Problem kraju NATO. Pojazdy opancerzone zostały nieuruchomione
Holenderska armia została na jakiś czas pozbawiona znacznej części transporterów opancerzonych Boxer. Wykryto wadę zawieszenia, która jest na tyle poważna, że wymaga akcji serwisowej. Dopiero po naprawach wozy będą mogły wrócić do służby.
Jak informuje portal holenderskiego dziennika "Eindhovens Dagblad", usterkę wykryto w aż 70 z 200 transporterów opancerzonych Boxer znajdujących się na stanie holenderskiej armii. Pełnią w niej istotną rolę, ponieważ dopiero w ostatnich miesiącach Amsterdam zaczął przykładać większą uwagę do potrzeb swoich sił zbrojnych, które od 2011 r. nie posiadają np. czołgów.
Akcja serwisowa holenderskich wozów opancerzonych
Rzeczniczka holenderskiego ministerstwa obrony potwierdziła, że wadliwe wozy zostały już przekazane do dwóch warsztatów wojskowych (w Oirschott i Havelt), gdzie od poniedziałku 17 lutego będą przechodzić odpowiednie naprawy. Mają one porwać "kilka tygodni".
– Zidentyfikowane niedociągnięcia będą rozwiązywane we współpracy z naszym przemysłem w jak najkrótszym czasie, zapewniając ponowne bezpieczne wdrożenie sprzętu do służby – powiedziała rzeczniczka.
Z ujawnionych informacji wynika, że zidentyfikowany problem dotyczy jednej ze śrub, do dokręcenia której użyto niewłaściwej maszyny. W rezultacie śruba została dokręcona z nadmierną siłą, co doprowadziło do deformacji niektórych elementów podwozia i stwarza ryzyko poważnych uszkodzeń w momencie jazdy z dużym obciążeniem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Niemiecko-holenderski transporter opancerzony
Boxer to transporter opancerzony bazujący na podwoziu 8x8 i cechujący się długością 7,93 m. Silnik o mocy ponad 700 KM sprawia, że może rozwijać prędkość nawet 100 km/h. Boxer jest produkowany przez konsorcjum ARTEC GmbH, w skład którego weszły dwie spółki - Krauss-Maffei Wegmann oraz Rheinmetall.
Jest to konstrukcja wierna idei architektury modułowej, dzięki której możliwe jest jej dostosowywanie jej do wymagań poszczególnych użytkowników, a także łatwiejsze przeprowadzanie potencjalnych modernizacji. Z informacji dostępnych na oficjalnej stronie internetowej holenderskiego ministerstwa obrony wynika, że tamtejsza armia użytkuje pięć różnych wariantów tego transportera. Są to wozy dowodzenia, wozy medyczne, Boxer Cargo, wozy szkoleniowe oraz wozy w wariancie dla wojsk inżynieryjnych.
We wrześniu 2024 r. holenderskie władze poinformowały o planach zakupu kolejnych transporterów opancerzonych Boxer, tym razem RCT30 z armatą automatyczną kal. 30 mm i karabinem maszynowym kal. 7,62 mm.
Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski