Rosja. Naukowcy ożywili stworzenia sprzed 42 tys. lat

Nicienie "przywrócone" do życia przez rosyjskich badaczy
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

16.11.2020 21:47, aktual.: 02.03.2022 10:07

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rosyjscy naukowcy rozmrozili robaki, które przetrwały w naturalnej kriokonserwacji. Nicienie przebywały w tym stanie blisko 42 tysiące lat i po rozmrożeniu naukowcy ze zdumieniem przyznali, że organizmy wykazują "oznaki życia".

- Badania pokazują, że organizmy wielokomórkowe mogą przetrwać długi okres w warunkach naturalnej kriokonserwacji - cytuje "The Siberian Times" jednego z naukowców, którzy uczestniczyli w rozmrożeniu 300 nicieni.

Robaki zostały odnalezione w Jakucji, czyli najzimniejszym regionie Rosji i były tam prawie od 42 tysięcy lat. Pierwszy z badanych organizmów znaleziony został w wiewiórczej dziupli na zboczu w dolnym biegu rzeki Kołyma. To nieco młodszy osobnik, liczący "zaledwie" 32 tysiące lat. Drugi był zamrożony w wiecznej zmarzlinie nad rzeką Ałazeją przez ponad 41,7 tysiąca lat.

Nicienie zostały "przywrócone" do życia przez naukowców z laboratorium Instytutu Fizykochemii i Biologicznych Problemów Gleboznawstwa Uniwersytetu w Moskwie. Dodatkowo amerykańscy badacze potwierdzili, że robaki są obecnie najstarszymi zwierzętami żyjącymi na Ziemi. Oba badane osobniki są płci żeńskiej.

- To oczywiste, że odkrycie może mieć naukowe i praktyczne znaczenie dla pokrewnych dziedzin nauki, takich jak kriomedycyna, kriobiologia i astrobiologia - podkreśla jeden z badaczy. To niezwykłe odkrycie, ale nie pierwszy przypadek, kiedy żywe organizmy odnajdywane są w stanie kriokonserwacji w lodowcach.

Zwykle jednak naukowcy natrafiają na bakterie lub inne proste organizmy żywe. W tym przypadku mamy do czynienia z wielokomórkowymi nicieniami, co faktycznie może okazać się przełomowe przy badaniach prowadzonych w pokrewnych dziedzinach.