Podróże lotnicze w przedwojennej Polsce

Jakimi samolotami dysponował przedwojenny LOT? Ile kosztowały bilety lotnicze oraz czy latanie w II Rzeczpospolitej było bezpieczne? Tego wszystkiego dowiecie się z naszej galerii.

Podróże lotnicze w przedwojennej PolscePodróże lotnicze w przedwojennej Polsce
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Przedwojenna Polska była krajem kontrastów. Z jednej strony mieliśmy niemal najgorsze drogi w Europie, a pod względem liczby samochodów znajdowaliśmy się na ogonie Europy. Z drugiej – mogliśmy się pochwalić prężnie działającymi liniami lotniczymi, przewożącymi dziesiątki tysięcy pasażerów rocznie.

LOT rusza na podbój Europy

Utworzone pod koniec 1928 r. – z połączenia spółek "Aerolot" i "Aero" – Polskie Linie Lotnicze LOT początkowo obsługiwały głównie trasy krajowe. Za granicę w pierwszych miesiącach latano jedynie do Brna i Wiednia.

Szybko jednak rozszerzono listę połączeń o Bukareszt, Sofię, Saloniki i Ateny. Następnie polskie samoloty zaczęły lądować w Rydze, Tallinie i Helsinkach. Wreszcie były Berlin, Rodos i Lydda w Palestynie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trasy obsługiwane przez LOT
Trasy obsługiwane przez LOT © Licencjodawca

Przed samą wojną z Warszawy można było dotrzeć również do Londynu, Bejrutu, Kopenhagi czy Rzymu. Na ilustracji powyżej pogrubieniem zaznaczono trasy obsługiwane przez LOT w 1937 r.

Jakimi samolotami dysponował przed wojną LOT?

Junkers F-13
Junkers F-13 © Licencjodawca

Uruchamianie kolejnych połączeń wiązało się z zakupem nowych samolotów. Początkowo LOT dysponował niewielkimi Junkersami F 13, które mogły przewieźć zaledwie czterech pasażerów. Jednego z nich widać na zdjęciu powyżej.

Fokker F-VII-1m
Fokker F-VII-1m © Licencjodawca

Nieco przestronniejsze były holenderskie Fokkery F.VII/m.1, które zabierały na pokład ośmiu podróżnych i dwuosobową załogę.

Na zdjęciu pasażerowie przed taką właśnie maszyną kursującą na linii Lwów-Warszawa-Gdańsk.

PWS-24
PWS-24 © Licencjodawca

W barwach LOT-u w pierwszej połowie lat 30. pojawiły się również polskie PWS-24 (samolot ze zdjęcia obsługiwał linię Warszawa-Poznań) oraz PWS-24 bis. Nie zwiększyły one jednak przepustowości na trasach lotniczych.

Zabierały na pokład tyle samo osób, co wysłużone Junkersy F 13 – dwóch członków załogi i zaledwie czterech pasażerów.

Lockheed L-10 Electra
Lockheed L-10 Electra © Licencjodawca

Właśnie dlatego w połowie lat 30. polski przewoźnik zdecydował się na zakup samolotów Douglas DC-2, Lockheed L-10-A Electra (na zdjęciu) oraz Junkers Ju 52/3m.

W efekcie we flocie LOT-u wreszcie znalazły się maszyny zdolne przewozić powyżej dziesięciu podróżnych na raz.

Super Electra
Super Electra © Licencjodawca

Dwa lata przed wojną do parku maszynowego LOT-u dołączyły jeszcze bardzo nowoczesne samoloty Lockheed L-14-H Super Electra, które pozwalały na pasażerskie loty transatlantyckie (bo i takie były w planach).

Ile kosztowały bilety lotnicze przed wojną?

Matka z dzieckiem w samolocie
Matka z dzieckiem w samolocie © Licencjodawca

Latanie w przedwojennej Polsce było względnie tanie, zwłaszcza biorąc pod uwagę pojemność samolotów. Przykładowo w 1937 r. przelot z Warszawy do Krakowa kosztował 40 złotych, do Rygi 81 złotych, a do Berlina 105 zł.

