Rosja otrzyma nowe myśliwce Su‑57. To odpowiedź na amerykańskie F‑35
Rosja już wkrótce otrzyma myśliwce piątej generacji Suchoj Su-57. Nowoczesne maszyny są reklamowane jako odpowiednik amerykańskich Lockheed F-22 Raptor i odpowiedź na F-35. Do końca 2028 roku, kraj ma otrzymać 76 samolotów tego typu.
Siły Powietrzno-Kosmiczne Federacji Rosyjskiej poinformowały, że do końca tego roku wzbogacą się o 5 myśliwców piątej generacji Suchoj Su-57. Pierwszy seryjny samolot tego typu trafił do jednej z jednostek Południowego Okręgu Wojskowego już w grudniu ubiegłego roku.
- W 2021 roku pięć wielozadaniowych myśliwców piątej generacji Su-57 zostanie przekazanych przez fabrykę samolotów Komsomolsk nad Amurem rosyjskim siłom zbrojnym - poinformowały władze Kraju Chabarowskiego, autonomicznej jednostki administracyjnej, w której znajdują się zakłady firmy Suchoj, zajmujące się produkcją najnowszych rosyjskich maszyn.
Kolejne 16 myśliwców ma zostać wyprodukowanych w latach 2022-2024. Jak poinformowano w specjalnym komunikacie, do końca 2028 roku do Sił Powietrzno-Kosmicznych Federacji Rosyjskiej ma trafić 76 samolotów piątej generacji Su-57.
Rosjanie mają w planach także promocję nowej maszyny wśród potencjalnych klientów zagranicznych. Koncern Rostec, do którego należy fabryka w Komsomolsku nad Amurem poinformował, że podczas pokazów lotniczych Aero India 2021, które odbędą się w Bangalore 3-5 lutego 2021 roku, zostanie zaprezentowana eksportowa wersja myśliwca oznaczona jako Su-57E.
Myśliwiec Su-57
Samoloty Su-57 są reklamowane przez Rosjan jako odpowiednik amerykańskich myśliwców przewagi powietrznej Lockheed F-22 Raptor oraz odpowiedź na tamtejsze F-35.
Rosyjska maszyna jest dwusilnikowym górnopłatem w układzie klasycznym z dodatkowymi powierzchniami sterowymi umieszczonymi na krawędzi natarcia tuż nad wlotami silników. Samolot ma 12 ruchomych powierzchni sterowych i podobnie jak w przypadku Su-27 i MiG-29 posiada najprawdopodobniej samonośny kadłub wytwarzający dodatkową siłę nośną.
Powierzchnia skrzydeł myśliwca piątej generacji to 78,8m2, co przy masie bojowej 28 800 kg daje niewielkie, jak na samolot w układzie klasycznym, obciążenie ok. 365 kg/m2.
Maszyna ma otrzymać system radioelektroniczny Sz121, składający się ze stacji radiolokacyjnej N036 Biełka i systemu walki radioelektronicznej L402 Gimałai. Radar posiada aż pięć anten z aktywnym skanowaniem elektronicznym, obserwujących przestrzeń w zakresie 270° przed samolotem.