Fiński następca wiekowego transportera. Nowa jakość na polu walki

Fińska Patria po raz kolejny pokazała lekki, opancerzony transporter opancerzony o nazwie TrackX, który może stać się następcą M113, jednego z najbardziej udanych pojazdów opancerzonych w historii.

Trackx ma użyteczną ładowność 3,5 tonyTrackx ma użyteczną ładowność 3,5 tony
Źródło zdjęć: © Patria

Podczas imprezy plenerowej fiński generał Jadi Mikkonen ogłosił, że Finlandia już teraz zamówiła partię tych wozów, która ma zostać dostarczona w 2026 roku. Nie ujawniono jednak liczby pozyskiwanych wozów. Uważa się, że są to pojazdy produkcyjne z serii przedseryjnej, ponieważ Patria utrzymywała, że TrackX będzie gotowy do pełnoskalowej produkcji w 2027 roku.

Wóz nie jest przeznaczony do walki

W pojeździe mieści się dwóch członków załogi (kierowca i dowódca) siedzących obok siebie, z tunelem dostępu do przedziału desantowego. W nim może zmieścić się dziesięciu piechurów z wyposażeniem indywidualnym. Jednego z nich można wykorzystać jako strzelca w przypadku, gdy zostanie wybrane i zamontowane uzbrojenie.

Należy mieć na uwadze, że nowy wóz nie jest przeznaczony do walki na linii frontu, tak jak to jest w przypadku bojowych wozów piechoty CV90, ASCOD lub KF41. Raczej można go uznać za współczesny odpowiednik takich pojazdów jak amerykański M113 czy sowiecki MT-LB.

Pojazd w wersji produkcyjnej pokazany został w Londynie w ramach projektu "FAMOUS ATV". W wersji w prototypowej nazywany był FAMOUS (faza badania) i FAMOUS 2 (faza rozwoju). W takich szatach prezentowany był podczas Eurosatory w Paryżu. Natomiast 19 marca 2025 r. na poligonie w Rovajärvi, w północnej części Finlandii, w Laponii, został zaprezentowany szerszej publiczności podczas prób mobilności.

Według Patrii TrackX wypełnia dziurę na rynku między lżejszymi i cięższymi pojazdami. Ma być nowoczesną alternatywą dla klasy wagowej zawierającej się w przedziale 13-18 ton i dawać europejskim siłom lżejszą, bardziej przystępną opcję dla transportu wojsk w terenie. Przedstawiciele Patrii uważają, że wóz ten może być odpowiednim rozwiązaniem dla państw użytkujących transportery MT-LB.

– Nie ma nic podobnego na rynku, obecnie nie ma porównywalnego segmentu produktów od żadnego innego producenta – powiedział w rozmowie z Defense News Jussi Jarvinen, wiceprezes Patrii. – Konkurenci produkują głównie lżejsze lub znacznie cięższe i droższe pojazdy.

Unia Europejska finansowała program

Trackx jest pierwszym wozem gotowym do produkcji, który wyszedł z finansowanego przez Unię Europejską programu FAMOUS w celu opracowania pojazdu opancerzonego wysokiej mobilności. Finlandia jest krajem wiodącym, a Patria firmą koordynującą. Dla Helsinek program jest częścią ogólnego projektu zastąpienia istniejącej floty pojazdów terenowych, którym stawia się wymóg pracy w trudnych warunkach na północy, gdzie panują wymagające warunki klimatyczne.

Podstawowa ochrona balistyczna Trackx osiąga poziom 1/1A
Podstawowa ochrona balistyczna Trackx osiąga poziom 1/1A według NATO-wskiej normy STANAG 4569, z opcjonalnym podniesieniem na poziom 2 © Patria

Masa bojowa nowego wozu wynosi 15,5 tony (masa własna 11,5 tony). Wymiary są następujące 7,2 m długości, 2,9 m szerokości i 2 m wysokości (do stropu kadłuba, bez uzbrojenia). Prześwit wynosi 0,55 m, szerokość gąsienicy 0,55 m. Przystosowany jest do pracy w temperaturach od -46 °C do +44 °C. Napędzany jest rzędowym 6-cylindrowym silnikiem Caterpillar 7.1 o mocy 296 kW (360,7 KM) sparowanym ze skrzynią biegów Renk HSWL076. Dzięki temu może osiągnąć maksymalna prędkość 88 km/h, zaś prędkość wsteczna jest ograniczona elektronicznie do 40 km/h. Zasięg pojazdu na podstawowym paliwie wynosi 600 km, a pojazd jest zdolny do pokonywania wzniesień o nachyleniu 60% (31°) oraz rowów o szerokości do 2 m.

