Umowa na 60 śmigłowców. Niemcy zamawiają maszyny z USA
Niemiecki resort obrony podpisał umowę z amerykańską spółką Boeing. Dotyczy ona dostaw 60 ciężkich śmigłowców transportowych CH-47 Chinook w wersji Block II.
18.07.2023 | aktual.: 22.07.2023 21:20
W środę, 12 lipca, Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) poinformował o podpisaniu umowy o wartości ok. 6,98 mld EUR (31,01 mld zł) z amerykańską spółką Boeing na dostawy 60 ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook w wersji Block II wraz z pakietem wyposażenia.
Umowa LOA (Letter of Offer and Acceptance), która będzie realizowana procedurą FMS (Foreign Military Sales) została sygnowana dzień wcześniej przez przewodniczącą BAAINBw, Annette Lehnigk-Emden. Niecały tydzień wcześniej, finansowanie zakupu zatwierdziły stałe komisje: budżetowa (Haushaltsausschuss) i obrony (Verteidigungsausschuss) niemieckiego Bundestagu (parlamentu).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgodnie z umową, dostawy wiropłatów, w ramach programu STH (Schwere Transporthubschrauber), zostaną zrealizowane w latach 2027-2033 i pozwolą na całkowite stopniowe wycofanie 80 wiropłatów typu CH-53GA/GE/GS Stallion, pozostających w służbie od 1971. Odbiorcą ma być 64. Skrzydło Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64, HSG 64) wojsk lotniczych (Luftwaffe). Stalliony muszą zostać wycofane całkowicie do 2030.
Umowa obejmuje również części zamienne, szkolenie, usługi wsparcia logistycznego, a także urządzenia szkolno-treningowe i przeznaczone do obsługi naziemnej. Będą to śmigłowce ze standardowymi zbiornikami paliwa, zdolne do pobierania paliwa w locie (np. przy wsparciu trzech przyszłych niemieckich powietrznych tankowców KC-130J Hercules).
Najnowsze Chinooki zostały wybrane przez Niemcy 1 czerwca 2022, gdy odrzucono kontrofertę Lockheed Martin z CH-53K King Stallion. Rząd w Berlinie otrzymał zgodę na pakiet z 60 CH-47F Block II, 11 maja br., który wyceniono na maksymalnie 8,5 mld EUR.
Głównym partnerem Boeinga w programie dostaw CH-47F dla Luftwaffe będzie europejska spółka Airbus Helicopters, z którą Amerykanie nawiązali strategiczne partnerstwo w marcu ub. r. Pozostali podwykonawcy programowi to AERO-Bildung, CAE Elektronik, ESG Elektroniksystem- und Logistik, Lufthansa Technik, Honeywell Aerospace oraz Rolls-Royce Deutschland.
Wybrany przez Niemców wariant CH-47F Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy oraz nowe, kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades). Konfiguracja sześciu zbiorników paliwa, po trzy z każdej strony kadłuba, została zastąpiona dwoma większymi w sponsonach, dzięki czemu śmigłowiec zabiera więcej paliwa przy zmniejszonej o 90 kg masie. Wzmocniono także strukturę kadłuba w istotnych obszarach, aby umożliwić przenoszenie dodatkowych ładunków. Ostatecznie zwiększyło to maksymalną masę startową z 22 680 do 24 500 kg, a udźwig z około 9 000 do 10 000 kg. Śmigłowiec wyposażony w trzy generatory o mocy 60 kVa oraz system regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System, APAS).
CH-47F został dotąd wybrany przez następujących użytkowników eksportowych: Koreę Południową (niesprecyzowana liczba), Wielką Brytanię (14 egzemplarzy) i Egipt (12 zamówionych egzemplarzy z możliwością zwiększenia do 23). Wkrótce do grona nowych użytkowników CH-47F może dołączyć Belgia, która jest nimi zainteresowana.
Tymczasem, 20 marca 2023 spółka Boeing informowała o rozpoczęciu montażu końcowego pierwszego seryjnego egzemplarza zmodernizowanego CH-47F Block II.