Słaba gotowość operacyjna samolotów US Air Force

Siły powietrzne są kluczowym rodzajem sił zbrojnych każdego państwa. Wojny wygrywa ten, kto dysponuje panowaniem w powietrzu. Jak informuje magazyn amerykańskiego Stowarzyszenia Sił Powietrznych i Kosmicznych, gotowość operacyjna samolotów US Air Force jest najniższa od 20 lat.

Myśliwiec uderzeniowy F-15E Strike EagleMyśliwiec uderzeniowy F-15E Strike Eagle
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Hypś

Pod pojęciem gotowości operacyjnej rozumie się sytuację, w której dany samolot jest w stanie wykonać przynajmniej jeden z kilku kluczowych rodzajów misji przewidzianych dla maszyny danego typu. Przykładowo, zadania myśliwca wielozadaniowego F-35A Lightning II obejmują walkę powietrzną, zwalczanie celów lądowych, rozpoznanie i walkę elektroniczną. Aby dany egzemplarz samolotu był uznany za będący w gotowości operacyjnej, musi być zdolny do wykonania przynajmniej jednego z wymienionych zadań. Istnieje również pojęcie pełnej gotowości operacyjnej oznaczające gotowość danego samolotu do wykonania wszystkich misji, ale takie dane nie są ujawniane przez amerykańskie siły powietrzne.

Co dalej z flotą samolotów USA?

Ponadto w ostatnich latach do wyliczania gotowości operacyjnej dowództwo sił powietrznych zaczęło dokładać dodatkowe elementy takie jak dostępność wyszkolonych załóg i techników obsługi naziemnej, dostępność części zamiennych i inne elementy. Te dodatkowe czynniki wpływające na gotowość danego samolotu do realizacji misji różnią się w zależności od typu samolotu. Jest to logiczne, bo zadania i wymagania stawiane przed myśliwcami, bombowcami strategicznymi czy samolotami transportowymi również bardzo się różnią.

Spośród bombowców strategicznych B-1B mają najniższą gotowość op
Spośród bombowców strategicznych B-1B mają najniższą gotowość operacyjną © Licencjodawca | Maciej Hypś

Warto również zauważyć, chociaż nie widać tego w zbiorczych statystykach, że przeważnie wyższą gotowość operacyjną mają samoloty pełniące zadania za granicą. Mają one priorytet w przydziale części zamiennych i wsparcia serwisowego w stosunku do maszyn pozostających w bazach macierzystych. Jest to logiczne, ponieważ samoloty są wysyłane na misje zagraniczne przeważnie, aby wykonywały jakieś zadania operacyjne lub były w stałej gotowości do ich wykonania, jeśli pojawi się taka potrzeba.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: SięKlika #38 - wiadomości technologiczne z humorem

Biorąc to wszystko pod uwagę, obliczono, że średnia gotowość operacyjna samolotów US Air Force w 2024 r. wynosiła 67,15 proc. Dla porównania w 2023 r. wskaźnik ten wynosił 69,92 proc., a jeszcze rok wcześniej – 71,24 proc. Zeszłoroczny wynik jest najgorszym od 20 lat, przynajmniej uwzględniając te lata, w których odpowiednie dane były upubliczniane. Takimi danymi dysponujemy dla lat 2004-2006 i 2012-2024.

F-35 słyną z czasochłonnej obsługi i problemów z dostępnością cz
F-35 słyną z czasochłonnej obsługi i problemów z dostępnością części zamiennych i silników, stąd ich gotowość wynosi około 50 proc. © Licencjodawca | Maciej Hypś

Jest to średnia, a na ostateczny wynik może wpływać wiele czynników. Siły powietrzne USA używają kilkudziesięciu typów maszyn, niektórych w pojedynczych egzemplarzach. Jeśli właśnie taki pojedynczy - albo używany w bardzo niewielkiej liczbie - samolot będzie niedostępny, znacząco wpłynie to na wyniki całej floty, nawet jeśli znacznie liczniejsze typy samolotów będą się mogły pochwalić przyzwoitą gotowością operacyjną. Nigdy, w żadnych siłach powietrznych, nie jest tak, że przez cały czas sprawne i dostępne są wszystkie samoloty. Maszyny się psują, przechodzą remonty lub modernizacje. Dlatego dowództwo USAF uznaje za satysfakcjonujący 75-80- procentowy wskaźnik gotowości operacyjnej dla danego typu.

Spośród 65 typów samolotów wykorzystywanych przez USAF najgorszą dostępność operacyjną miały zmiennowirnikowce CV-22 Osprey trapione w zeszłym roku licznymi problemami technicznymi, które doprowadziły nawet do czasowego uziemienia całej floty. Na drugim biegunie znalazły się stosunkowo nieliczne floty prostych samolotów transportowych i rozpoznawczych C-12, C-21, MC-12 i UV-18, które osiągnęły 100 proc. gotowości.

F-22 pozostają najlepszymi amerykańskimi myśliwcami, ale ich got
F-22 pozostają najlepszymi amerykańskimi myśliwcami, ale ich gotowość operacyjna jest na bardzo niskim poziomie © Licencjodawca | Maciej Hypś

Gotowość operacyjna myśliwców

Jeśli chodzi o najpopularniejsze typy samolotów, przegląd można zacząć od myśliwców. Gotowość F-22 Raptor spadła w ciągu roku z 52 proc. do zaledwie 40,19 proc. Siły powietrzne od kilku lat starają się wycofać 32 najstarsze egzemplarze F-22 o najniższych możliwościach bojowych, ale są w tej kwestii stale blokowane przez polityków. Z kolei w przypadku F-35A gotowość operacyjna utrzymuje się na niezmienionym poziomie około 51,5 proc., czyli lepiej od F-22, ale znacznie poniżej celu minimum 75 proc.

