Quad Elite: prawdziwa elita hi‑fi
Dzięki nowej, niedrogiej serii Elite Quad jest teraz w zasięgu każdego fana dobrego dźwięku. Quad to prawdziwa arystokracja w świecie audio oraz jedna z najstarszych i najbardziej uznanych marek. Konserwatywny w najlepszym tego słowa znaczeniu sprzęt Quada jest solidny, świetnie zaprojektowany i pozbawiony zbędnych gadżetów. W myśl zasady firmy „dźwięk najbardziej zbliżony do oryginału” gwarantuje, że wierność dźwięku liczy się nade wszystko.
30.11.2011 | aktual.: 28.03.2012 14:07
Quad Elite to atrakcyjnie wyceniony system złożony z niezależnych komponentów, który zastępuje cieszącą się ogromną popularnością serię 99. Nowe urządzenia są wyposażone w ulepszone komponenty klasy audiofilskiej, znakomite transformatory sieciowe oraz wielowarstwowe płytki obwodów drukowanych zaprojektowane z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanego oprogramowania.
Seria Elite składa się z odtwarzacza CD (lub odtwarzacza CD połączonego z przedwzmacniaczem), opcjonalnego tunera FM, przedwzmacniacza oraz zestawu końcówek mocy –. stereofonicznej o mocy 80W lub monobloków o mocy 150W. Całość uzupełniają pięknie wykończone, klasyczne dwudrożne monitory Classic 11L. Poszczególne komponenty Elite doskonale czują się w swoim towarzystwie chociażby z tego powodu, że cały system można połączyć dedykowanymi interkonektami Quadlink. Bardzo upraszcza to połączenia, zapewniając zbalansowany tor sygnału, co wpływa na jakość dźwięku. Co więcej, wykorzystanie kabli Quadlink zapewnia pełną kontrolę nad systemem, gdyż każdy komponent może swobodnie komunikować się z pozostałymi. A więc zarówno z technologicznego, jak i ekonomicznego punktu widzenia warto wykorzystać te kable zamiast tradycyjnych interkonektów. Kolumny można podłączyć za pośrednictwem typowych wtyków 4mm/widełek (możliwy jest bi-wiring). W przypadku wzmacniacza stereofonicznego deklarowana moc to dość skromne 80W – jeśli
to komuś nie wystarcza, dostępne są monobloki dostarczające 150W. Niemniej stereofoniczna końcówka mocy oferuje solidne i mocne brzmienie, charakteryzujące się odpowiednim ciężarem i dynamiką. Można odnieść wrażenie, że mocy jest aż nadto, co jest przydatne, biorąc pod uwagę dość niską skuteczność kolumn Classic 11L wynoszącą 87dB.
Materiały promocyjne wspominają też, że nowe produkty zapewniają „klasyczne brzmienie Quada, zwiększając przy tym klarowność i wyrazistość dźwięku”. Doprawdy? Chyba rozumiemy, co to znaczy!
Tilt dla początkujących
Jednym z elementów wiążących system Elite z klasycznymi produktami Quada jest unikalny system kontroli tonów Tilt. Został on wprowadzony w przedwzmacniaczu 4. pod koniec lat 70-tych, a więc w czasach, kiedy regulacja tonów zaczęła wychodzić z mody. Wielu producentów wzmacniaczy całkowicie zrezygnowało z korekcji tonalnej, ale Quad pozostał wierny tradycji.
Jednak zamiast konwencjonalnej regulacji basów i wysokich tonów Quad wymyślił pojedynczy system korekcji o nazwie Tilt. Jeśli przekręcimy gałkę w prawo, podbijamy basy i redukujemy wysokie tony. Przekręcenie w lewo powoduje podbicie wysokich tonów i zredukowanie niskich. Można to porównać do regulacji rozjaśnienia/przyciemnienia. Jak twierdzi Quad, „jasne”. nagrania charakteryzują się często nadmiarem wysokich tonów i niedostatkiem basów. Z kolei balans „ciemnych” nagrań koncentruje się na basach kosztem wysokich tonów. Dlatego efektywna korekcja wymaga ataku z obu stron – podbicia jednego krańca pasma połączonego z redukcją drugiego.
Stopień korekcji jest dość skromny. Funkcja Tilt oferuje sześć ustawień (plus pozycja Off) z maksymalnym podbiciem/redukcją 3dB w najbardziej ekstremalnej pozycji. W efekcie korekcja balansu tonalnego jest dość subtelna. Inną od dawna promowaną przez Quada tezą jest to, że przy nagraniach słabszej jakości przydatne jest filtrowanie.
Przedwzmacniacz Elite wykorzystuje filtry wysokiej i niskiej częstotliwości, których zadaniem jest obniżenie odpowiedzi częstotliwościowej na krańcach pasma i w efekcie zredukowanie szumów oraz dudnień. Ponadto preamp wyposażono w opcjonalne ustawienie podbicia basu, co ma wzmocnić głębokie basy w kolumnach głośnikowych o niewielkich rozmiarach. Podbicie oraz redukcja basu kończy się na częstotliwości 300Hz, przy podbiciu 3dB przy 60Hz i redukcji -4,5Hz przy 30Hz. I w tym wypadku mamy do czynienia z dość subtelną regulacją, w przeciwieństwie do wzmacniaczy z lat 70-tych, które często oferowały podbicie lub redukcję na poziomie 12dB. Filtr HF stopniowo obcina wysokie tony od ok. 7kHz.
Dwa rodzaje
Odtwarzacz CD Elite jest dostępny w dwóch wersjach: podstawowej CDS (opisywanej tutaj) oraz CDP wyposażonej dodatkowo w cyfrowy przedwzmacniacz z trzema wejściami cyfrowymi (koaksjalne lub optyczne) oraz zestawem stałych i regulowanych wyjść analogowych –. te ostatnie umożliwiają bezpośrednie podłączenie do końcówki mocy. Każdy komponent Elite posiada prosty panel czołowy z minimalną liczbą przycisków/gałek. Większość najważniejszych funkcji jest dostępna bez pilota, jednak jest on potrzebny do takich opcji, jak EQ (Tilt i Filter). Jakość wykonania i wygląd są bardzo solidne, za co po części odpowiada wykonana z odlewanego stopu aluminium obudowa.
Kolumny Classic 11. to kompaktowa konstrukcja dwudrożna trzeciej generacji, idąca śladem znakomitych kolumn 11L2, które zadebiutowały w 2007 r. Nowa wersja Classic może się pochwalić ulepszonym napędem kevlarowego przetwornika nisko-średniotonowego, który redukuje zniekształcenia membrany, pozwalając mu grać głośniej.
Znajdziemy tu również nowy 25mm tweeter z tekstylną kopułką i nieco wklęsłym panelem przednim, który działa trochę jak płytka tuba lub falowód. Zwrotnice poszczególnych przetworników są fizycznie odseparowane i porządnie uziemione. Układy zwrotnic wykonano z najwyższej jakości komponentów.
Obudowy kolumn wyprodukowano z dwóch różnych materiałów –. połączenie charakteryzującego się wysoką gęstością MDF-u i płyty wiórowej pozwala zredukować rezonanse prowadzące do podkolorowania dźwięku i zmian balansu. Jak przekonują inżynierowie Quada, w ten sposób powstała sztywna, odporna na wibracje obudowa, która jest bardziej neutralna niż obudowy wykonane z czystego MDF-u.
Na wysoki połysk
Dostępnych jest kilka opcji wykończenia, włączając w to błyszczącą czerń fortepianową i wiśnię. Tym, którzy szukają czegoś prostszego/tańszego, Quad oferuje tańsze, nielakierowane okleiny.
Przed przystąpieniem do odsłuchów całego systemu przetestowaliśmy każdy komponent z osobna. Pierwsze wrażenia były bardzo pozytywne. Wszystkie trzy urządzenia zapewniają gładki, czysty, naturalny i bardzo otwarty dźwięk. Początkowo dawała się nieco we znaki nie najlepsza równowaga tonalna, ale po pewnym czasie problemy te zniknęły –. najwyraźniej miały związek z tym, że sprzęt nie był wygrzany.
Brzmienie kolumn L1. jest wyraziste i szczegółowe, z żywą górą i dużą przebojowością. Balans tonalny jest otwarty i naturalny, a podkolorowania minimalne. Dźwięk jest ofensywny i zwarty, chociaż nie eksponuje nadmiernie wysokich częstotliwości. Z kolei niskie tony są bardzo dobre, biorąc pod uwagę wielkość obudów, i chociaż najniższe składowe nie są tak pełne i solidne, jak w przypadku dużych podłogówek, to bas brzmi bardzo dobrze aż do 40Hz. Jest przy tym czysty i zwinny, i nie wykazuje śladów rozmycia czy dudnienia.
Równie dobra jest klarowność brzmienia –. dźwięk nigdy się nie „tłoczy”, nawet podczas odtwarzania złożonych i głośnych fragmentów muzycznych. Dobrze oddana głębia i nastrój tworzą wiarygodną scenę dźwiękową, charakteryzującą się dużą głębokością i szerokością. Stereofonia jest precyzyjna, a instrumenty i wokale są czytelne i mają dobrą lokalizację. Chociaż skuteczność kolumn 11L to zaledwie 87dB, to subiektywnie dźwięk jest bardzo żywy i dynamiczny. Muzyka nie wydaje się nadmiernie stłumiona. Dobrze wypada też integracja średnicy i wysokich tonów.
Balans tonalny jest zwarty i nieco wysunięty do przodu, choć nie zauważyliśmy oznak dominacji górnych rejestrów. Przy odtwarzaniu muzyki klasycznej brak podkolorowań pozwala uzyskać brzmienie gładkie i bardzo naturalne. Muzyka rockowa jest szybka i dynamiczna. Timing również nie budzi zastrzeżeń.
Na właściwym miejscu
Quad zaleca umieszczenie kolumn przynajmniej 0,5. od tylnej ściany i 1m od ścian bocznych. Ustawienie kolumn z dala od ścian powinno zwiększyć otwartość brzmienia, aczkolwiek straci na tym siła basu. Niskie tony staną się mocniejsze po przysunięciu kolumn do ścian, jednak trzeba uważać na spadek klarowności i zwiększone dudnienie. Użycie funkcji podbicia basu przedwzmacniacza pomaga wzmocnić niskie częstotliwości, ale (jak to ma zazwyczaj miejsce w przypadku tego typu funkcji) efektem jest wyeksponowanie dolnej średnicy. Poeksperymentowaliśmy z podbiciem niskich tonów, ale ostatecznie zrezygnowaliśmy z tej funkcji. Jeśli komuś zależy na większej mocy basu, powinien rozważyć zakup subwoofera.
Pod względem obsługi jest to bardzo prosty i przyjemny w użyciu system –. jedynym zastrzeżeniem z naszej strony jest zbyt szybki powrót do pierwotnych ustawień po naciśnięciu któregoś z przycisków. Na przykład wybierając utwór na płytę, trzeba natychmiast wcisnąć Play, gdyż w przeciwnym razie nasz wybór zostanie „zapomniany”. Regulacja głośności za pośrednictwem przycisków jest kwestią gustu – my preferujemy tradycyjną analogową gałkę – ale wszystko działa dobrze. Pomijając te drobne zastrzeżenia, obcowanie z Elite i słuchanie tego systemu to prawdziwa przyjemność. Oferuje on brzmienie, które jest gładkie i naturalne, a jednocześnie dynamiczne i bezpośrednie. Quad Elite może spełnić wszystkie oczekiwania osób, które szukają elegancko wyglądającego sprzętu, zapewniającego wspaniałą jakość dźwięku w stylowym i niewielkim pakiecie po niewygórowanej cenie. To zestaw prawdziwych komponentów hi-fi bez niepotrzebnych fajerwerków. System jest prosty w konfiguracji i łatwy w obsłudze. Ale przede wszystkim brzmi
rewelacyjnie!
1. PRZEDWZMACNIACZ ELITE
4.4490 zł
Stereofoniczny przedwzmacniacz z czterema wejściami o regulowanej czułości, wejściem phono (MM/MC) i pętlą magnetofonową. Regulator tonów Tilt pozwala podbijać/tłumić wysokie i niskie tony. Do tego dochodzą filtry wysokich i niskich częstotliwości oraz przełącznik podbicia basu.
2. ODTWARZACZ CD ELITE CDS
3.999 zł
Świetny transport z zegarem głównym o niskim poziomie jittera i przetwornikiem DAC Crystal 24-bit/192kHz. Pojedynczy zestaw analogowych wyjść oraz cyfrowe wyjście optyczne. W konstrukcji wykorzystano wielowarstwowe płytki obwodów drukowanych.
3. STEREOFONICZNA KOŃCÓWKA MOCY ELITE
3.499 zł
Stereofoniczna końcówka mocy oferująca 80. na kanał. Pojedynczy zestaw wejść oraz terminale głośnikowe. Dostępna jest też wersja monoblok o mocy 150W.
4. KOLUMNY GŁOŚNIKOWE CLASSIC 11L
1.798 zł
Kompaktowe dwudrożne kolumny z przetwornikiem nisko-średniotonowym z membraną z kevlaru i ulepszonym napedem oraz tweeterem 25mm z tekstylną kopułką, z nieco wklęsłym panelem. Układy zwrotnicy przetwornika nisko-średniotonowego i tweetera są fizycznie odseparowane. Dwa umieszczone z tyłu porty bas-refleksu.