Kolejne problemy z F‑35. Kilkadziesiąt maszyn uziemionych w bazach
Dziesiątki myśliwców F-35 Joint Strike Fighters jest uziemionych w bazach z powodu braku silników – poinformowali w ub. tygodniu przedstawiciele amerykańskiej armii. Wcześniej Lockheed Martin i inni wykonawcy projektu myśliwca spotkali się z krytyką ze strony przewodniczącego Komisji Sił Zbrojnych Izby Reprezentantów Adama Smitha, który zwracał uwagę na wysokie koszty utrzymania tych maszyn.
20.07.2021 19:46
Bezpartyjna instytucja Kongresu GAO (Government Accountability Office), zajmującą się kontrolowaniem rządowych wydatków, podała w swoim raporcie, że godzina lotu F-35 kosztuje 38 tys. dolarów (ok. 148 tys. złotych). Niedawno cena ta spadła do 33 tys. dolarów (ok. 129 tys. złotych).
Wysokie koszty utrzymania tych maszyn to jednak niejedyny problem. Jak donosi portal Military.com, 46 samolotów na całym świecie ma status MICAP (Mission Impaired Capability Awaiting Parts).
Z informacji przekazanych przez generała Sił Powietrznych USA Ericka Ficka i szefa biura programowego F-35, na które powołuje się serwis wynika, że 43 maszyny o tym statusie znajdują się w Stanach Zjednoczonych. MICAP oznacza, że myśliwce nie mogą być używane w misjach, dopóki nie zostaną naprawione.
Portal chip.pl zwraca uwagę, że prawie co siódmy F-35 w służbie US Air Force nie może zatem latać. Część z tych maszyn czeka na silniki odrzutowe. Kłopoty wynikają m.in. z pandemii koronawirusa, która zakłóciła łańcuchy dostaw. Silniki wymagają ponadto dłuższej konserwacji niż dotychczas sądzono.
Oprócz tego wykryto problemy z powłokami łopatek silnika, które pękają w wyniku przegrzania. Według szacunków zaniechanie ich napraw może doprowadzić do uziemienia nawet 20 proc. F-35 w Siłach Powietrznych USA do 2025 roku.
F-35 w Polsce
31 stycznia 2020 roku umowę na zakup 32 myśliwców piątej generacji F-35 podpisał minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak. 6 z nich trafi do amerykańskiej bazy w latach 2024-2025. Będą się na nich szkolić polscy piloci. Wartość umowy, obejmującej zakup samolotów, zapasowe silniki, symulatory i pakiet szkoleń wynosi 4,6 mld dolarów (blisko 18 mld złotych).