Jeżeli komuś marzyły się jednak dalsze wojaże, to musiał znacznie głębiej sięgnąć do kieszeni. Za lot do Aten trzeba było zapłacić już 335 zł, a do Lyddy w Palestynie – bagatela 780 zł. Oczywiście podane ceny dotyczyły lotu tylko w jedną stronę. Jednak gdy od razu kupowało się bilet powrotny był on o 20 proc. tańszy. A dzieci od 3 do 7 lat latały za pół ceny.

Należy tylko pamiętać, że za przedwojenną złotówkę można było kupić znacznie więcej niż za dzisiejszą. W tamtym okresie zarobki powyżej 300 zł miesięcznie uchodziły za naprawdę dobre. W przeliczeniu na obecne pieniądze ceny biletów kształtowały się od ok. 400 zł (z Warszawy do Krakowa) do 7800 zł (za lot do Palestyny).

Bagaże i poczta
Bagaże i poczta © Licencjodawca

W tym miejscu warto jeszcze podkreślić, że w cenie biletu (co nie było standardem) pasażer mógł zabrać na pokład bagaż o wadze do 15 kg. Zapewniano mu również transport autobusowy na i z lotniska.

Czekając na samolot

Pasażerowie przed tablicą rozkładu lotów na lotnisku mokotowskim w 1933 r.
Pasażerowie przed tablicą rozkładu lotów na lotnisku mokotowskim w 1933 r. © Licencjodawca

Początkowo klienci LOT-u nie mogli liczyć na luksusy. Na zdjęciu z 1933 r. pasażerowie stoją pod gołym niebem, przed tablicą rozkładu lotów na lotnisku mokotowskim w Warszawie.

Pasażerowie w poczekalni portu lotniczego Warszawa-Okęcie. W głębi mapa szlaków komunikacji lotniczej (1937 r.)
Pasażerowie w poczekalni portu lotniczego Warszawa-Okęcie. W głębi mapa szlaków komunikacji lotniczej (1937 r.) © Licencjodawca

Z czasem sytuacja jednak znacznie się poprawiła. Cztery lata później na Okęciu funkcjonowała już luksusowa poczekalnia. W głębi widoczna mapa szlaków komunikacji lotniczej.

Nie ma to jak zapalić w czasie lotu

Wnętrze samolotu Fokker F-VII-3M
Wnętrze samolotu Fokker F-VII-3M © Licencjodawca

Również warunki samego podróżowania uległy diametralnej poprawie. W takim Fokkerze F-VII na pewno nie było zbyt wygodnie.

Wnętrze kabiny pasażerskiej samolotu Douglas DC-2
Wnętrze kabiny pasażerskiej samolotu Douglas DC-2 © Licencjodawca

Za to już wnętrze kabiny pasażerskiej samolotu Douglas DC-2 oferowało znacznie więcej komfortu.

Pasażerowie w samolocie w Lockheed L-10 Electra w czasie lotu do Lwowa w 1937 r.
Pasażerowie w samolocie w Lockheed L-10 Electra w czasie lotu do Lwowa w 1937 r. © Licencjodawca

A na pokładzie lockheeda L-10 Electry naprawdę można się było zrelaksować. Na zdjęciu z 1937 r. pasażerowie w trakcie lotu z Warszawy do Lwowa.

Palenie na pokładzie samolotu
Palenie na pokładzie samolotu © Licencjodawca

W tamtych czasach oczywiście nikt nie myślał o tym, aby zabraniać palenia na pokładzie. Nie ma się zresztą czemu dziwić: w końcu przedwojenna Polska była prawdziwym rajem dla palaczy.

Partia szachów w samolocie
Partia szachów w samolocie © Licencjodawca

W czasie długiego lotu można było również pograć w szachy.

Czy latanie przed wojną było bezpieczne?

Katastrofa samolotu pasażerskiego Lockheed L-10 Electra SP-AYD pod Piasecznem
Katastrofa samolotu pasażerskiego Lockheed L-10 Electra SP-AYD pod Piasecznem © Licencjodawca

W pierwszej połowie lat 30. LOT w reklamach prasowych podkreślał, że latanie jest niezwykle bezpieczne. Rzeczywiście przewoźnikowi udawało się unikać poważnych wypadków. Ale tylko do czasu.

