Radioteleskop APEX obchodzi swoje 10-te urodziny

Radioteleskop APEX obchodzi swoje 10‑te urodziny

Radioteleskop APEX obchodzi swoje 10-te urodziny
Źródło zdjęć: © PAP/DPA - A9999 DB Arnaud Belloche MPIfR
17.02.2016 10:56, aktualizacja: 18.02.2016 11:42

Atacama Pathfinder Experiment w Chile, czyli w skrócie APEX, już do 10 lat bada kosmos w zakresie fal milimetrowych i submilimetrowych, pomiędzy zakresem podczerwonym a radiowym. W ciągu 10 lat na podstawie danych zebranych przez APEX opublikowano ponad 500 artykułów naukowych, a nad ich analiza pracowało prawie 2000 naukowców.

Instrument pozwala m.in. na badanie zimnego pyłu i gazu w Drodze Mlecznej i odległych galaktykach. Międzynarodowy zespół astronomów pracujący z APEX po raz pierwszy w historii zarejestrował obecność cząsteczek nadtlenku wodoru w chmurach kosmicznego gazu i pyłu. Odkrycia dokonano w obszarze oddalonym 40. lat świetlnych od Ziemi w pobliżu Ophiuchi, gwiazdy położonej w gwiazdozbiorze Wężownika. Inny zespół astronomów, korzystając z kamery LABOCA, zbadał w zakresie fal submilimetrowych zimne, pyłowe obłoki, z których w mgławicy NGC 3372 tworzą się gwiazdy. Należy ona do najjaśniejszych mgławic na niebie, ponieważ posiada liczną populację młodych i masywnych gwiazd.

Uroczystości z okazji rocznicy nie odbyły się przy samym teleskopie, bowiem znajduje się on w miejscu niezbyt przyjaznym dla człowieka – na płaskowyżu Chajnantor na wysokości 5100 metrów nad poziomem morza. Z tego powodu świętowano w położonej niżej (250. metrów n.p.m.) bazie Seuitor w San Pedro de Atacama, a do samego teleskopu uczestnicy uroczystości przyjechali jedynie na chwilę.

APEX jest radioteleskopem pracującym w zakresie fal submilimetowych. Ma średnicę 12 metrów i powstał jako test technologii przed budową sieci radioteleskopów ALMA, oddanej do użytku w ostatnich latach i również pracującej na płaskowyżu Chajnantor. Jednak rozpoczęcie obserwacji kosmosu przez ALMA nie zakończyło wcale misji naukowej APEX. Oba instrumenty uzupełniają się –. ALMA może badać dany obszar bardzo szczegółowo, a APEX wykonywać obserwacje bardziej ogólne, większych fragmentów.