Rosjanie pokazali nowy myśliwiec. To konkurencja dla F‑35
Na międzynarodowych targach lotniczych MAKS-2021, które odbyły się na lotnisku w mieście Żukowski pod Moskwą, zaprezentowano prototyp rosyjskiego myśliwca piątej generacji o nazwie Suchoj Checkmate (dosłownie – "szach mat"). Jurij Slyusar, dyrektor United Aircraft Corporation podkreślił, że samolot cechują szerokie możliwości bojowe oraz niskie koszty eksploatacji.
21.07.2021 11:48
Maszynę, którą zaprezentowano we wtorek 20 lipca, oglądał sam prezydent Rosji Władimir Putin. Towarzyszyli mu Siergiej Czemiezow, szef państwowej korporacji technologicznej Rostec, która czuwa nad budową samolotu oraz dyrektor United Aircraft Corporation.
Według informacji podanych przez rosyjską agencję TASS, Suchoj Checkmate wejdzie do służby w 2026 lub 2027 roku. Będzie to lekki myśliwiec taktyczny, mogący przenosić do 7 ton uzbrojenia, obejmującego m.in. bomby i pociski rakietowe. Pilot będzie wspomagany przez sztuczną inteligencję.
Konkurencja dla F-35
Szef firmy Rostec przekazał, że ten jednosilnikowy samolot może rozwijać prędkość do 1900 km/h, a jego zasięg operacyjny wyniesie około 3000 km. Dodał, że myśliwiec będzie stosunkowo niedrogi.
"To lekki myśliwiec piątej generacji. Podobne wersje istnieją na świecie i obejmują F-35, Gripen i Rafale. Postawiliśmy sobie jednak za cel dostarczenie bardzo taniego i skutecznego samolotu. Jego koszt to ok. 25-30 milionów dolarów za sztukę, podczas gdy cena jego rywali będzie wahać się pomiędzy 60-90 milionów dolarów" – powiedział Czemiezow, cytowany przez TASS. Przykładowo, F-35 Lightning II kosztuje ok. 80 mln dolarów.
Новый. Легкий. SUKHOI
Jeszcze przed prezentacją samolotu pojawiały się głosy, że będzie on konkurencją dla amerykańskich myśliwców. "Teasery w języku angielskim i regiony, które piloci zaprezentowali w filmie opublikowanym przez Rostec sugerują, że krajowy lekki myśliwiec będzie konkurował z amerykańskimi samolotami F-35 na rynkach zagranicznych. Jestem pewien, że demonstracja myśliwca na MAKS-2021 wywoła efekt wow" – mówił przed pokazem Oleg Pantelejew, dyrektor wykonawczy z Aviaport Aviation News Agency.