Leciał w ukryciu. Prototypowy samolot z Ukrainy wylądował w Polsce

Antonow An-178-100R
Antonow An-178-100R
Źródło zdjęć: © Antonov Company
oprac. KMO

10.10.2024 12:02, aktual.: 10.10.2024 12:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W środę 9 października z Ukrainy do Polski przyleciał prototyp samolotu transportowego Antonow An-178-100R - donosi serwis ZBiAM. Maszyna wylądowała na lotnisku w Bydgoszczy. Większość trasy pokonała w ukryciu, a swój transponder włączyła dopiero nad terytorium Polski. Jest to jedyny latający egzemplarz tego modelu. Wyjaśniamy, co to za samolot.

Prototyp samolotu transportowego Antonow An-178-100R przyleciał z Ukrainy na Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Jak informuje ZBiAM, ma dołączyć "do innej maszyny ukraińskiego producenta, która została przebazowana wcześniej i obecnie jest zakonserwowana w oczekiwaniu na dalsze losy".

Antonow An-178-100R p - symbol ukraińskiego postępu

Antonow An-178, będący jednym z nowszych modeli produkowanych przez ukraińskie biuro konstrukcyjne Antonow, zadebiutował w 2015 r. Miała to być odpowiedź na zapotrzebowanie rynkowe na nowoczesny samolot transportowy o średnim zasięgu, który zastąpiłby starsze modele, takie jak An-12. Rozpoczęcie produkcji tego modelu było istotnym krokiem w modernizacji ukraińskiego przemysłu lotniczego i stało się symbolem technologicznego postępu w regionie.

Wariant An-178-100R zadebiutował natomiast pod koniec 2021 r. Ukraińcy, prezentując wówczas ten model, informowali, że jest to konstrukcja nowej generacji, która może transportować personel, dostarczać broń i lekki sprzęt wojskowy metodą desantową i spadochronową, a także przewozić ładunki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jedyny taki egzemplarz

Dyrektor generalny Antonowa Serhij Byczkow w 2021 r. mówi, że "jest to pierwszy samolot tej generacji w konstrukcyjnym, ergonomicznym, menedżerskim planie stworzonym w przestrzeni postsowieckiej". Ukraińcy spodziewali się, że maszyna stanie się ich sukcesem eksportowym. Przed wybuchem wojny złożono ok. 30 zamówień na te modele. Atak Rosji pokrzyżował jednak plany produkcyjne, a An-178-100R jest jedynym latającym egzemplarzem w tej wersji.

Antonow An-178-100R, podobnie jak i podstawowa wersja An-178, osiąga maksymalną prędkość 825 km/h oraz zasięg do 5 tys. km, co pozwala na przewożenie ładunków na dużych dystansach. Zdolny jest również do lądowania na nieutwardzonych pasach startowych. To z kolei zwiększa jego wszechstronność operacyjną. An-178-100R może przenosić ładunki o masie do 18 ton.