Rosjanie zbudowali "car pociąg". Ma zatrzymać ataki Ukraińców

Rosyjski pociąg pancerny - zdjęcie ilustracyjne
Rosyjski pociąg pancerny - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Twitter
oprac. KMO

12.02.2024 09:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Według najnowszego raportu Instytutu Studiów nad Wojną (ISW), siły rosyjskie podjęły działania mające na celu wzmocnienie swojej obrony w okupowanej części obwodu donieckiego. Zbudowały one 30-kilometrową barierę z wagonów towarowych, którą nazwano "car pociąg". Analitycy sugerują, że ta konstrukcja najprawdopodobniej ma na celu ochronę przed ewentualnymi atakami ze strony Ukrainy.

Specjaliści z amerykańskiego think tanku, na podstawie zdjęć satelitarnych z 10 maja 2023 r. oraz 6 i 10 lutego 2024 r., stwierdzili, że w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy siły rosyjskie zbudowały długą linię wagonów. Ta linia rozciąga się od okupowanej Ołeniwki, która znajduje się na południe od Doniecka, aż do Wołnowachy, położonej na północ od Mariupola.

Rosjanie zbudowali barierę w postaci "car pociągu"

Trasa kolejowa, na której zlokalizowany jest "car pociąg", biegnie między Ołeniwką a Wołnowachą. Jest ona oddalona o około sześć kilometrów od obecnej linii frontu, która znajduje się na południowy wschód od Nowomychajliwki. Ten odcinek był stosunkowo spokojny, kiedy siły rosyjskie rozpoczęły budowę "car pociągu". W ostatnim czasie, na tym obszarze siły rosyjskie odnotowały niewielkie zdobycze terytorialne.

11 lutego, ukraińskie źródło DeepState przekazało informacje, że rosyjskie siły połączyły ponad 2100 wagonów towarowych w 30-kilometrowy pociąg. Prace nad tym projektem rozpoczęły się w lipcu 2023 r. Jak zauważono w raporcie ISW, Rosjanie mogli zmontować "car pociąg" również z innych powodów, nie tylko w celu obrony przed potencjalnymi atakami ukraińskimi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Specjaliści z ukraińskiego kanału DeepState, zwracają natomiast uwagę, że "car pociąg", to "bardzo specyficzna konstrukcja inżynierska, której skuteczność jest trudna do oceny". Ich zdaniem najprawdopodobniej powstała jako przeszkoda dla ukraińskich sił zbrojnych. Eksperci zaznaczają, że można ją uznać za odrębną linię obrony, ponieważ "niezwykle trudno jest uszkodzić, przesunąć lub wysadzić 30-kilometrową masę metalu, a przemieszczenie sprzętu przez taką przeszkodę bez przebicia się przez korytarz jest niemożliwe".

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie