Próby opcjonalnie załogowego ASCOD-a z Hiszpanii. Program Fuerza 2035 idzie naprzód

Próby opcjonalnie załogowego ASCOD-a z Hiszpanii. Program Fuerza 2035 idzie naprzód27.10.2022 15:18
Plataforma Autonoma ASCOD ze zsmu z karabinem maszynom kal. 12,7-mm oraz gniazdem 12 wyrzutni granatów dymnych, fot. GDELS
Plataforma Autonoma ASCOD ze zsmu z karabinem maszynom kal. 12,7-mm oraz gniazdem 12 wyrzutni granatów dymnych, fot. GDELS
Źródło zdjęć: © konflikty.pl

10 października podczas forum hiszpańskich wojsk lądowych 2E+I 2022 (Foro Ejército-Empresas+Innovación) na poligonie Akademii Piechoty Los Alijares pod Toledo spółki General Dynamics European Land Systems Santa Bárbara Sistemas (GDELSSBS) i Sener Aerospacial zaprezentowały potencjał opcjonalnie załogowego pojazdu ASCOD. Pokaz dynamiczny odbywał się pod hasłem "Wyzwania przyszłości". Pojazd pomógł żołnierzom w przedzieraniu się przez pole minowe, jednym z najniebezpieczniejszych zadań, z jakimi musiał się zmierzyć. Operatorzy kierowali pojazdem z bezpiecznej pozycji.

Zestaw do zdalnego i autonomicznego działania został zaprojektowany jako zestaw dodatkowy, który można zintegrować z nowo zaprojektowanymi platformami lądowymi, a także z istniejącym taborem, przekształcając w ten sposób pojazdy załogowe w platformy opcjonalnie załogowe.

W ramach projektu GDELS odpowiada za dostawę pojazdu i zapewnienie jego obsługi technicznej. Sener Aerospacial dostarczył pokładowy system nawigacyjny działający w czasie rzeczywistym, zapewniający geolokalizację i wykrywanie, identyfikację i pozycjonowanie elementów otoczenia, takich jak droga, inne pojazdy, przeszkody, znaki. System opiera się na kombinacji wielu czujników i opracowuje bezpieczną drogę, którą może poruszać się bezzałogowiec. Do przetwarzania obrazów wykorzystuje zaawansowane techniki zarządzania danymi i algorytmy sztucznej inteligencji.

Demonstrator technologii opcjonalnie załogowego ASCOD-a po raz pierwszy zaprezentowano podczas wystawy przemysłu obronnego FEINDEF 2021 w Madrycie. Pokazany egzemplarz wyposażono w kilka stanowisk dla operatorów bezzałogowych pojazdów lądowych, demonstrując zdolność wozu do odgrywania roli pojazdu dowodzenia dla konstrukcji bezzałogowych.

Dowództwo hiszpańskich wojsk lądowych nie od dziś przykłada coraz większą uwagę do koncepcji wykorzystania bezzałogowych – i opcjonalnie załogowych – pojazdów lądowych. Madryt zainicjował kilka programów, które mają zwiększyć stopień "robotyzacji" pododdziałów i odciążyć piechotę podczas wykonywania zadań na polu walki, od typowo logistycznych (transport żołnierzy i uzbrojenia w strefę działań wojennych czy ewakuację rannych) po wsparcie bojowe. Konwersja do niedawna wyłącznie załogowych pojazdów odbywa się w ramach ambitnego programu Fuerza 2035.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-22 Raptor w Polsce

Jeden z takich projektów dotyczący przekształcenia bwp Pizarro – bazującego na kadłubie pojazdu ASCOD – zakłada stworzenie pojazdu opcjonalnie załogowego, a więc takiego, który zachowa zdolność do obsadzenia go przez załogę, ale otrzyma możliwość zdalnego sterowania. Dzięki instalacji modułu odpowiadającego za tryb autonomiczny w szczególnie niebezpiecznych misjach będzie można wykonywać najniebezpieczniejsze zadania, a jednocześnie utrzymywać żołnierzy w drugiej linii. Tam nie będą mieć bezpośredniej styczności z wrogiem. Zmniejszy to zagrożenie dla hiszpańskich żołnierzy, w szczególności podczas walki w terenie zurbanizowanym, co skutkować będzie mniejszą liczbą ofiar.

Uzbrojeniem pozostanie 30-mm armata automatyczna MK30-2 i współosiowy 7,62-mm km. Z czasem zainstalowane zostaną moduły współpracy z bsp lub autonomicznymi pojazdami lądowymi, które rozszerzą świadomość sytuacyjną pododdziałów piechoty. Współpracujące systemy bezzałogowe wykonywać będą zwiad i rozpoznanie albo za neutralizację obiektów stwarzających zbyt duże zagrożenie dla człowieka czy nawet zbyt kosztownego bwp bez ludzi na pokładzie.

Nie jest to koniec osiągnięć przedsiębiorstwa Santa Bárbara Sistemas, które zamierza opracować pojazd podobny do czterokołowych bezzałogowców RCV-L i RCV-M, opracowywanych i testowanych przez US Army. Powstaną dwa warianty. Bojowy otrzyma zsmu Guardian 2.0, który można uzbroić w 12,7-mm km lub 40-mm granatnik automatyczny. Natomiast rozpoznawczy zostanie wyposażony w optoelektroniczny system obserwacji Oteos i system rozpoznawania skażeń chemicznych, biologicznych i radiologicznych. Będzie stanowił awangardę wojsk, a do jego zadań będzie należeć sprawdzanie, czy na trasie przejazdu są jakieś zagrożenia, a w szczególności czy znajdują się improwizowane urządzenia wybuchowe lub niebezpieczne substancje.

Madryt podjął się bardzo ambitnego zadania: stworzenia rodziny pojazdów bezzałogowych, które zdolne byłyby do wykonywania każdego rodzaju misji na polu walki.

  • Plataforma Autonoma ASCOD ze zsmu z karabinem maszynom kal. 12,7-mm oraz gniazdem 12 wyrzutni granatów dymnych, fot. GDELS
  • Demonstrator technologii opcjonalnie załogowego ASCOD podczas targów FEINDEF w 2021 r., fot. Revista Ejércitos
Źródło zdjęć: © konflikty.pl
[1/2]
Plataforma Autonoma ASCOD ze zsmu z karabinem maszynom kal. 12,7-mm oraz gniazdem 12 wyrzutni granatów dymnych, fot. GDELS
  1. Program do tego zmierzający otrzymał kryptonim "Escorpion" i zakłada konstrukcję siedemnastu wariantów naziemnych bezzałogowców, z czego jedenaście będzie mieć charakter wojskowy, a sześć – cywilny.
  2. Demonstrator technologii opcjonalnie załogowego ASCOD podczas targów FEINDEF w 2021 r., fot. Revista Ejércitos

Andrzej Pawłowski, dziennikarz konflikty.pl

Źródło artykułu:konflikty.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)