Ma zdolności amfibijne, które osiąga po krótkim przygotowaniu (około 2 minuty) i porusza się w wodzie z prędkością 4 km/h. Aby przygotować pojazd do operacji desantowych, załoga będzie musiała odkręcić i odwrócić trzy chrapy na dachu kadłuba, aby umożliwić wlot i wylot powietrza z silnika i przedziału załogi, uruchomić pięć pomp zęzowych za pomocą przełączników w kabinie (na wypadek przypadkowego przedostania się wody) oraz ręcznie opuścić ster trymera.

Opancerzenie zapewnia ochronę balistyczną przed ogniem z broni małokalibrowej (według NATO-wskiej normy STANAG 4569 na poziomie 1/1A, z opcjonalnym podniesieniem na poziom 2). Wówczas będzie chronić przed pociskami posyłanymi z karabinu przeciwpancernego. Trackx ma za sobą intensywne testy na drogach, w lasach, torfowiskach i śniegu. Jest wyposażony w gumowe gąsienice i zaprojektowany tak, aby miał jak najniższy nacisk na podłoże (0,326 kg/ cm2), niski środek ciężkości i regulowane zawieszenie hydropneumatyczne, niezależne dla każdego koła. Zawieszenie hydropneumatyczne zamiast drążków skrętnych zapewnia redukcję masy, większy prześwit oraz umożliwia regulację prześwitu w zależności od rodzaju terenu.

Potencjalnymi nabywcami nie będą tylko kraje europejskie

Trackx ma być w zainteresowaniu potencjalnych klientów, większość z nich pochodzi z krajów UE, ale są też potencjalni nabywcy spoza Europy. Najbardziej namacalnymi odbiorcami będą te państwa, które są uczestnikami inicjatywy FAMOUS. Oprócz Finlandii w programie uczestniczy osiem krajów UE, w tym Francja, Niemcy i Hiszpania. Całkowity budżet programu wynosi około 132 mln euro (ok. 550 mln złotych).

Partnerami Patrii w konsorcjum FAMOUS są francuski Arquus, francusko-niemiecki KNDS i hiszpańska Indra. Rola partnerów spoza Finlandii w procesie produkcji będzie zależeć od tego, kto pojazdy te wybierze do swojego uzbrojenia. Fińskie przedsiębiorstwo będzie czerpać z doświadczeń podczas projektowania i produkcji Common Armoured Vehicle System bazującego na platformie kołowej Patria 6x6, która jest produkowana w Finlandii i  na Litwie, a może być również w Niemczech.

Cyfrowy Polak
Cyfrowy Polak © Cyfrowy Polak
Wybrane dla Ciebie
Karabiny snajperskie z Kanady w rękach Rosjan. Oto jak omijają sankcje
Karabiny snajperskie z Kanady w rękach Rosjan. Oto jak omijają sankcje
Atak na rosyjską infrastrukturę energetyczną. Ukraińcy użyli Neptunów
Atak na rosyjską infrastrukturę energetyczną. Ukraińcy użyli Neptunów
Pentagon wydał zgodę na dostawę postrachu Kremla. Ostatnią barierą Trump
Pentagon wydał zgodę na dostawę postrachu Kremla. Ostatnią barierą Trump
Zamówili 138 myśliwców F-35. Zapomnieli zadbać o zaplecze
Zamówili 138 myśliwców F-35. Zapomnieli zadbać o zaplecze
Nowa broń Ukraińców. "Budzi wiele pytań"
Nowa broń Ukraińców. "Budzi wiele pytań"
Nie Iran, nie Korea Północna. Rosja ma jeszcze silniejszego sojusznika
Nie Iran, nie Korea Północna. Rosja ma jeszcze silniejszego sojusznika
Młode Słońce było wściekłe. Naukowcy obserwują spektakularną erupcję
Młode Słońce było wściekłe. Naukowcy obserwują spektakularną erupcję
Rosyjski szpieg nad Bałtykiem. Polska poderwała myśliwce
Rosyjski szpieg nad Bałtykiem. Polska poderwała myśliwce
Neandertalczycy nie tylko polowali. Odsłaniają pełne menu naszych krewnych
Neandertalczycy nie tylko polowali. Odsłaniają pełne menu naszych krewnych
"Biała śmierć". Fin, przed którym drżeli Rosjanie
"Biała śmierć". Fin, przed którym drżeli Rosjanie
Ukraińcy zniszczyli Oriesznika. Nikt o tym nie wiedział
Ukraińcy zniszczyli Oriesznika. Nikt o tym nie wiedział
Cmentarzysko samolotów w Rosji. Spoczywają tu od II wojny światowej
Cmentarzysko samolotów w Rosji. Spoczywają tu od II wojny światowej