Airbus A321 MPA. Europejski konkurent dla P‑8 Poseidona coraz bliżej
Francuska Agencja Zamówień Obronnych (Direction Générale de l'Armement) podpisała umowę z firmą Airbus Defence and Space na przeprowadzenie badania oceny ryzyka dla programu przyszłych morskich samolotów patrolowych (MPA). Nowa konstrukcja, oznaczona jako A321 MPA, ma zastąpić starzejące się samoloty patrolowe Atlantique 2 we francuskim lotnictwie morskim. Producent pokłada duże nadzieje na eksport tego modelu, szczególnie że A321 MPA będzie bezpośrednim konkurentem amerykańskich P-8A Poseidon.
– Samolot patrolowy A321 MPA (Maritime Patrol Aircraft) ma wszystkie atuty, aby stać się prawdziwą "latającą fregatą" zdolną do reagowania na szeroki zakres misji powierzonych francuskiemu patrolowi morskiemu. – powiedział Jean-Brice Dumont, wiceprezes wykonawczy Airbus Defence and Space. – Airbus oferuje własne rozwiązanie, które zapewnia autonomię, dostępność i niezawodność wymagane do wniesienia wkładu do komponentu odstraszania nuklearnego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prace realizowane będą do końca 2026 roku. Ich zakończenie otworzy drogę do rozpoczęcia produkcji seryjnej nowego płatowca, który wejść ma do służby między 2030 a 2040 rokiem. Obecny kontrakt jest efektem rozpoczętej w 2022 roku fazy analizy studium wykonalności projektu.
Samolot będzie pełnić głównie zadania związane z rozpoznaniem morskim, zwalczaniem okrętów podwodnych i nawodnych, operacjami poszukiwawczo-ratowniczymi (SAR) oraz nadzorem granic i wód terytorialnych. A321 MPA zostanie wyposażony w nowoczesne systemy misji opracowane przez Airbusa, które będą kompatybilne z rozwiązaniami europejskimi i NATO-wskimi.
A321 MPA będzie mógł przenosić torpedy, pociski przeciwokrętowe oraz bomby głębinowe. Dodatkowo samolot zostanie wyposażony w radar obserwacji powierzchni morza, systemy elektrooptyczne, boje sonarowe, system wykrywania anomalii magnetycznych oraz walki radioelektronicznej i rozpoznania (ELINT).
Airbus zdecydował się zbudować przyszłą maszynę na bazie cywilnego samolotu pasażerskiego A321. Produkowany od początku lat 90. samolot powstał w ponad 3 tysiącach egzemplarzy w różnych odmianach. Takie rozwiązanie zdecydowanie ułatwia eksploatację samolotu, ponieważ A321 MPA będzie dzielił znaczną część podzespołów mechanicznych z pierwowzorem.
Na podobne rozwiązanie zdecydowali się Amerykanie, tworząc morski samolot patrolowy P-8A Poseidon. Ten z kolei oparty jest na samolocie pasażerskim Boeing 737 i obecnie jest monopolistą na rynku zaawansowanych morskich samolotów patrolowych. Jego konkurencję stanowią turbośmigłowe maszyny, takie jak na przykład C295 MPA.
Wprawdzie są one zdecydowanie tańsze w pozyskaniu i eksploatacji od Poseidona, jednak mają przy tym znacząco gorsze możliwości pod praktycznie każdym względem. Warto podkreślić, że z uwagi na uwarunkowania polityczne nie każde państwo może pozyskać amerykańską konstrukcję.
Dlatego Airbusowi zależy, aby nowy produkt stanowił alternatywę dla Poseidona. Szczególnie że wiele państw nadal eksploatuje starsze samoloty patrolowe P-3 Orion. Mowa tutaj nie tylko o krajach europejskich, ale również o krajach w Azji i Ameryce Południowej.
Autor: Szymon Rutkowski