Wszystko zmieniło się po 1936 r., kiedy to w niespełna dwa lata miało miejsce aż pięć katastrof. W trzech z nich brały udział samoloty Lockheed L-10 Electra.

Do pierwszego doszło 1 grudnia 1936 r. pod Malakasą w Grecji. Następny samolot roztrzaskał się ledwie cztery tygodnie później pod Suścem niedaleko Tomaszowa Lubelskiego. Ostatni zaś spadł pod Piasecznem 11 listopada 1937 r. (na zdjęciu). 12 dni później w bułgarskich górach Piryn rozbił się z kolei Douglas DC-2. W wymienionych wypadkach zginęło łącznie 14 osób.

34 tysiące pasażerów

Wrak samolotu Lockheed L-14 Super Electra SP-BNG należącego do Polskich Linii Lotniczych LOT
Wrak samolotu Lockheed L-14 Super Electra SP-BNG należącego do Polskich Linii Lotniczych LOT © Licencjodawca

Najwięcej ofiar pociągnęła za sobą katastrofa samolotu Lockheed L-14 Super Electra, która miała miejsce 22 lipca 1938 r. w pobliżu rumuńskie wsi Găinești. Zginęło wtedy 14 osób.

Wbrew pozorom wypadki nie odstraszały amatorów podniebnych wojaży. Tych stale przybywało. W 1929 r. LOT przewiózł zaledwie 16 428 ludzi. Osiem lat później pasażerów było już 34 497. I można się tylko zastanawiać, jak potoczyłaby się historia naszego przewoźnika, gdyby nie wybuch II wojny światowej…

Bibliografia

  1. Dwudziestolecie komunikacji w Polsce Odrodzonej, pod red. Stanisława Faechera i Stanisława Petersa, Kraków 1939.
  2. "Gazeta Lwowska" 1936-1937.
  3. "Ilustrowany Kuryer Codzienny" 1936-1937.
  4. Jerzy Liwinski,Transport lotniczy w Polsce w okresie międzywojennym, "Lotnictwo", nr 10/2008
  5. Wyniki Eksploatacji = Résultats d’Exploitation 1937, Warszawa 1938.
  6. Polskie Linie Lotnicze LOT. Zima 1937/1938. Warszawa 1937.

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Musimy wylądować na Księżycu przed Chinami. Isaacman przed Senatem
Musimy wylądować na Księżycu przed Chinami. Isaacman przed Senatem
Ta sonda ma za zadanie złapać kometę. Tej komety jeszcze nie odkryto
Ta sonda ma za zadanie złapać kometę. Tej komety jeszcze nie odkryto
Eksplozja telefonu na Podkarpaciu. Bateria wybuchła w rękach 16-latka
Eksplozja telefonu na Podkarpaciu. Bateria wybuchła w rękach 16-latka
Rosjanie przenoszą Pancyr-S1M. Nie wiadomo, o co chodzi
Rosjanie przenoszą Pancyr-S1M. Nie wiadomo, o co chodzi
Nowe zastosowanie Shahedów. Teraz przenoszą rakiety
Nowe zastosowanie Shahedów. Teraz przenoszą rakiety
Fake newsy w świecie nauki. UW ujawnia ponad milion dezinformacji
Fake newsy w świecie nauki. UW ujawnia ponad milion dezinformacji
Teleskopy kosmiczne będą miały problem. I to wszystko przez satelity
Teleskopy kosmiczne będą miały problem. I to wszystko przez satelity
Nie wyślą czołgów Ukrainie. Podali powód
Nie wyślą czołgów Ukrainie. Podali powód
Największe złoże litu na świecie odkryte w USA. To zmieni cały rynek
Największe złoże litu na świecie odkryte w USA. To zmieni cały rynek
Są koszmarem obydwu stron wojny w Ukrainie. Ten robot pozwala je usunąć
Są koszmarem obydwu stron wojny w Ukrainie. Ten robot pozwala je usunąć
Są potężną bronią Rosji. Ukraińcy rozebrali go do ostatniej śrubki
Są potężną bronią Rosji. Ukraińcy rozebrali go do ostatniej śrubki
Polacy stworzyli bezzałogowego "PassAta". Ich łódź ściga się na Atlantyku
Polacy stworzyli bezzałogowego "PassAta". Ich łódź ściga się na Atlantyku
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