Tym się wozi Krzysztof Rutkowski i kontrterroryści. Pokazali Tura VI

Tym się wozi Krzysztof Rutkowski i kontrterroryści. Pokazali Tura VI

Tur VI
Tur VI
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Jakub Link-Lenczowski
08.09.2023 14:25, aktualizacja: 08.09.2023 15:23

Podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, Producent Pojazdów Specjalnych AMZ-Kutno z Kutna zaprezentował nową wersję lekkiego transportera opancerzonego Tur VI LTO w wersji napędowej 6×6. Wcześniej, wariant 4×4 trafił do polskiej policji.

Lekki transporter opancerzony Tur VI 6×6 został wyposażony w 6-cylindrowy silnik rzędowy, z układem wtryskowym Common Rail, o pojemności 6,9 l i mocy 326 KM (240 kW), sprzężony z automatyczną skrzynią biegów. W pojeździe zastosowano zawieszenie zależne, oparte o układ zawieszenia parabolicznego. Ochrona balistyczna pojazdu reprezentuje poziom 2 według STANAG 4569. Wyposażenie pojazdu to klimatyzacja, ogrzewanie niezależne, filtrowentylacja, luki strzelnicze z wizjerami, wyciągarka elektryczna z przodu i taran przedni. Tur VI 6×6 może transportować 8 osób (wraz z kierowcą), z pełnym wyposażeniem indywidualnym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pierwszy model lekkiego transportera opancerzonego Tur VI w układzie napędowym 4×4 opracowano na podwozu samochodu Ford F-550. Wóz pokazano na MSPO w Kielcach we wrześniu 2018. Docelowy wariant powstał jednak na bazie ciężarówki MAN 4×4 napędzanej 6,9-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 327 KM. Tur VI 4×4 może transportować kierowcę i dziewięć osób.

Swój własny egzemplarz transportera opancerzonego Tur VI posiada także Krzysztof Rutkowski. 13-tonowe pojazd dysponuje wysokim poziom zabezpieczenia kuloodpornego (2. według normy STANAG 4569), a jego opony pozostają sprawne nawet po przestrzeleniu. Zasilając wyposażenie prywatnej grupy dochodzeniowej Rutkowski Patrol był więc witany z honorami:

W 2015 roku rozpoczął się dialog techniczny, który miał na celu wyłonienie dostawcy nowych pojazdów opancerzonych dla Policji. Postępowanie na dostawę wozów rozpoczęto 9 października 2018 roku, do którego stanęły: austriackie przedsiębiorstwo Franz Achleitner z pojazdem RMMV Survivor R oraz AMZ-Kutno z pojazdem Tur VI 4×4.

Tur VI na XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach
Tur VI na XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach© MILMAG | Jakub Link-Lenczowski

W wymaganiach przetargowych postawiono warunek, by pojazdy były wyposażone w rampę szturmową. 21 grudnia 2018 przetarg na dostawę 8 pojazdów wygrała spółka AMZ-Kutno. Wartość kontraktu wyniosła 24 999 998,46 zł (Policja wybrała LTO). Pierwsze 5 pojazdów dostarczono do odbiorcy w grudniu 2019, zaś pozostałe 3 we wrześniu 2020. Dwa pojazdy zostały wyposażone w rampę szturmową, które dostarczyła spółka Concept z Bielska-Białej.

Tur VI
Tur VI© MILMAG | Jakub Link-Lenczowski

Dwa pojazdy trafiły na wyposażenie garnizonu mazowieckiego, zaś garnizony zachodniopomorski, pomorski, dolnośląski, podlaski, śląski i małopolski otrzymały po jednym pojeździe. Wykorzystywane są przez Centralny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji BOA oraz samodzielne pododdziały kontrterrorystyczne Policji. Zastąpić mają eksploatowane dwa egzemplarze wozów opancerzonych AMZ Dzik-1AT oraz dołączą do trzech wozów BTR-60PB eksploatowanych w Policji.

Rafał Muczyński

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)