Pijawki potrafią skakać. Nagranie nie pozostawia wątpliwości

pijawka
Źródło zdjęć: © Kramthenik27, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

26.06.2024 20:20

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nagranie wideo udowadnia, że przynajmniej jeden gatunek pijawek ma akrobatyczne zdolności. Na Madagaskarze naukowcy zarejestrowali na wideo, jak pijawka wyskakuje z liści, co potwierdza, że pijawki potrafią skakać.

Debata na temat tego, czy pijawki lądowe potrafią skakać na swoich żywicieli trwa od ponad 100 lat. Pisemne relacje o skaczących pijawkach pochodzą już z XIV wieku. Jednak wobec braku twardych dowodów, niektórzy badacze twierdzili, że pijawki spadły na autorów tych relacji z góry. Debata właśnie została rozstrzygnięta dzięki nagraniu, które jest pierwszym dowodem na to, że przynajmniej jeden gatunek pijawek lądowych potrafi skakać.

Wyniki i opis badań naukowców z American Museum of Natural History, Fordham University i City University of New York (CUNY) ukazał się na łamach pisma "Biotropica" (DOI: 10.1111/btp.13340).

Skaczące pijawki

Pijawki to grupa zwierząt z typu pierścienic obejmująca ponad 500 gatunków, z czego większość to gatunki wodne. Charakterystyczne dla tych stworzeń są ich przyssawki, za pomocą których mocują się do żywiciela, a mocno umięśniona gardziel i przełyk w otworze gębowym w jednej z przyssawek pomagają zasysać krew lub płyny ustrojowe swoich ofiar. Zwierzęta te prowadzą pasożytniczy lub drapieżny tryb życia.

Podczas badań terenowych w Parku Narodowym Ranomafana na Madagaskarze i Obszarze Chronionym Ivohiboro w 2017 i 2023 roku, Maia Fahma i Michael Tessler zarejestrowali na wideo pijawki z rodzaju Chtonobdella – szeroko rozpowszechnionych na całej wyspie, a także w Australii, Nowej Zelandii, na Seszelach czy Archipelagu Malajskim – "celowo zeskakujące z liścia na ziemię".

- Uważamy, że jest to pierwszy przekonujący dowód na to, że pijawki mogą skakać – powiedziała Fahma z American Museum of Natural History oraz z Fordham University, główna autorka publikacji. - Istnieją wcześniejsze doniesienia o skaczących pijawkach, w tym na ludzi, ale tłumaczono je tym, że pijawki po prostu przyczepiały się do przechodniów, gdy ci ocierali się o krzewy lub spadały z gałęzi nad nimi. To badanie obala ten argument – dodała.

Takich gatunków może być więcej

Sposób, w jaki skaczą pijawki, naukowcy porównali do sprężyny. Wyginają się i "wystrzeliwują" z liścia, utrzymując swoje ciała wyciągnięte podczas lotu, co wyraźnie odbiega od jej zwykłych ruchów. To nowo odkryte zachowanie zmienia nasze rozumienie mobilności pijawek.

- Zasadniczo wykonuje pełen gracji skok, ale z pozornie twardym lądowaniem – powiedział Tessler z CUNY, współautor publikacji. - Nie wiemy, jak często może się to zdarzać ani czy pijawki te wykorzystują tę zdolność do poszukiwania żywicieli, ale biorąc pod uwagę, że uchwyciliśmy wiele skoków w dwóch krótkich nagraniach, takie zachowanie może być powszechne u tego gatunku – dodał.

Po zarejestrowaniu na wideo skaczącej pijawki, stworzenie zostało zabrane do szczegółowego zbadania. Okazało się, że jest to pijawka Chtonobdella fallax, gatunek pospolity na Madagaskarze. Ale biorąc pod uwagę bogactwo anegdot o skaczących pijawkach z różnych regionów świata być może gatunków skaczących pijawek jest więcej.

Źródło: American Museum of Natural History, Science, fot. Kramthenik27, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons