu bojowego 6. generacji. Od swoich poprzedników różni się on m.in. bardziej zaawansowaną konstrukcją oraz większą rozpiętością skrzydeł, co ma wpływać na jego aerodynamikę. Co wiadomo o projekcie GCAP?

Model koncepcyjny samolotu bojowego nowej generacji, który powstaje w ramach Global Combat Air Program
Model koncepcyjny samolotu bojowego nowej generacji, który powstaje w ramach Global Combat Air Program
Źródło zdjęć: © BAE Systems
Karolina Modzelewska

Rządy Wielkiej Brytanii, Włoch i Japonia oraz ich główni partnerzy branżowi, brytyjski BAE Systems, włoski Leonardo i japoński Mitsubishi Heavy Industries od grudnia 2022 r. współpracują w ramach Global Combat Air Program (GCAP), którego celem jest stworzenie samolotu bojowego 6. generacji. Jego najnowszy model koncepcyjny ujrzał światło dzienne podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Farnborough, w Anglii.

Nową koncepcja samolotu 6. generacji GCAP

"W ciągu 18 miesięcy od uruchomienia Global Combat Air Programme ściśle współpracowaliśmy z naszymi partnerami przemysłowymi we Włoszech i Japonii w ramach umowy o współpracy, a także z trzema rządami, aby zrozumieć i dostosować wymagania dotyczące nowej generacji samolotów bojowych" - przekazał Herman Claesen, dyrektor zarządzający Future Combat Air Systems w BAE Systems.

Samolot bojowy 6. generacji, który ma wejść do służby w 2035 r., będzie jednym z najbardziej zaawansowanych, interoperacyjnych, elastycznych i połączonych myśliwców znajdujących się w służbie, jak zapowiadają jego twórcy. Zostanie wyposażony w inteligentny system uzbrojenia, interaktywny kokpit sterowany oprogramowaniem, zintegrowane czujniki i potężny radar nowej generacji, który może dostarczyć 10 tys. razy więcej danych niż obecne systemy, co da mu przewagę w walce.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Najnowszy model koncepcyjny posiada bardziej zaawansowaną konstrukcję oraz większą rozpiętością skrzydeł, co ma wpływać na jego aerodynamikę. To podkreśla różnice, jakie występują pomiędzy samolotami tworzonymi w ramach programu Global Combat Air Program (GCAP), a programu NGAD (Next Generation Air Dominance), zakładającego budowę następcy amerykańskiego myśliwca F-22.

Jak zwracał już uwagę dziennikarz WP Tech, Łukasz Michalik, Wielka Brytania, Włochy oraz Japonia chcą opracować nieco większy samolot bojowy 6. generacji niż ten tworzony przez Amerykanów. Ma on charakteryzować się większym zasięgiem i najprawdopodobniej posiadać dwa silniki, co jest powiązane z położeniem państw oraz wymaganiami dotyczącymi walki nad morzem.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)