Ratownicy górscy testują pojazd przyszłości. Jetson One w akcji

Na stoku Góry Wdżar w Pieninach odbyły się testy Jetson One – elektrycznego, jednoosobowego statku powietrznego typu eVTOL. Nowoczesny pojazd może wkrótce odmienić pracę ratowników górskich. Czy GOPR już niedługo będzie korzystać z takich maszyn podczas akcji?

Kluszkowice (pow. nowotarski), 29.06.2025. Pierwsze w Polsce testy innowacyjnego statku powietrznego typu eVTOL ? Jetson ONE w warunkach ratownictwa górskiego, 29 bm. w położonej u podnóży Gorców miejscowości Kluszkowce. Jetson ONE to elektryczny ultralekki, jednoosobowy oktokopter pionowego startu i lądowania (eVTOL) wyprodukowany przez wywodzą się z Polski firmy Jetson. (jm) PAP/Grzegorz MomotPierwsze w Polsce testy innowacyjnego statku powietrznego Jetson ONE w warunkach ratownictwa górskiego.
Źródło zdjęć: © PAP | PAP/Grzegorz Momot
Amanda Grzmiel

W Kluszkowcach, na zboczu Góry Wdżar, przeprowadzono testy Jetson One – lekkiego, elektrycznego pojazdu latającego typu eVTOL. W wydarzeniu uczestniczyli ratownicy Grupy Podhalańskiej GOPR, którzy obserwowali, jak maszyna radzi sobie w wymagających, górskich warunkach. Po zakończonych próbach zorganizowano konferencję prasową z udziałem przedstawicieli GOPR oraz konstruktora pojazdu.

GOPR: Przyszła kolej na coś, co wydawało się czystą fantastyką

  • Pierwsze w Polsce testy innowacyjnego statku powietrznego typu eVTOL Jetson ONE w warunkach ratownictwa górskiego.
  • Pierwsze w Polsce testy innowacyjnego statku powietrznego typu eVTOL Jetson ONE w warunkach ratownictwa górskiego.
  • Pierwsze w Polsce testy innowacyjnego statku powietrznego typu eVTOL Jetson ONE w warunkach ratownictwa górskiego.
  • Pierwsze w Polsce testy innowacyjnego statku powietrznego typu eVTOL Jetson ONE w warunkach ratownictwa górskiego.
  • Pierwsze w Polsce testy innowacyjnego statku powietrznego typu eVTOL Jetson ONE w warunkach ratownictwa górskiego.
[1/5] Pierwsze w Polsce testy innowacyjnego statku powietrznego typu eVTOL Jetson ONE w warunkach ratownictwa górskiego. Źródło zdjęć: PAP | PAP/Grzegorz Momot

Ratownicy górscy od lat wdrażają innowacyjne rozwiązania, by skuteczniej nieść pomoc. W ich wyposażeniu pojawiły się już quady, skutery śnieżne czy drony, a teraz przyszedł czas na jednoosobowy statek powietrzny. - Nasza odpowiedzialność za całe pasmo górskie od Karkonoszy po Bieszczady motywuje nas do ciągłego szukania nowych rozwiązań - mówił podczas konferencji Jerzy Siodłak, naczelnik GOPR. - Po quadach, skuterach i dronach przyszła pora na coś, co jeszcze niedawno wydawało się czystą fantastyką - latający pojazd, który może realnie wesprzeć nasze działania - dodał.

Naczelnik GOPR wyraził przekonanie, że pojazdy takie jak Jetson One mogą w przyszłości stać się standardowym elementem wyposażenia wszystkich siedmiu regionalnych grup GOPR. Dodał również, że widzi potencjał wykorzystania tej technologii nie tylko w górach, ale także w miastach, gdzie szybki dostęp do poszkodowanych jest równie ważny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jetson One dał sobie radę w górskich warunkach

Jetson One to w pełni elektryczny pojazd, wyposażony w osiem silników oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym klatkę ochronną i balistyczny spadochron awaryjny. Tomasz Patan, pilot i twórca maszyny, nie krył dumy z projektu. - Czekaliśmy na taki test od dawna. Dzisiejszy lot to pierwszy raz, gdy Jetson One działał w trudnym, górskim terenie - opowiadał Patan. - Wznosiliśmy się na wysokość ponad 1200 metrów, startując z 4 kilometrów dalej - wszystko w mniej niż 4 minuty.

