Rosjanie testują okręt podwodny typu Łada. Nadzieja rosyjskiej floty z problemami

Okręt podwodny B-585 Sankt Petersburg typu Łada
Okręt podwodny B-585 Sankt Petersburg typu Łada
Źródło zdjęć: © Sputnik
Łukasz Michalik

24.12.2023 11:04, aktual.: 24.12.2023 11:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Okręty podwodne typu Łada (projekt 677) miały być przyszłością rosyjskiej floty podwodnej. Program ich budowy napotyka jednak na liczne problemy, spowodowane prawdopodobnie błędami konstrukcyjnymi. Drugi seryjny okręt projektu, B-587 Wielikije Łuki, potwierdza problemy Rosjan.

Okręt podwodny B-587 Wielikije Łuki to druga seryjna jednostka projektu 677, znanego także pod nazwą Łada. Pod koniec grudnia 2023 roku B-587 rozpoczął na Bałtyku próby morskie, jednak harmonogram budowy, opóźnienia i czas jaki minął od wodowania do rozpoczęcia prób wskazują, że Rosjanie mają z nowymi okrętami poważny problem.

B-587 Wielikije Łuki należy do typu okrętów, zaprojektowanych od podstaw w Rosji, już po rozpadzie Związku Radzieckiego. Zgodnie z rosyjskimi założeniami, jednostki projektu 677 (typ Łada) miały być następcami okrętów podwodnych typu Kilo, a zarazem odpowiedzią na nowe, zachodnie okręty podwodne z klasycznym napędem.

Okręty podwodne typu Łada

W teorii typ Łada charakteryzuje się wieloma ciekawymi rozwiązaniami. Należy do niech m.in. możliwość bardzo szybkiego wystrzelenia całego zapasu przewożonej amunicji, tworzonego przez 18 różnych torped i pocisków rakietowych, co jest możliwe dzięki opracowaniu przez Rosjan systemu szybkiego przeładowania.

Okręty projektu 677 mają być przy tym cichsze od poprzedników, dysponować możliwością wystrzeliwania nie tylko torped, ale i rakiet przeciwko celom morskim i lądowym, a także być specjalnie zaprojektowane do działania na płytkich wodach, takich jak m.in. Bałtyk. Przez lata Rosjanie wspominali także o montażu napędu niezależnego od powietrza, ale z czasem ta informacja została zdementowana.

Wszystkie te korzyści osiągnięto na jednostce mniejszej od poprzedników. Okręt podwodny typu Łada ma 72 metry długości, wypiera w zanurzeniu 2,7 tys. ton i jest obsługiwany przez 35-osobową załogę.

Problemy z okrętami projektu 677

Problemy z budową okrętów wskazują, że ambitne założenia przerosły Rosjan. Program jest mocno opóźniony – budowa pierwszej jednostki B-585 Sankt Petersburg rozpoczęła się w 1997 roku, przyjęto ją do służby w roku 2010, a obecnie okręt – oznaczony jako jednostka eksperymentalna – został wycofany.

Okręt podwodny B-585 Sankt Petersburg typu Łada
Okręt podwodny B-585 Sankt Petersburg typu Łada© Lic. CC BY 3.0, Morozow Leonid, Wikimedia Commons

Drugi z serii, B-586 Kronsztadt, przechodzi próby morskie, a trzeci - B-587 Wielkie Łuki – właśnie je rozpoczął. Opóźnienia i długi czas budowy wskazują, że na obu jednostkach, uznawanych za seryjne, wystąpiły problemy wymagające poważnych zmian konstrukcyjnych.

Problemy z okrętami typu Łada sprawiły, ze w 2011 roku Rosjanie rozważali całkowitą rezygnację z ich budowy, jednak – na skutek interwencji najwyższych władz – projekt został "warunkowo" przywrócony.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także