Myśliwce czwartej generacji wypadają pod tym względem lepiej. Dla F-16C wskaźnik gotowości wynosi 64 proc., dla F-15C 52,8 proc., dla F-15E 55,4 proc., a dla F-15X aż 83 proc. W tym ostatnim wypadku ma to związek z niewielką liczbą zaledwie ośmiu samolotów będących w tej chwili w służbie oraz ich wiekiem. Są to samoloty w zasadzie jeszcze fabrycznie nowe i nie borykają się z problemami technicznymi dotykającymi maszyn liczących sobie po kilkanaście albo kilkadziesiąt lat.

Spośród dużych samolotów transportowych C-5 Galaxy mają najniższ
Spośród dużych samolotów transportowych C-5 Galaxy mają najniższą gotowość na poziomie 48%, © Licencjodawca | Maciej Hypś

Gotowość bombowców strategicznych i samolotów transportowych

Podobnie wygląda sprawa w przypadku bombowców strategicznych, których gotowość operacyjna oscyluje w okolicy 50 proc. Dla B-1B jest to 43,4 proc., dla B-2A 55 proc. i dla B-52 53 proc. Szczególnie godny odnotowania jest wynik tych ostatnich. B-52 liczą już sobie kilka dekad, a mimo tego utrzymują gotowość na poziomie identycznym, albo i lepszym niż znacznie nowsze B-1 i B-2. Co symptomatyczne bombowce B-1B są stopniowo wycofywane, a B-52 mają służyć przynajmniej do lat 2050.

Znacznie lepszymi wynikami mogą się pochwalić samoloty transportowe. Na pewno po części wynika to z ich prostszej konstrukcji. W większości są one pozbawione zaawansowanej awioniki, systemów bojowych czy sensorów, przez co są łatwiejsze w utrzymaniu w sprawności. W tym przypadku in minus odstają jedynie najcięższe C-5M Galaxy, które osiągnęły 48 proc. gotowości operacyjnej. Stara odmiana C-130H osiągnęła 67 proc. gotowości, a najnowsze C-130J i C-17A odpowiednio 71,8 proc. i 75,5 proc.

Ostatnią grupą liczną i często użytkowaną są samoloty szkolno-treningowe. W tym przypadku podstawowe typy, czyli T-6A, T-38A i T-38C, osiągnęły odpowiednio gotowość operacyjną na poziomie 53 proc., 64 proc. i 55 proc. Najlepszymi wskaźnikami w tej kategorii mogą się pochwalić TC-135W (87 proc.) i T-1A (79 proc.), z tym że te pierwsze występują w zaledwie kilku egzemplarzach, a te drugie przez cały zeszły rok były stopniowo wycofywane (zaczęto od egzemplarzy niesprawnych) i dzisiaj już nie ma ich w służbie.

Jak widać, ogólna gotowość operacyjna amerykańskich samolotów nie jest zbyt wysoka. Nie należy z tego wyciągać wniosków, że w przypadku wojny do walki ruszyłaby jedynie połową myśliwców. Są to wskaźniki czasu pokoju, stosowane przy rygorystycznym zachowaniu zasad bezpieczeństwa, a w przypadku misji bojowych w wojnie nieograniczonej wiele z tych formalnie niesprawnych samolotów zostałoby wysłanych do walki na równi z będącymi w pełnej gotowości.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Polska broń dla Ukrainy. Setki pojazdów i tajemnicze armaty 85 mm
Polska broń dla Ukrainy. Setki pojazdów i tajemnicze armaty 85 mm
Odkrycie na Marsie. Ten region skrywa tysiące kilometrów pradawnych rzek
Odkrycie na Marsie. Ten region skrywa tysiące kilometrów pradawnych rzek
Zbliża się deszcz Perseidów. W tym roku warto obserwować je wcześniej
Zbliża się deszcz Perseidów. W tym roku warto obserwować je wcześniej
Teorie spiskowe o ISS i lądowaniu na Księżycu wciąż żywe
Teorie spiskowe o ISS i lądowaniu na Księżycu wciąż żywe
Groźne pociski Rosjan. Ekspert wskazał, ile produkują miesięcznie
Groźne pociski Rosjan. Ekspert wskazał, ile produkują miesięcznie
Odtworzył twarz Jezusa. AI uważa, że tak wyglądał
Odtworzył twarz Jezusa. AI uważa, że tak wyglądał
Francja ogłasza nową strategię. Rosja zagrożeniem, ważna rola Polski
Francja ogłasza nową strategię. Rosja zagrożeniem, ważna rola Polski
"Pancerny mamut" Rosjan. Ukraińcy na jego zniszczenie mieli zużyć 60 dronów
"Pancerny mamut" Rosjan. Ukraińcy na jego zniszczenie mieli zużyć 60 dronów
Przyjrzeli się rosyjskiej bazie w Krasnojarsku. To jasny sygnał dla świata
Przyjrzeli się rosyjskiej bazie w Krasnojarsku. To jasny sygnał dla świata
Polski astronauta już w Europie. Mówi, że to "doświadczenie jego życia"
Polski astronauta już w Europie. Mówi, że to "doświadczenie jego życia"
Przekształcą kod w broń. Ukraina wspiera innowacje AI
Przekształcą kod w broń. Ukraina wspiera innowacje AI
Zmasowane ataki na Ukrainę coraz groźniejsze. Rosjanie zmienili taktykę
Zmasowane ataki na Ukrainę coraz groźniejsze. Rosjanie zmienili taktykę