Rosjanie zarejestrowali tajemniczy sygnał z kosmosu. Wiedzą, czym może być

Rosyjscy astronomowie przy pomocy radioteleskopu Large Phased Array (LPA) wykryli jasny impuls o częstotliwości 111 MHz. Swoje obserwacje opisali na łamach artykułu naukowego, opublikowanego na łamach elektronicznego archiwum naukowych preprintów arXiv. Wyjaśniają w nim, że tajemniczy sygnał to najprawdopodobniej tzw. pozagalaktyczny krótki sygnał radiowy.

Wszechświat - zdjęcie ilustracyjne.
Źródło zdjęć: © ESO | M. Kornmesser

28.10.2024 12:17

Zespół rosyjskich astronomów w ramach projektu Pushchino Multibeams Pulsar Search (PUMPS), korzystając z radioteleskopu Large Phased Array (LPA), który znajduje się w Puszczino w Rosji, wykrył ciekawy sygnał w kosmosie. Najprawdopodobniej jest on jednym z tzw. szybkich błysków radiowych (ang. fast radio burst, FRB), znanych też pod nazwą pozagalaktycznych krótkich sygnałów radiowych.

Tajemnicze sygnały z kosmosu

Szybkie błyski radiowe to bardzo krótkie, intensywne impulsy fal radiowych pochodzące z kosmosu. Trwają one zaledwie kilka milisekund, ale w tym czasie mogą uwolnić tyle energii, ile Słońce produkuje w ciągu kilku dni. FRB stanowią jedną z największych zagadek współczesnej astrofizyki, gdyż ich dokładne pochodzenie i mechanizm generujący te sygnały nie są w pełni zrozumiałe. Większość FRB jest wykrywana jednorazowo, choć istnieją również tzw. powtarzalne FRB, które emitują błyski wielokrotnie z tego samego źródła.

Jak donosi serwis Phys, zauważony przez Rosjan sygnał FRB 20190203 trwał 211 milisekund, a miara jego dyspersji sugerowała pozagalaktyczne pochodzenie. Co więcej, sygnał miał pochodzić z odległości ok. 2,3 miliarda lat świetlnych. Zdaniem rosyjskich astronomów właściwości FRB 20190203 wskazują, że jest on jednym z najpotężniejszych szybkich rozbłysków radiowych. Dodatkowo to pierwszy rozbłysk odkryty w ramach projektu PUMPS i drugi szybki błysk radiowy wykryty przy tak niskiej częstotliwości (111 MHz).

Zobacz także: Bo zdrowie jest najważniejsze! Biohacking w służbie ludzkości - Historie Jutra napędza PLAY #2

Astronomowie uważają, że źródło sygnału najprawdopodobniej ma związek z promieniowaniem synchrotronowym pochodzące z młodych magnetarów. Jak wyjaśnia Europejskie Obserwatorium Południowe, magnetary są dziwnymi, supergęstymi pozostałościami po wybuchu supernowej o bardzo silnym polu magnetycznym. Często nazywa się je najsilniejszymi magnesami we Wszechświecie. Ich moc jest milion razy większa niż w przypadku magnesów, które można znaleźć na Ziemi. Magnetary mogą generować impulsy radiowe podczas specyficznych aktywności magnetycznych.