Nowe wersje transportera AMPV. To następca popularnych M113
W czasie amerykańskich targów AUSA 2024 BAE Systems zaprezentował dwa prototypy nowych wariantów transporterów opancerzonych AMPV. Pierwszy z nich był uzbrojony w nową wieżę z armatą automatyczną kal. 30 mm. Był on pokazywany obok wozu w wersji samobieżnego moździerza MTMS, który właśnie zakończył oceny wojsk lądowych Stanów Zjednoczonych (US Army) w Yuma Test Center. W perspektywie najbliższych lat AMPV stanie się jednym z podstawowych wozów opancerzonych US Army i następcą popularnych, ale mocno już przestarzałych transporterów M113.
Cechą wyróżniającą transportera AMPV jest ExMEP (External Mission Equipment Package). Jest to jest wymienna płyta stropu kadłuba, która wzmacnia konstrukcję kadłuba transportera i umożliwia szybką instalację innego wyposażenia zadaniowego. Według deklaracji producenta AMPV może zostać wyposażony w ponad 30 różnych systemów wieżowych.
Nowe transportery dla Amerykanów
– Od początku mamy jeden cel dla wspólnej płyty górnej AMPV — powiedział Bill Sheehy, dyrektor programu AMPV w BAE Systems. – Pokazujemy jak ekonomiczne i szybko jesteśmy w stanie zaproponować warianty AMPV żołnierzom, którzy potrzebują na czas nowych zdolności, aby byli gotowi na współczesne pole walki i mogli łatwo dostosować się do nieprzewidzianych jeszcze, przyszłych potrzeb, w następnych dekadach. Kadłub AMPV zapewnia US Army pełne spektrum opcji potencjalnych ulepszeń i gamy realizowanych misji, których nie są w stanie zaspokoić obecnie eksploatowane rodziny pojazdów.
Zaprezentowana na AUSA najnowsza konfiguracja to już piąty z serii prototypów AMPV, który BAE Systems zaprezentowało w przeciągu roku. Posiada on wieżę bezzałogową Kongsberg Medium Caliber Turret (RT60) z armatą automatyczną M813 kaliber 30 mm. Poza armatą w wieży zainstalowano karabin maszynowy M240C kal. 7,62 mm i cztery wyrzutnie granatów dymnych M6. Zapas amunicji wynosi 150 nabojów kal. 30x173 i 400 nabojów do karabinu maszynowego. Armata jest wyposażona w układ stabilizacji, obraca się w zakresie 360 stopni, a kąt podniesienie lufy wynosi od -10 do +45 stopni.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Ma prawie 100 lat i wciąż jest na topie. Co z tą telewizją? - Historie Jutra napędza PLAY #3
Drugim zaprezentowanym prototypem był moździerz samobieżny AMPV MTMS (Modular Turreted Mortar System). W tym prototypie AMPV na wspólnej płycie górnej posadowiono zdalnie sterowany system moździerza wieżowego Kongsberg/Patria NEMO kaliber 120 mm. BAE Systems dostarczyło ten prototyp US Army w styczniu 2024 r. w celu przeprowadzenia pełnej serii ocen terenowych. Po zakończeniu tych testów, przed targami AUSA, AMPV MTMS wziął udział w udanej demonstracji ogniowej 10 września towarzyszącej konferencji Maneuver Warfighter w Fort Moore w stanie Georgia.
Trzy inne systemy skonfigurowane z AMPV w ciągu ostatniego roku obejmują: wieżę Reconfigurable Integrated-Weapons Platform do zwalczania dronów, izraelską bezzałogową wieżę UT30 z armatą kal. 30 mm oraz wieżę Oshkosh Medium Caliber Weapon System, również z armata automatyczna kal. 30 mm. Wszystkie one zostały zintegrowane kadłubem na tej samej wspólnej płycie górnej.
– AMPV jest gotowy na przyszłość — powiedział Sheehy. – Celowo zaprojektowaliśmy ten wóz z myślą o jego modułowości, uniwersalności i wykorzystaniu w nim technologii przyszłości, które zapewnią US Army platformę gotową na wszystkie wyzwania bez ograniczeń co do wyposażenia. Podobnie jak poprzednik, pojazdy AMPV będą wykorzystywane do wielu zadań.
Oprócz prac nad prototypami, BAE Systems jest blisko zakończenia rozbudowy linii produkcyjnej AMPV w Yorku w Pensylwanii. Ciągłe inwestycje w produkcję AMPV zapewniają firmie utrzymanie zdolności i technologii niezbędnych do realizacji na rzecz US Army dostaw w szybszym tempie i w większych wolumenach. Tym bardziej, że 9 października US Army złożyła zamówienie na kolejne 48 wozów tego typu. Rozbudowane zaplecze produkcyjne ma pozwolić na wytwarzanie około 200 egzemplarzy AMPV rocznie.