Kolejne problemy z F-35. Kilkadziesiąt maszyn uziemionych w bazach

Dziesiątki myśliwców F-35 Joint Strike Fighters jest uziemionych w bazach z powodu braku silników – poinformowali w ub. tygodniu przedstawiciele amerykańskiej armii. Wcześniej Lockheed Martin i inni wykonawcy projektu myśliwca spotkali się z krytyką ze strony przewodniczącego Komisji Sił Zbrojnych Izby Reprezentantów Adama Smitha, który zwracał uwagę na wysokie koszty utrzymania tych maszyn.

Kolejne problemy z F-35
Źródło zdjęć: © Getty Images | Nicolò Campo
Adam Gaafar

Bezpartyjna instytucja Kongresu GAO (Government Accountability Office), zajmującą się kontrolowaniem rządowych wydatków, podała w swoim raporcie, że godzina lotu F-35 kosztuje 38 tys. dolarów (ok. 148 tys. złotych). Niedawno cena ta spadła do 33 tys. dolarów (ok. 129 tys. złotych).

Wysokie koszty utrzymania tych maszyn to jednak niejedyny problem. Jak donosi portal Military.com, 46 samolotów na całym świecie ma status MICAP (Mission Impaired Capability Awaiting Parts).

Z informacji przekazanych przez generała Sił Powietrznych USA Ericka Ficka i szefa biura programowego F-35, na które powołuje się serwis wynika, że 43 maszyny o tym statusie znajdują się w Stanach Zjednoczonych. MICAP oznacza, że myśliwce nie mogą być używane w misjach, dopóki nie zostaną naprawione.

Portal chip.pl zwraca uwagę, że prawie co siódmy F-35 w służbie US Air Force nie może zatem latać. Część z tych maszyn czeka na silniki odrzutowe. Kłopoty wynikają m.in. z pandemii koronawirusa, która zakłóciła łańcuchy dostaw. Silniki wymagają ponadto dłuższej konserwacji niż dotychczas sądzono.

Oprócz tego wykryto problemy z powłokami łopatek silnika, które pękają w wyniku przegrzania. Według szacunków zaniechanie ich napraw może doprowadzić do uziemienia nawet 20 proc. F-35 w Siłach Powietrznych USA do 2025 roku.

F-35 w Polsce

31 stycznia 2020 roku umowę na zakup 32 myśliwców piątej generacji F-35 podpisał minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak. 6 z nich trafi do amerykańskiej bazy w latach 2024-2025. Będą się na nich szkolić polscy piloci. Wartość umowy, obejmującej zakup samolotów, zapasowe silniki, symulatory i pakiet szkoleń wynosi 4,6 mld dolarów (blisko 18 mld złotych).

Źródło artykułu: WP Tech

Wybrane dla Ciebie

Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km