Przedmioty o pozaziemskim pochodzeniu? Znaleziono je pośród skarbów z Villeny

Źródło zdjęć: © Unsplash
oprac. KMO

31.05.2024 13:54, aktual.: 31.05.2024 16:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W skarbcu znajdującym się w hiszpańskim mieście Villena pośród złotych skarbów z iberyjskiej epoki brązu naukowcy natrafili na dwa wyjątkowe okazy. Pusta w środku półkula oraz coś, co dawniej było bransoletką wzbudziło ich niemałe zdziwienie. Jak wyjaśniają badacze na łamach czasopisma naukowego "Trabajos de Prehistoria" obydwa przedmioty zostały wykonane z żelaza meteorytowego, co potwierdzają przeprowadzone analizy.

Zdaniem naukowców skarb z Villeny (składający się z ok. 66 przedmiotów), odkryty przez José M. Solera pod koniec 1963 r. na Rambla del Panadero i zdeponowany w Muzeum Villena, jest jednym z najważniejszych zbiorów złotnictwa z epoki brązu na Półwyspie Iberyjskim, ale nie tylko. Badacze doceniali jego wartość, ale mieli problemy z ustaleniem jego chronologii w obrębie epoki brązu. Szczególne wyzwanie stanowiło określenie wieku dwóch przedmiotów z żelaza - małej pustej w środku półkuli pokrytej ażurową taflą złota, która mogła być wykończeniem berła lub rękojeści miecza, a także bransoletki.

Przedmioty o "nieziemskim" pochodzeniu

W 2007 r. prof. Concepción Blasco Bosqued zaproponowała, żeby zbadać obiekty w celu sprawdzenia, czy powstały z "ziemskiego" żelaza, czy żelaza meteorytowego. Naukowcy pobrali próbki z tajemniczej półkuli oraz bransoletki, a następnie poddali je szczegółowym analizom. Sprawdzono m.in. ich skład i przyjrzano im się pod mikroskopem metalograficznym. Wyniki badań wykazały, że przedmioty z dużym prawdopodobieństwem zostały wykonane z żelaza meteorytowego i są pierwszymi takimi na Półwyspie Iberyjskim.

"Dostępne dane sugerują, że czapka i bransoletka ze Skarbu Villeny byłyby obecnie pierwszymi dwoma egzemplarzami, które można przypisać żelazu meteorytowemu na Półwyspie Iberyjskim" - można przeczytać w artykule. Naukowcy wyjaśniają w nim również, że jest to "zgodne z chronologią późnego brązu, sprzed do początków powszechnej produkcji ziemskiego żelaza".

Zobacz także: SięKlika #32: Co z tym AI w iOS 18, GPT-4o, Panele fotowoltaiczne na torach, Polska gra Manor Lords

Przedmioty ze skarba w Villenie są mocno skorodowane. Z tego też powodu eksperci zaznaczają konieczność przeprowadzanie dalszych badań, które mogłyby rozwiać pozostające wątpliowści. Mówią o nieinwazyjnych metodach typu spektrometria gamma, tomografia komputerowa, czy radiografia mionowa. Dzięki nim można będzie ostatecznie potwierdzić pozaziemskie pochodzenie żelaza, z którego wykonano półkuli i bransoletki.