Finlandia rozpoczęła budowę pierwszej korwety Pohjanmaa. Będą działać na Bałtyku
W fińskiej stoczni Rauma Marine Constructions (RMC) w Raumie rozpoczęto budowę korwety wielozadaniowej typu Pohjanmaa. Program odnotował blisko roczne opóźnienie w stosunku do pierwotnych założeń – prace nad pierwszą jednostką miały ruszyć w ubiegłym roku. Okręt wiodący ma zostać zwodowany w roku 2025.
04.12.2023 | aktual.: 04.12.2023 14:16
– Jesteśmy dumni z naszego zaangażowania w tak znaczący projekt jak ten – powiedział Mika Nieminen, dyrektor generalny i prezes RMC. – Dzisiejsze rozpoczęcie budowy okrętu pokazuje, że udało nam się ukończyć wymagającą fazę projektowania i jesteśmy dobrze przygotowani do rozpoczęcia produkcji kolejnych jednostek.
W komunikacie stoczni przekazano, że aby rozpocząć budowę korwet, pozyskano niezbędne technologie i know-how. Powodem blisko rocznego opóźnienia w realizacji projektu był między innymi brak wykwalifikowanych pracowników i technologii.
Stocznia przekazała, że okręty powstaną w wielofunkcyjnej hali, zbudowanej specjalnie na potrzeby projektu. Spółka poczyniła inwestycje w technologie spawalnicze, przez co samodzielnie będzie mogła łączyć cienkie arkusze blach. Projekt przewiduje dodatkowe 3600 miejsc pracy.
Emerytowany komandor Timo Ståhlhammar, dyrektor projektu w RMC, powiedział, że w konstrukcji korwet Pohjanmaa szczególną uwagę zwrócono na odporność na wstrząsy, zniwelowanie poziomu hałasu i rozwiązania stealth. Będą to również pierwsze okręty w fińskiej marynarki wojennej mające możliwość działania na wodach zlodowaconych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W 2019 r. fiński rząd zatwierdził umowę, na której mocy Merivoimat pozyska cztery korwety. Zgodnie z pierwotnymi założeniami pierwsza jednostka miałaby być gotowa do służby w 2026 r., natomiast trzy pozostałe miałyby rozpocząć służbę do 2028 r. Obecnie terminy uległy zmianie: wodowanie jednostki wiodącej ma nastąpić w 2025 r., zaś próby morskie rozpoczną się w roku następnym. Wejście do służby zaplanowano na 2027 r. Prace przy kolejnych trzech korwetach będą rozłożone w czasie w taki sposób, aby wszystkie cztery do 2029 r. rozpoczęły służbę.
Na początku września szwedzki Saab rozpoczął budowę pierwszego z czterech masztów, do których wnętrza trafi wyposażenie elektroniczne okrętów. Finowie wybrali Saaba jako dostawcy części wyposażenia elektronicznego i uzbrojenia. Okręty otrzymają między innymi wielofunkcyjne radary z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA) Sea Giraffe 4A i Sea Giraffe 1X, które zostaną zintegrowane wewnątrz masztów.
Opóźnienia spowodowane były również zmianą rozmiarów okrętów. Według pierwotnego projektu korwety Pohjanmaa miały mieć 114 m długości i 16 m szerokości, a wyporność obliczano na około 3900 t. Obecnie długość wzrosła do 117 m, nieznacznie wzrosła również szerokość kadłuba, a to przełożyło się na wzrost wyporności, która obecnie ma wynosić około 4300 t. Zanurzenie jednostek ma oscylować w granicach 5 m.
Korwety Pohjanmaa, które i tak wcześniej były wyjątkowo duże jak na swoją klasę, rozrosły się w zasadzie do rozmiarów fregat. Dla porównania: brytyjskie fregaty rakietowe typu 23, które są obecnie podstawowym przedstawicielem tej klasy w Royal Navy, wypierają 4900 t przy długości 133 m. Fińskie korwety będą również niewiele mniejsze od francuskich fregat La Fayette (125 m i 3800 t).
Zmiana rozmiarów ma związek z udoskonaleniami hydrodynamicznymi projektu, ma także zapewnić zapas miejsca i wyporności dla przyszłych modernizacji w toku służby. Okręty te mają służyć przynajmniej do lat sześćdziesiątych obecnego stulecia.
Będą to również jednostki silnie uzbrojone. Ich głównym orężem będą izraelskie pociski przeciwokrętowe Gabriel 5 i lekkie torpedy ZOP Tp 47. Korwety będą dysponować silną obroną przeciwlotniczą, na którą złożą się pociski ESSM odpalane z trzydziestodwukomorowej wyrzutni pionowej Mk 41 i system obrony bezpośredniej. Uzbrojenie artyleryjskie stanowić będzie armata Bofors 57 Mk 3.
Doprecyzowano też osiągi "wyrośniętych" korwet. Siłownia złożona z silników wysokoprężnych i turbiny gazowej ma generować moc 29 tys. kilowatów. Ma pozwolić to na rozwinięcie prędkości 26 węzłów. Zasięg szacowany jest na 3600 mil morskich, a liczebność załogi wynosić ma 70 oficerów i marynarzy. Autonomiczność ma wynosić 14 dni.
Nowe korwety w głównej mierze mają zastąpić cztery kutry rakietowe typu Rauma, stanowiące, wraz z tą samą liczbą jednostek typu Hamina, trzon fińskiej floty. Są to niewielkie jednostki o długości odpowiednio 48 i 50 m oraz wyporności 250 t. Ich niewielkie rozmiary przekładają się na małą dzielność morską i ograniczone możliwości bojowe. Korwety Pohjanmaa mają zastąpić również dwa stawiacze min typu Hämeenmaa i wycofany w 2013 r. ze służby stawiacz min Pohjanmaa, toteż mają dysponować możliwością stawiania min morskich. W obecnych czasach jest to rzadko spotykane rozwiązanie.
Finowie wykorzystają nowe jednostki do działaniach na wodach Bałtyku oraz w ramach okrętowych grup zadaniowych Standing NATO Maritime Group. Również warunki pogodowe na Bałtyku, szczególnie w okresie zimowym, są ciężkie. Większym okrętom łatwiej jest operować w trudnych warunkach atmosferycznych.
Korwety typu Pohjanmaa wraz z kutrami Hamina aż do lat trzydziestych wspólnie będą odpowiadać za ochronę fińskiego wybrzeża oraz sojuszników z NATO. Dodatkowo jednostki typu Hamina w ubiegłym roku przeszły modernizację Mid-Life Upgrade, w której ramach wymieniono uzbrojenie rakietowe i artyleryjskie na nowe oraz zmodernizowano kompleks ZOP.
Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora