Raw Data - pierwsza gra VR, która zarobiła milion dolarów. W miesiąc
Grom w wirtualnej rzeczywistości wielu wróży klęskę. Tymczasem Raw Data pokazuje, że na VR można nieźle zarobić.
21.09.2016 | aktual.: 21.09.2016 13:16
Grom VR niektórzy wróżą podobny los, jaki spotkał produkcje na kontrolery ruchowe, takie jak Kinect czy PlayStation Move. Zapowiadało się świetnie, ale po początkowym entuzjazmie zabrakło wsparcia od twórców, którym nie opłacało się tworzyć ciekawych gier na te urządzenia. Raw Data jest dowodem na to, że *przed wirtualną rzeczywistością rysuje się lepsza przyszłość. *
Raw Data to pierwsza gra VR, która przez miesiąc zarobiła milion dolarów. Teoretycznie w tej branży nie jest to imponujący czy zaskakujący rezultat - najwięksi koszą kilkadziesiąt lub nawet kilkaset milionów, i to nie przez miesiąc, a pierwszy weekend od premiery. Ale w przypadku Raw Data wynik robi wrażenie, bo:
a) To nie jest skończona gra. Twórcy wypuścili ją na Steam w ramach wczesnego dostępu, czyli kupujący godzili się z tym, że mogą występować błędy i niedoróbki - a mimo to decydowali się na zakup.
b) Kosztowała sporo, prawie 40 euro. To ważny sygnał dla twórców gier VR: dobre, wymagające produkcje znajdą swoich nabywców, którzy są w stanie zapłacić za tytuł w wirtualnej rzeczywistości mniej więcej tyle samo, co za “normalną”. grę. VR nie jest traktowane jak coś “gorszego”, za co nie powinno się płacić dużo.
c) Raw Data wyszło *tylko na HTC Vive *- kolejny sygnał dla wydawców, że gry na wyłączność (dostępne tylko na jednym urządzeniu) w świecie VR mają sens; jeśli kupicie jakieś gogle VR, to istnieje spora szansa, że dostaniecie tytuły, które dostępne są tylko dla was, a nie również na konkurencyjnych urządzeniach.
Oczywiście nie wiemy, ile twórcy Raw Data zainwestowali - wciąż nie wiadomo, czy już są na plusie, czy może dokładają do interesu. Ale przekroczenie miliona to mimo wszystko ważne wydarzenie. Pozwala patrzeć na branżę VR z optymizmem.
Zaciera już ręce Sony, bo jakkolwiek HTC Vive to najdroższe gogle VR z najmniejszą liczbą użytkowników, to przewiduje się, że ich PlayStation VR będzie najpopularniejsze, właśnie ze względu na najniższą cenę. Baza klientów będzie większa, a gry, podobnie jak Raw Data, kosztujące tyle co “zwykłe”. Czyli wiele wskazuje na to, że się sprzedadzą. O ile będą dobre - a Raw Data zebrało dobre oceny, więc tytuł jest przykładem, że trzeba się starać.
To dobra informacja dla nas. Skoro na dobrych grach VR można zarobić, to warto w nie inwestować - tak pomyślą wydawcy. A w wirtualnej rzeczywistości będzie w co grać.
_ ab _