USA. Myśliwce F‑35 z kłopotami. W raporcie wyliczono 871 problemów
Samoloty Lockheed Martin F-35 Lightning II należące do armii USA wciąż borykają się z licznymi kłopotami. Najnowszy raport Dyrektora Testów Operacyjnych i Ewaluacji Departamentu Obrony wskazuje na aż 871 problemów z myśliwcami piątej generacji.
Dyrektor Testów Operacyjnych i Ewaluacji Departamentu Obrony przedstawił Kongresowi coroczny raport poświęcony postępom związanym z programem F-35. Okazuje się, że w trakcie 2020 roku koncern zbrojeniowy Lockheed Martin zdołał naprawić sporo usterek wskazanych w poprzednim raporcie. Niestety, liczba problemów związanych z myśliwcami piątej generacji wciąż jest ogromna. Jest ich dokładnie 871.
Przedstawiciele Lockheeda ujawnili, że spośród wszystkich usterek, dziesięć zaliczono do kategorii pierwszej, czyli problemów wpływających na bezpieczeństwo i możliwości bojowe samolotu lub mogących spowodować wstrzymanie produkcji. To o trzy tego typu kłopoty mniej niż w zeszłym roku.
Koncern zaznacza, że 70 procent wszystkich problemów ma niski priorytet lub Joint Program Office już się nimi zajmuje. - Obecnie mamy zero usterek kategorii 1A, czyli zagrażających życiu oraz dziesięć usterek kategorii 1B, czyli wpływających na możliwość realizacji misji - czytamy w raporcie cytowanym przez serwis Konflikty. – Dla dziewięciu z nich już opracowano plan rozwiązania problemów, w tym dla siedmiu oczekuje się już tylko na ostateczną decyzję rządową o wdrożeniu. Ostatnia usterka jest przedmiotem analizy ze strony Joint Program Office - dodają przedstawiciele Lockheeda.
Producenci samolotu wyjaśniają, że wiele kwestii określanych mianem "usterek" nie wynika z niewypełnienia zapisów kontraktowych, a są one wyłącznie sugestiami dotyczącymi możliwych ulepszeń, zgłaszanymi przez pilotów.
Jak poinformowano w raporcie, do jednych z głównych problemów należy zaliczyć wadliwe działanie nowych wersji oprogramowań oraz opóźnienia w ich wprowadzaniu.
Opóźnienia notuje również wprowadzenie nowego systemu logistycznego ODIN (Operational Data Integrated Network), który ma zastąpić wadliwy i krytykowany system ALIS (Autonomic Logistics Information System).
Pentagon opóźnia produkcję myśliwców F-35
Sporo problemów związanych z wielozadaniowymi myśliwcami piątej generacji Lockheed Martin F-35 Lightning II miało wpływ na decyzję Pentagonu o opóźnieniu ich wielkoseryjnej produkcji.
Według pierwotnych ustaleń, w marcu 2021 roku powinien zakończyć się tzw. etap kluczowy C programu produkcji myśliwców piątej generacji F-35, co oznaczałoby, że maszyny w wersji Block 3F pomyślnie przeszły fazę wstępnych testów operacyjnych i oceny konstrukcji (IOT&E, Initial Operational Test and Evaluation).
Zdaniem Departamentu Obrony USA, pozytywne zakończenie etapu kluczowego C pozwoliłoby rozpocząć masową produkcję wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35 Lightning II. Do tego jednak prędko nie dojdzie, gdyż Pentagon poinformował, że etap IOT&E po raz kolejny zostanie przedłużony. Jak na razie nie podano dokładnej daty jego zakończenia.
Specjaliści podkreślają, że opóźnienie wielkoseryjnej produkcji samolotów bojowych nie będzie miało wpływu na tempo dostaw i wdrażania maszyn do poszczególnych rodzajów sił zbrojnych USA. Nie wpłynie również na umowy z partnerami programu F-35 i zagranicznymi odbiorcami.
W minionym roku amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin zbudował 123 maszyny F-35. To o 18 mniej niż pierwotnie zakładano. Eksperci przewidują, że spadek tempa produkcji utrzyma się co najmniej do 2023 roku.
Zobacz także: Francja się zbroi. 364 zupełnie nowe pojazdy opancerzone