Rosjanie chwalą się tajemniczymi negocjacjami. W tle Su‑57 i Su‑75
Rosjanie donoszą o tajemniczych negocjacjach związanych ze sprzedażą myśliwców piątej generacji. Defense Romania zwraca jednak uwagę, że tak naprawdę nie musi to być prawdziwa informacja, zwłaszcza że Rosja sama sugeruje, że może chodzić o makietę Su-75, a nie myśliwce Su-57. Jak podkreśla serwis "istnieją dane wskazujące na to, że może to być po prostu blef".
Rosja intensyfikuje działania w celu sprzedaży swoich myśliwców piątej generacji, Su-57 i Su-75, do krajów arabskich. Jak podaje portal DefenseRomania, Rosoboronexport, rosyjska firma eksportująca broń, prowadzi zaawansowane negocjacje z państwami z Bliskiego Wschodu.
Tajemnicze negocjacje z krajami arabskimi
Podczas zakończonej niedawno wystawy IDEX w Abu Dhabi, przedstawiciel Rosoboronexportu ogłosił, że firma jest w trakcie rozmów z krajami arabskimi na temat wspólnej produkcji myśliwców piątej generacji. Choć nie ujawniono, o które modele chodzi, spekuluje się, że mogą to być Su-57 lub Su-75. Warto również przypomnieć, że Algeria stała się pierwszym zagranicznym klientem Su-57, co potwierdziły zarówno władze rosyjskie, jak i algierskie.
Su-75, choć intensywnie promowany przez Rosję, pozostaje na etapie makiety. Mimo wcześniejszych zainteresowań ze strony Zjednoczonych Emiratów Arabskich, projekt napotkał trudności po inwazji Rosji na Ukrainę i nałożeniu na Kreml sankcji. Ograniczony dostęp do półprzewodników i zaawansowanego sprzętu obróbczego z krajów Unii Europejskiej może wpłynąć na harmonogram produkcji i eksportu tego myśliwca. W regionie Bliskiego Wschodu, gdzie dominują dostawcy zachodni, Rosja stara się umocnić swoją pozycję. Jak jednak zauważa Defense Romania, brak jest konkretnych deklaracji ze strony krajów arabskich dotyczących zakupu rosyjskich myśliwców.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: SięKlika #38 - wiadomości technologiczne z humorem
Su-75 Checkmate to rosyjski projekt lekkiego myśliwca piątej generacji, opracowywany przez biuro konstrukcyjne Suchoja. Po raz pierwszy zaprezentowany został jako makieta podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego MAKS w 2021 r. Su-75 ma osiągać prędkość maksymalną 1,8 Macha, zasięg operacyjny ponad 2800 km oraz pułap praktyczny 16 500 metrów. Samolot będzie wyposażony w silnik AL-41F1 lub "produkt 30" ze sterowanym wektorem ciągu i dopalaczem. Planowane jest przenoszenie do 7,4 tony uzbrojenia, w tym pocisków powietrze-powietrze RVV-SD i R-77M oraz pocisków powietrze-ziemia Ch-38 i Ch-59MK2, umieszczonych głównie w wewnętrznych komorach, co ma na celu obniżenie sygnatury radarowej.
W styczniu 2025 r. dyrektor Zakładów Lotniczych Komsomolsk nad Amurem, Jurij Kondratiew, ogłosił, że w bieżącym roku zmontowane zostaną dwa pierwsze prototypy Su-75. Natomiast w lutym 2025 r. Siergiej Korotkow, główny konstruktor i zastępca dyrektora United Aircraft Corporation, poinformował, że Su-75 osiągnął kluczowy etap rozwoju i jest gotowy do kolejnych istotnych testów. Pierwszy lot prototypu planowany jest na 2025 rok, a rozpoczęcie dostaw przewidziano na lata 2026–2027.