Jetson One i testy GOPR
Jetson One i testy GOPR © Licencjodawca

Sterowanie Jetson One odbywa się za pomocą jednego joysticka, a komputer pokładowy samodzielnie stabilizuje lot. Patan podkreślił, że szkolenie z obsługi maszyny trwa zaledwie kilka godzin – wiele osób po trzech lub czterech godzinach nauki potrafiło samodzielnie pilotować pojazd.

Czas lotu Jetson One wynosi od 12 do 20 minut, w zależności od wagi pilota. Mimo tego ograniczenia, zasięg i prędkość maszyny mogą pozwolić ratownikom dotrzeć do poszkodowanego szybciej niż pieszo czy na nartach. Paweł Michalik, ekspert od dronów i ratownik Grupy Podhalańskiej, zaznaczył, że podczas testów dokładnie analizowano zarówno zalety, jak i ograniczenia nowej technologii.

Silny wiatr nie stanowił problemu dla pojazdu latającego

W trakcie prób Jetson One poradził sobie nawet z silnym wiatrem, osiągającym prędkość do 16 m/s. Patan zwrócił uwagę, że w takich warunkach wiele lekkich samolotów i śmigłowców nie jest w stanie latać. Podkreślił, że testy dostarczyły cennych informacji na temat dalszego rozwoju projektu, zwłaszcza w zakresie baterii i śmigieł, ale już teraz widać ogromny potencjał tej technologii.

Choć obecnie Jetson One produkowany jest we Włoszech, a wkrótce także w Kalifornii, jego koncepcja narodziła się w Polsce. Patan przypomniał, że trzy lata temu prace nad projektem rozpoczęły się nad Wisłą, a pierwszy lot odbył się na Pustyni Błędowskiej. Nagranie z tego wydarzenia zdobyło miliony wyświetleń w internecie.

Wybrane dla Ciebie
Cygnus X-1 jak nigdy dotąd. Fenomenalne dane z nietypowego teleskopu
Cygnus X-1 jak nigdy dotąd. Fenomenalne dane z nietypowego teleskopu
Blue Origin zwiększa tempo. Kolejny lot New Glenna może być wyjątkowo ważny
Blue Origin zwiększa tempo. Kolejny lot New Glenna może być wyjątkowo ważny
ATACMS-y powróciły na front. Ukraińcy zaatakowali nimi cele w Rosji
ATACMS-y powróciły na front. Ukraińcy zaatakowali nimi cele w Rosji
Symulacja 100 mld gwiazd Drogi Mlecznej. Dzięki AI i superkomputerom
Symulacja 100 mld gwiazd Drogi Mlecznej. Dzięki AI i superkomputerom
Perseverance wypatrzył na Marsie skałę. Ona nie pochodzi z Marsa
Perseverance wypatrzył na Marsie skałę. Ona nie pochodzi z Marsa
Starship nie poleci na Księżyc w 2027 roku. Artemis 3 musi poczekać
Starship nie poleci na Księżyc w 2027 roku. Artemis 3 musi poczekać
Antydronowe rakiety z Estonii. PGZ chce ich współprodukować 10 tys. rocznie
Antydronowe rakiety z Estonii. PGZ chce ich współprodukować 10 tys. rocznie
Transport francuskiego uranu do Rosji. Współpraca pomimo ataku na Ukrainę
Transport francuskiego uranu do Rosji. Współpraca pomimo ataku na Ukrainę
Deepfake na koncercie Maty. Wszyscy wyglądali tak samo
Deepfake na koncercie Maty. Wszyscy wyglądali tak samo
Trump uśmiecha się do Saudów. Liczy na sprzedaż potężnej machiny
Trump uśmiecha się do Saudów. Liczy na sprzedaż potężnej machiny
NASA zapowiada konferencję. Pokaże nowe zdjęcia komety 3I/ATLAS
NASA zapowiada konferencję. Pokaże nowe zdjęcia komety 3I/ATLAS
"Zabójca dronów". Dotrze do Ukrainy jeszcze w listopadzie
"Zabójca dronów". Dotrze do Ukrainy jeszcze w listopadzie