Europejska korweta patrolowa. Państwa łączą siły we wspólnym projekcie

W siedzibie organizacji współpracy zbrojeniowej OCCAR w Rzymie konsorcjum Naviris, składające się z koncernów stoczniowych – włoskiej Fincantieri, francuskiej Naval Group i hiszpańskiej Navantii – zawarło umowę, której przedmiotem jest wspólne opracowanie europejskiej korwety patrolowej w ramach programu MMPC (Modular and Multirole Patrol Corvette). Tym samym rozpoczyna się pierwszy etap projektu, zakładający opracowanie koncepcji okrętu w dwóch wariantach.

korweta patrolowa, koncept
korweta patrolowa, koncept
Źródło zdjęć: © Fincantieri

13.12.2023 | aktual.: 16.12.2023 19:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W uroczystości brali udział przedstawiciele sektora zbrojeniowego z Danii, Norwegii i Grecji. Zarówno tamtejsze resorty obrony, jak i przemysł zainteresowane są pozyskaniem takowych okrętów dla swoich flot.

Wartość pierwszego etapu prac wynosi 87 mln euro, z czego 60 mln pokryła Komisja Europejska za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Obronnego (EDF) w formie dotacji. Pozostałe 27 mln euro wyłożą państwa członkowskie: Włochy, Francja, Hiszpania, Dania, Grecja i Norwegia.

OCCAR ma nadzorować w pełnym zakresie realizację zarządzać projektu, gdzie ma pełnić funkcję instytucji grantującej z mandatu Komisji oraz instytucji kontraktującej z nadania państw uczestniczących w projekcie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pierwszy etap programu MMPC ma trwać dwadzieścia cztery miesiące. W tym czasie przewidziane jest opracowanie wstępnego projektu korwety i późniejsze zwodowanie jednostki wiodącej w ramach projektu PESCO. Początkowo korweta ma być opracowana w dwóch zasadniczych odmianach – uniwersalnej pełnomorskiej wersji patrolowej i w tak zwanej konfiguracji Full Combat, czyli korwety wielozadaniowej.

Jednostka ma zostać zoptymalizowana pod kątem wymagań różnych flot, w związku z tym zdecydowano się na modułowość okrętu. W zależności od wymagań określonych przez konkretnego odbiorcę korwety będą mogły wykonywać szeroką gamę misji, od standardowych zadań patrolowo-dozorowych po stricte bojowe. Program formalnie rozpoczął się w czerwcu 2019 r., kiedy francuska Marine nationale i włoska Marina Militare wyraziły zainteresowanie jednostkami takiego typu. Inicjatywa zbudziła zainteresowanie innych państw, które zdecydowały się dołączyć do programu w roli zarówno uczestnika, jak i obserwatora.

Do realizacji programu MMPC (zwanego pierwotnie European Patrol Corvette) stocznie Fincantieri i Naval Group stworzyły spółkę joint venture Naviris. Rok później do programu dołączyła również Hiszpania, co otworzyło drogę do ubiegania się o dofinansowanie i wsparcie ze strony PESCO. Żeby otrzymać dofinansowanie, w program powinny być zaangażowane minimum trzy państwa.

W lipcu ubiegłego roku instytucje europejskie wybrały projekt złożony przez nieformalne wówczas konsorcjum pod przewodnictwem Naviris wraz z trzema europejskimi stoczniowcami oraz grupą firm greckich, norweskich i duńskich. W czasie ubiegłorocznej edycji targów Euronaval dyrektorzy generalni czterech uczestników programu – spółki Naviris, pełniącej funkcję koordynatora projektu, oraz Fincantieri, Naval Group i Navantii – podpisali wstępną umowę o utworzeniu konsorcjum, co stanowiło to kamień milowy w realizacji przedsięwzięcia.

Obecnie wiodącą rolę w projekcie odgrywają Włochy, a Francja i Hiszpania są krajami partnerskimi. Członkami programu są również Grecja, Dania i Norwegia, zaś Irlandia, Portugalia i Rumunia mają status obserwatorów. Bukareszt rozważa wybór MMPC jako następcy niedoszłych korwet wielozadaniowych typu Gowind 2500.

Zgodnie z wstępnymi ustaleniami okręty mają mieć długość około 110 m oraz wyporność rzędu 3 tys. ton. W zależności od konfiguracji i odbiorcy okręty będą nosicielami kilkunastu systemów i rodzajów uzbrojenia pozwalających w pierwszej kolejności na realizację zadań patrolowych i dozorowych, a w ograniczonym stopniu – również do zwalczania okrętów podwodnych i środków napadu powietrznego.

Francuska fregata Vendémiaire (F734) typu Floréal.
Francuska fregata Vendémiaire (F734) typu Floréal.© Jean-Michel Roche, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Według obecnego harmonogramu przewiduje się zawarcie umowy na budowę jednostki wiodącej w 2025 r. Okręt ma być zwodowany dwa lata później, a w 2030 r. rozpoczną się dostawy okrętów seryjnych. Różnice między platformą patrolową a bojową mają dotyczyć między innymi konfiguracji napędu, zainstalowanych sensorów i uzbrojenia. Marynarki wojenne Francji i Hiszpanii chcą pozyskać okręt zoptymalizowany do działań patrolowych, podczas gdy Grecy i Włosi zainteresowani są konfiguracją Full Combat.

Dotąd na pozyskanie okrętów zdecydowały się tylko cztery państwa. Włoska marynarka wojenna zamierza kupić do ośmiu korwet (wliczając dwa patrolowce nowej generacji PPX) w miejsce okrętów trzech typów: Cassiopea, Minerva i Commandante, zaś Francja sześcioma jednostkami zastąpi fregaty typu Floréal. Podobnie Hiszpanie zainteresowani są sześcioma okrętami w miejsce patrolowców typu Serviola i korwet Descubierta. Grecja nie sprecyzowała do tej pory zakładanej liczby korwet MMPC.

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Źródło artykułu:konflikty.pl
Komentarze (0)