Trwa ładowanie...
d1qu2n9

Rzadkie pierwiastki na wyciągnięcie ręki. Ogromne złoża leżą na powierzchni

Są cenniejsze niż złoto, czy diamenty. Dzięki produkcji metali ziem rzadkich Chiny stały się światową potęgą. Według ostatnich badań, okazuje się że można uzyskiwać je w łatwy sposób i będzie to możliwe w każdym kraju świata.
Metale ziem rzadkich znajdziesz w swoim smartfonie
Metale ziem rzadkich znajdziesz w swoim smartfonie (Wikimedia Commons CC BY)
d1qu2n9

W ubiegłym roku Japończycy odkryli ogromne źródła rzadkich pierwiastków. Mogłyby zasilić potrzeby całej planety na itr na 780 lat, europ na 620 lat, terb na 420 lat i dysproz na 730 lat. Jednak znajdują się one około 6 km pod ziemią. A właściwie pod archipelagiem japońskich wysp. Co jeszcze bardziej utrudnia sprawę.

Tymczasem według badań opublikowanych w Journal of Chemical Thermodynamics, te źródła nie są nam potrzebne. Część z powyższych pierwiastków i kilka innych równie ważnych można uzyskać w banalny sposób. Wystarczy wykorzystać złoża fosfogipsu, uznawanego dotychczas za odpad.

Metale ziem rzadkich to przyszłość

REE, czyli metale ziem rzadkich to kilkanaście pierwiastków kluczowych dla przyszłości świata. W skład tej rodziny wchodzą skandowce i lantanowce, tj. skand, itr, lantan, cer, prazeodym, neodym, promet, samar, europ, gadolin, terb, dysproz, holm, erb, tul, iterb i lutet.

d1qu2n9

Chemicy odkryli jeden prosty trik, jak zdobyć część tych pierwiastków, bez większego trudu. Niektóre kwasy organiczne produkowane przez bakterie są kluczem do pozyskiwania iterbu, europu, samaru, ceru, itru czy neodymu.