Rosjanie testują okręt podwodny typu Łada. Nadzieja rosyjskiej floty z problemami
Okręty podwodne typu Łada (projekt 677) miały być przyszłością rosyjskiej floty podwodnej. Program ich budowy napotyka jednak na liczne problemy, spowodowane prawdopodobnie błędami konstrukcyjnymi. Drugi seryjny okręt projektu, B-587 Wielikije Łuki, potwierdza problemy Rosjan.
24.12.2023 | aktual.: 24.12.2023 11:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Okręt podwodny B-587 Wielikije Łuki to druga seryjna jednostka projektu 677, znanego także pod nazwą Łada. Pod koniec grudnia 2023 roku B-587 rozpoczął na Bałtyku próby morskie, jednak harmonogram budowy, opóźnienia i czas jaki minął od wodowania do rozpoczęcia prób wskazują, że Rosjanie mają z nowymi okrętami poważny problem.
B-587 Wielikije Łuki należy do typu okrętów, zaprojektowanych od podstaw w Rosji, już po rozpadzie Związku Radzieckiego. Zgodnie z rosyjskimi założeniami, jednostki projektu 677 (typ Łada) miały być następcami okrętów podwodnych typu Kilo, a zarazem odpowiedzią na nowe, zachodnie okręty podwodne z klasycznym napędem.
Okręty podwodne typu Łada
W teorii typ Łada charakteryzuje się wieloma ciekawymi rozwiązaniami. Należy do niech m.in. możliwość bardzo szybkiego wystrzelenia całego zapasu przewożonej amunicji, tworzonego przez 18 różnych torped i pocisków rakietowych, co jest możliwe dzięki opracowaniu przez Rosjan systemu szybkiego przeładowania.
Zobacz także: Te czołgi sieją spustoszenie. Ile z nich rozpoznasz?
Okręty projektu 677 mają być przy tym cichsze od poprzedników, dysponować możliwością wystrzeliwania nie tylko torped, ale i rakiet przeciwko celom morskim i lądowym, a także być specjalnie zaprojektowane do działania na płytkich wodach, takich jak m.in. Bałtyk. Przez lata Rosjanie wspominali także o montażu napędu niezależnego od powietrza, ale z czasem ta informacja została zdementowana.
Wszystkie te korzyści osiągnięto na jednostce mniejszej od poprzedników. Okręt podwodny typu Łada ma 72 metry długości, wypiera w zanurzeniu 2,7 tys. ton i jest obsługiwany przez 35-osobową załogę.
Problemy z okrętami projektu 677
Problemy z budową okrętów wskazują, że ambitne założenia przerosły Rosjan. Program jest mocno opóźniony – budowa pierwszej jednostki B-585 Sankt Petersburg rozpoczęła się w 1997 roku, przyjęto ją do służby w roku 2010, a obecnie okręt – oznaczony jako jednostka eksperymentalna – został wycofany.
Drugi z serii, B-586 Kronsztadt, przechodzi próby morskie, a trzeci - B-587 Wielkie Łuki – właśnie je rozpoczął. Opóźnienia i długi czas budowy wskazują, że na obu jednostkach, uznawanych za seryjne, wystąpiły problemy wymagające poważnych zmian konstrukcyjnych.
Problemy z okrętami typu Łada sprawiły, ze w 2011 roku Rosjanie rozważali całkowitą rezygnację z ich budowy, jednak – na skutek interwencji najwyższych władz – projekt został "warunkowo" przywrócony.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski